Igår, 18:30
Medlem
Mohaves avatar
Jag är bjuden på några fester i finare kretsar i vår och i sommar. Funderar på vad jag ska komma i. Det ska inte vara något mörkt som osar affärsmöte eller begravning. Utan ljusare, ledigare och lättare. Tänk engelskt "Garden Party". Förslag?
Citera
Igår, 18:39
Medlem
Då kör du inte kostym, utan en elegant kavaj och separata byxor
Citera
Igår, 18:45
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Då kör du inte kostym, utan en elegant kavaj och separata byxor
Det låter bra. Har du förslag på några märken och/eller modeller?
Citera
Igår, 20:16
Medlem
MarcoStars avatar
Linnekostym är det som gäller sommartid.
Citera
Igår, 20:28
Medlem
Hitta närmsta erikshjälpen eller myrorna och kolla runt bland kostymerna, klipp ett par schyssta byxor samtidigt. Viktigast e skorna, inga sneakers över huvud taget!
Citera
Igår, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag är bjuden på några fester i finare kretsar i vår och i sommar. Funderar på vad jag ska komma i. Det ska inte vara något mörkt som osar affärsmöte eller begravning. Utan ljusare, ledigare och lättare. Tänk engelskt "Garden Party". Förslag?
Beror på hur mycket du vill sticka ut, på ett negativt sätt, i dessa finare kretsar.

Denna kommer passa utmärkt både vår och sommar. Luftig, slittålig/hållbar, skrynklar absolut ingenting och har ett tidlöst snitt.
https://www.stroms.com/sartorial-jacket-fresco-ljusgra/
Citera
Igår, 21:11
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Beror på hur mycket du vill sticka ut, på ett negativt sätt, i dessa finare kretsar.

Denna kommer passa utmärkt både vår och sommar. Luftig, slittålig/hållbar, skrynklar absolut ingenting och har ett tidlöst snitt.
https://www.stroms.com/sartorial-jacket-fresco-ljusgra/
Tack! Helt klart ett alternativ.
Citera
Igår, 21:41
Medlem
Jordgubbes avatar
Du bör undersöka vad det är för människor du skall besöka, om det är viktigt för dig att smälta in rätt. Ibland är det så paradoxalt att de som hela dagarna gått runt i kostym är urtrötta på det och så klär ner sig i tex lamullströja när det är fest, medan de som gått upp vid tre och jobbat i gruva hela dan klär sig dressat när det är fest. Kan också skilja geografiskt, och år från år. Så inte enkelt ge exakt råd.
Citera
Igår, 21:50
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Du bör undersöka vad det är för människor du skall besöka, om det är viktigt för dig att smälta in rätt.
Det är inte kungligheter och adel (dock en och annan adelsman). Övre medelklass. Jurister, läkare, kulturfolk, näringslivsfolk (inte på Marcus Wallenbergnivå, men strax under).

Jag vill smälta in, men samtidigt gärna komma klädd på ett sätt som är LITE mer elegant än de andra.
Senast redigerad av Mohave Igår kl. 21:53.
Citera
Igår, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Det är inte kungligheter och adel (dock en och annan adelsman). Övre medelklass. Jurister, läkare, kulturfolk, näringslivsfolk (inte på Marcus Wallenbergnivå, men strax under).

Jag vill smälta in, men samtidigt gärna komma klädd på ett sätt som är LITE mer elegant än de andra.
Låter som att mörkblå blazer + beiga byxor kommer vara lägstanivån. Kostym som gäller om du inte vill vara i gruppen som klär sig ledigast.

Sannolikt är juristerna de som kommer vara bäst och dyrast klädda. De kommer definitivt kunna se skillnad på en välskräddad kostym och skräp från vanligt modemärke.

Högt uppsatta i svenskt näringsliv klär sig förvånansvärt dåligt sett till deras inkomst. Särskilt på fötterna. Även om dessa bär kostym är det inte ovanligt att passformen är dålig.
Citera
Igår, 22:29
Medlem
Om du rör på dig hastigt så ser ingen att du är ful. Stå aldrig still, ta i hand med en gäst och stanna bara upp ögonblickligen och gå vidare till nästa gäst, ta i hand, hälsa och bara fortsätt vidare i en loop så spelar kläderna ingen roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in