Idag, 11:19
Medlem
Bankomaterna minskar, färre butiker tar emot kontanter, vi går mot ett helt kontantfritt samhälle i Sverige, blir vi de första i världen?

Vad för konsekvenser kan detta ge för människans sätt att se på pengars värde?
Barn som växer upp i ett kontantfritt samhälle, kommer deras syn på pengars värde att förändras?

Ett samhälle där pengar endast är siffror på en skärm, där du inte längre kan ta på fysiska pengar, hur kommer detta påverka människans sätt att se på pengar tror ni?
Eller kommer det ge en positiv effekt?

Samtidigt när skulderna hos unga ökar, kan det bero på att människans syn på pengar har förändrats över tid?

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/u...er-du-fallorna
Citera
Idag, 11:35
Medlem
Personligen hatar jag utvecklingen till kontantfientlighet.
Citera
Idag, 11:38
Medlem
Ichwills avatar
Vi kommer att bli slavar under staten och bankerna.
Om dom tycker att man är jobbig så stängs väl bankkontot samt BankID. Då är man utanför samhället totalt.
Citera
Idag, 11:44
Medlem
TurretWithHatchs avatar
Kan väl bli lite skarvar i generationsväxlingen. Jag har aldrig gillat att betala med kontanter. Tar tid och tar upp en jäkla massa plats i en plånbok som också tar massa plats.

Innan mynten kom för sisiådär 640 f.kr i Turkiet betalade man medelst byteshandel. Jag är tämligen säker på att filosoferna på den tiden hade samma funderingar på om kontanter verkligen är bra.

Sköter man sig inte med att betala i tid får man kännbara konsekvenser och de flesta som hamnar i det får sig en nyttig läropeng (mental sådan förstås )

Däremot finns det ett behov av att ha kvar kontanter, t. ex vid kriser eller kraftiga solstormar.
Citera
Idag, 11:48
Medlem
Finns det några belägg för att förståelsen av pengars värde ändras om man går från tryckta papperslappar till siffror i en bankapp?

Barn brukar tas upp som exempel. Men hur betraktar de 100 kr i sedlar jämfört med 100 kr på ett kort?
Citera
Idag, 12:00
Medlem
apelsinmissbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Finns det några belägg för att förståelsen av pengars värde ändras om man går från tryckta papperslappar till siffror i en bankapp?

Barn brukar tas upp som exempel. Men hur betraktar de 100 kr i sedlar jämfört med 100 kr på ett kort?

Folk spenderar mer om de använder bankkort vs kontanter. Det här har man vetat om ganska länge nu och är ganska välkänt.

https://mitsloan.mit.edu/press/mit-s...ease-spending?

https://phys.org/news/2008-09-affect...her-cash.html?
Citera
Idag, 12:24
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Det är nåt speciellt att betala med kontanter, det känns riktigt bra att göra det av nån anledning men tyvärr så gör jag det allt för sällan.
Min egen uppfattning är att barnen (mina) inte riktigt lär sig värdet av en summa när dom bara ser ett plastkort hela tiden.
Citera
Idag, 13:36
Medlem
Pengar blir ju något abstrakt, jag tror folks basala kunskaper om ekonomi kommer att minska (ännu mer).

Så tror jag att insikten om sårbarhet ändå kommer att bromsa utvecklingen, det behövs ju ett system som back-up kan jag tycka. Det får tänkas igenom ordentligt som en beredskapsgrej.

Men jag använde kontanter en gång förra året. Jag hade inte med telefonen, då hade jag swishat, men nu travade jag till bankomaten om hörnet och tog ut.

Annars använder jag inte kontanter, varför skulle jag?
Citera
Idag, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001

Inte bara barn utan även många vuxna tror jag ser kontanta medel som mer "på riktigt".
Citera
Idag, 16:26
Medlem
dajevlars avatar
Jag tror inte "pengavärderingen" blir så stort problem.

Men om det krävs en massa teknik för att kunna betala och tekniken inte funkar, då kan det bli värre... (Fel på mobilen/batteriet eller den gången Internet går ned kort- eller långsiktigt...huvva....)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in