• 1
  • 2
Idag, 15:39
Medlem
rex144s avatar
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...atter_ha11370/

"Det är i år 363 år sedan Olivafördraget undertecknades, vilket avslutade Karl X Gustavs polska krig, mellan det polsk-litauiska samväldet och kungariket Sverige. Kriget, som på polska benämns den svenska syndafloden pågick 1655–1660 och var ett av de blodigaste krigen i Polens historia.

Under denna tid plundrade svenska trupper hundratals polska byar och städer och förstörde många slott, herrgårdar och ortodoxa kyrkor. Polen blev bestulet på lös egendom i en aldrig tidigare skådad omfattning. Enligt beräkningar fördes under de tre polsk-svenska krigen på 1600- och början av 1700-talet totalt 67 bibliotek och 16 arkiv bort från Polens territorium till Sverige."

"Minister Piotr Gliński menar i sitt brev att ett eventuellt överlämnande av olika föremål, som då beslagtogs av svenskarna, skulle vara en obestridlig gest med en viktig politisk och moralisk aspekt, gjord i en anda av vänskap och en god grannskap. Han hänvisar vidare till att Sverige 1974 i god vänskapsanda valde att återlämna den så kallade Stockholmsrullen till minne av bröllopståget med Constance av Österrike, den polske kungen Sigismund III Vasas andra hustru, in i Krakow 1605.

Han menar att en upprepning av denna gest från svensk sida skulle tjäna till att vårda och fortsätta de goda bilaterala förbindelserna mellan våra nationer."

"Jag (Björn Söder) har vid ett flertal tillfällen lyft frågan (senast i 2022/23:40) om återlämnande av Łaskis stadgar, som har en alldeles särskild betydelse i Polen och dessutom är det första illustrerade trycket i Polen. Łaskis stadgar, som sedan 2016 finns med på Unescos världsarvslista, listar alla stadgar, adelns privilegier, Magdeburgs stadslag, privilegiet för judar från 1264 och internationella fördrag gällande i kungariket Polen. De antogs i Radom den 30 maj 1505."

Jag tycker att Sverige i sann good will anda borde återlämna åtminstone vissa föremål som är speciellt viktiga för Polen eftersom man har jo tiotusentals polska konstskatter, böcker, skrifter, vapen, rustningar, flaggor, etc.

Vad tycker ni?
Senast redigerad av rex144 Idag kl. 15:44.
Citera
Idag, 15:44
Medlem
Onanikrems avatar
Ja det tycker jag! Stöld även om det var för länge sedan.
Citera
Idag, 15:47
Medlem
Kunde väl vara en fin gest av Sverige att återlämna åtminstone en del. Polen är våra vänner numera.
Citera
Idag, 15:49
Medlem
Klandalfs avatar
Lämna tillbaka det om det gör vår vän Polen glad, tror knappast att gemene svensk har något som helst utbyte av att vi har polskt krigsbyte från 1600talet inlåsta på något universitet.
Citera
Idag, 15:49
Medlem
Ichwills avatar
Sverige kan ge tillbaka konsten, men då ska fan alla polacker även skickas hem igen.
Citera
Idag, 15:53
Medlem
Severlohs avatar
De pissluffarna ska inte få tillbaka ett skit så länge halva deras land idag är ockuperat tyskt territorium. De ska lämna tillbaka det, be om ursäkt för det folkmord de utförde mot tyskarna, samt för att de mobbade litauerna och tjeckerna i mellankrigstiden. Sen kan de få gnälla om sina konstskatter i Stockholm.
Citera
Idag, 15:55
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
tror knappast att gemene svensk har något som helst utbyte av att vi har polskt krigsbyte från 1600talet inlåsta på något universitet.

Jo du, jag blir glad varje gång jag tänker på det
Citera
Idag, 15:57
Medlem
EnCartes avatar
Nu vet jag inte vad vi har, men att vi har kvar det, kan även vara en anledning till att det finns kvar och inte förstördes under WWII.
Citera
Idag, 16:02
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Jo du, jag blir glad varje gång jag tänker på det

Ytterligare ett skäl att lämna tillbaka rubbet.
Citera
Idag, 16:04
Medlem
HipToBeSquares avatar
Vi kan lämna konstskatterna om polackerna lovar att aldrig sätta sin for i Sverige igen. Polen kan få tillbaka sina "konstskatter".
Citera
Idag, 16:56
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...atter_ha11370/

"Det är i år 363 år sedan Olivafördraget undertecknades, vilket avslutade Karl X Gustavs polska krig, mellan det polsk-litauiska samväldet och kungariket Sverige. Kriget, som på polska benämns den svenska syndafloden pågick 1655–1660 och var ett av de blodigaste krigen i Polens historia.

Under denna tid plundrade svenska trupper hundratals polska byar och städer och förstörde många slott, herrgårdar och ortodoxa kyrkor. Polen blev bestulet på lös egendom i en aldrig tidigare skådad omfattning. Enligt beräkningar fördes under de tre polsk-svenska krigen på 1600- och början av 1700-talet totalt 67 bibliotek och 16 arkiv bort från Polens territorium till Sverige."

"Minister Piotr Gliński menar i sitt brev att ett eventuellt överlämnande av olika föremål, som då beslagtogs av svenskarna, skulle vara en obestridlig gest med en viktig politisk och moralisk aspekt, gjord i en anda av vänskap och en god grannskap. Han hänvisar vidare till att Sverige 1974 i god vänskapsanda valde att återlämna den så kallade Stockholmsrullen till minne av bröllopståget med Constance av Österrike, den polske kungen Sigismund III Vasas andra hustru, in i Krakow 1605.

Han menar att en upprepning av denna gest från svensk sida skulle tjäna till att vårda och fortsätta de goda bilaterala förbindelserna mellan våra nationer."

"Jag (Björn Söder) har vid ett flertal tillfällen lyft frågan (senast i 2022/23:40) om återlämnande av Łaskis stadgar, som har en alldeles särskild betydelse i Polen och dessutom är det första illustrerade trycket i Polen. Łaskis stadgar, som sedan 2016 finns med på Unescos världsarvslista, listar alla stadgar, adelns privilegier, Magdeburgs stadslag, privilegiet för judar från 1264 och internationella fördrag gällande i kungariket Polen. De antogs i Radom den 30 maj 1505."

Jag tycker att Sverige i sann good will anda borde återlämna åtminstone vissa föremål som är speciellt viktiga för Polen eftersom man har jo tiotusentals polska konstskatter, böcker, skrifter, vapen, rustningar, flaggor, etc.

Vad tycker ni?
Det var inget regelrätt krig då den svenske kungen Karl Gustav Invaderade för att krossa Polen och att störta Johan II Kasimir.
Då dom båda var medlemmar i Vasaätten gjorde Johan II Kasimir anspråk på att vara kung över hela Sverige och Polen.
Men tvingades abdikera 1668.

Att svenska trupper tog byte från polen under kriget var knappast ovanligt utan alla länder gjorde det på den tiden.
Citera
Idag, 17:11
Medlem
Farbaute666s avatar
Om det rör sig om enstaka föremål som är av stor historiskt betydelse för dem, så tycker jag att Sverige kan ge dem det. Ett bra tillfälle är kanske vid kronprinsessans kröning, som det väl borde vara dags för snart.

Det här exemplet var väl ganska relevant:

Citat:

Men rent generellt så bör varje föremål behandlas individuellt, och tumregeln ska givetvis vara att föremålen är svenska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in