Citat:
Ursprungligen postat av
Simborgarmannen
Att ge Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj Nobels Fredspris vore ett modigt och tydligt stt fr den Norska Nobelkommittn att signalera fr hela vrlden vad de flesta mnniskor frhoppningsvis redan vet: att Ukraina bedriver ett legitimt frsvarskrig mot en barbarisk aggressor -- Putins Ryssland --, och att det ligger i hela den fria vrldens intresse att denna ryska terrorstat inte segrar. Det nmnda valet av fredspristagare vore sledes en sprngkil mot rysk desinformation och krigspropaganda, som ju har lurat i mnga enfaldiga individer (inklusive USA:s president Donald Trump) att Ukraina sjlv br skulden till kriget.
Absolut ska hans kamp mot diktatur och frtryck belnas med Nobels fredspris! Demokratin som str fr fred och frihet, skulle inte verleva utan sdana frkmpar. Det skulle samtidigt ge Trump en hrlig knpp p nsan.
Jag har ofta funderat ver hur mnniskor - ofta fattiga- r funtade som gillar att bli utsugna och frbrukade av oligarker och kleptokrater. Min hjrna kan inte hitta svaret den hr gtan hur mycket jag n funderar.