Idag, 16:58
Medlem
Hej. Det är så att en anhörig till mig berättade en ganska absurd händelse som hänt på ett större företag.

Deras servicetekniker som de hyr in har gjort fel och får inte komma tillbaka till företaget. Istället är min anhöriga väldigt teknikintresserad och får istället "äran" att utföra jobbet, för ingen kompensation alls.

Det kostar flera hundra tusen att hyra in dessa tekniker men nu ska alltså min anhöriga göra det utan nån sorts löneförhöjning eller tillägg. Ska tilläggas att hen inte har någon utbildning inom området utan bara intresse för såna här saker och där med kan ganska mycket pga det.

Får det gå till så här rent lagligt?
Citera
Idag, 17:01
Medlem
Din kompis kan ju tacka nej om han inte vill göra det gratis.
Personligen hade jag heller inte gjort det gratis om det är kompetenskrävande. Men om din kompis bara har intresse borde väl denne göra det för personlig utveckling. Lönepåslaget kommer senare ibland
Citera
Idag, 17:24
Medlem
Det är knappast olagligt i alla fall. Arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet inom organisationen. Det innebär att denne kan ge medarbetare en ny arbetsuppgift istället för den gamla. Eller lägga till en uppgift om arbetstagaren hinner med.
Citera
Idag, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fikonbuske
Istället är min anhöriga väldigt teknikintresserad och får istället "äran" att utföra jobbet, för ingen kompensation alls.

Det är väl ändå på betald arbetstid?
Citera
Idag, 18:02
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är väl ändå på betald arbetstid?

Finns inget i lagstiftningen som säger att en arbetsinsats måste ersättas med en ersättning. Sådant regeras i eventuella kollektivavtal och det finns kollektivavtal utan lägstanivå på ersättning så då är det upp till den anställda och arbetsgivaren att komma överens.
Citera
Idag, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Finns inget i lagstiftningen som säger att en arbetsinsats måste ersättas med en ersättning. Sådant regeras i eventuella kollektivavtal och det finns kollektivavtal utan lägstanivå på ersättning så då är det upp till den anställda och arbetsgivaren att komma överens.

Ja, man kan säkert komma överens om att någon arbetstagare ska serva utrustning på sin fritid men det är inget denne måste acceptera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in