• 1
  • 2
Igår, 22:46
Medlem
RickardAnderssons avatar
Båtolycka i Göteborgs skärgård
https://www.expressen.se/nyheter/sve...orgs-skargard/
Citat:
Larmet om båtolyckan inkom kvart över åtta på tisdagskvällen.
Enligt GP handlar det om en stridsbåt från Försvarsmakten som har kört in i ett skär under övning.
– Vi har evakuerat tre skadade personer från platsen, säger Pontus Svensson, på sjö- och flygräddningscentralen till tidningen.
En stor räddningsinsats har inletts nordost om Rörö i Göteborgs skärgård.

Vad vet vi?

Edit: Räddningsinsatsen är avslutad.
Senast redigerad av RickardAndersson Igår kl. 22:51.
Citera
Igår, 23:03
Medlem
Skulle tippa på besättningen har flugit fram i rutan och slagit i ansikte och huvud. Det finns bälten men det är ingen som använder om det inte går hård sjö.
Citera
Igår, 23:03
Medlem
Mörkernavigering i skärgården är lurigt. Hoppas att det gick bra för alla inblandade.
Citera
Igår, 23:04
Medlem
Trist, jag känner inte till något om olyckan, men man får nog förbereda sig på att det blir fler olyckor och dödsfall inom försvarsmakten allteftersom att fler gör lumpen. Att ett par stycken dog per år var inget ovanligt under 90-talet. När jag gjorde lumpen 2002-03 så dog det minst 1, men möjligt 2.
Citera
Igår, 23:11
Medlem
Sesambiffs avatar
Aftonbladet svamlar om 3 och 4 skadade. Jag tror att det är tre skadade samt en avliden.
Citera
Igår, 23:15
Medlem
RickardAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesambiff
Aftonbladet svamlar om 3 och 4 skadade. Jag tror att det är tre skadade samt en avliden.

Enligt Expressen har fyra personer förts till sjukhus, varav en är svårt skadad.
Citera
Igår, 23:17
Medlem
Sesambiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickardAndersson
Enligt expressen har fyra personer förts till sjukhus, varav en är svårt skadad.

Svårt skadad brukar vara lika med död.
Anhöriga är väl inte underrättade ännu.
Citera
Igår, 23:20
Medlem
Olika uppgifter florerar i press men nu uppges fyra skadade varav en allvarligt som ska ha evakuerats i helikopter. Olyckan inträffade i hög fart under Stridsbåtsförarutbildning NO Rörö. KBV och SSRS är fortfarande på plats vid Kovikshamn. SB90 körs oftast i 40 knop under övnings- förhållanden (ca 80 km/h). Nu var detta kl 20.20 i mörker som larmet inkom så man har förmodligen smällt på skäret ordentligt med besättning bestående av Stridsbåtschef och två elever för Stridsbåtsförartjänst varav en kört och den andra navigerat. Kanske har man medfört ytterligare en passagerare som vistats i transportutrymmet. Den personen borde rimligen löpa störst risk att skadas allvarligt vid kollision. Insatsen avslutades 22.20. Vi får hoppas på det bästa för de som skadats. Olyckorsak oklar, kört på radar i mörker och gjort missbedömning, kan hända i för hög fart.
Citera
Igår, 23:34
Medlem
Snippeskären, östra kobben. Rescue Mercedes Sanne Eliasson, KBV 312. Sjöfartsverkets SE-JRH gick direkt tillbaka till Säve med den skadade.
Citera
Igår, 23:55
Medlem
Kling och Klang har varit ute och försökt tjänstgöra igen förmodar jag. När ska svenska försvaret sluta förnedra oss medborgare globalt egentligen, finns det verkligen ingen som helst botten?
Citera
Idag, 00:27
Medlem
"Våra tankar och böner är med de drabbade och deras familjer" som en av standardformuleringarna i USA brukar vara.

Tyvärr är det fler olyckor liknande vi får åter vänja oss vid med fumliga värnpliktiga och färska officerare.
2017 och 2019 hade armen två dödsolyckor i Norrbotten. Den mer omtalade var ett stridsfordon 90 som kör över tält med 40årig kvinna i.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...-northern-wind

Jag är glad att mina värnplikthistorier från Boden handlar om att inte lyckas snurra tung lastbil ett halvt varv med låsta bromsar och killen som hade parkeringsproblem med stridsvagn S som medförde skadad garageport och böjt eldrör.
Citera
Idag, 01:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Trist, jag känner inte till något om olyckan, men man får nog förbereda sig på att det blir fler olyckor och dödsfall inom försvarsmakten allteftersom att fler gör lumpen. Att ett par stycken dog per år var inget ovanligt under 90-talet. När jag gjorde lumpen 2002-03 så dog det minst 1, men möjligt 2.

Varit en del under 2000-talet också.
https://www.svd.se/a/M0l6J/dodsolyck...ret-genom-aren

Fler som utbildas och japp givet en ökning. Sedan återstår att se huruvida försvarsmakten kommer göra en skärpning sett till omvärldsläget. De flesta som dog på 70- och 80-talet var ju piloter för flygvapnet körde nära krig i närmast allt. Man pressade gränserna för att vara förberedda. Möjligt att det kommer bli mer sådant också. Men det lär väl bli en större debatt om det idag att många omkommer under tjänstgöringen vare sig om värnpliktiga eller fast anställda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in