• 1
  • 2
2025-03-01, 14:36
Medlem
Att ge Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj Nobels Fredspris vore ett modigt och tydligt stt fr den Norska Nobelkommittn att signalera fr hela vrlden vad de flesta mnniskor frhoppningsvis redan vet: att Ukraina bedriver ett legitimt frsvarskrig mot en barbarisk aggressor -- Putins Ryssland --, och att det ligger i hela den fria vrldens intresse att denna ryska terrorstat inte segrar. Det nmnda valet av fredspristagare vore sledes en sprngkil mot rysk desinformation och krigspropaganda, som ju har lurat i mnga enfaldiga individer (inklusive USA:s president Donald Trump) att Ukraina sjlv br skulden till kriget.
Citera
2025-03-01, 14:39
Medlem
Jag r p.
Citera
2025-03-01, 14:40
Medlem
Jag r en smula osker om jag har postat denna trd i rtt forum. Moderatorn kan grna flytta diskussionen till en annan plats ifall det r nskvrt.

Det knns srskilt angelget att posta ett mne som detta i dag, efter det djupt skamliga bemtande som Zelenskyj fick av Donald Trump och vicepresident J. D. Vance i Vita Huset under grdagen.
Senast redigerad av Simborgarmannen 2025-03-01 kl. 14:43.
Citera
2025-03-01, 15:12
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simborgarmannen
Att ge Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj Nobels Fredspris vore ett modigt och tydligt stt fr den Norska Nobelkommittn att signalera fr hela vrlden vad de flesta mnniskor frhoppningsvis redan vet: att Ukraina bedriver ett legitimt frsvarskrig mot en barbarisk aggressor -- Putins Ryssland --, och att det ligger i hela den fria vrldens intresse att denna ryska terrorstat inte segrar. Det nmnda valet av fredspristagare vore sledes en sprngkil mot rysk desinformation och krigspropaganda, som ju har lurat i mnga enfaldiga individer (inklusive USA:s president Donald Trump) att Ukraina sjlv br skulden till kriget.
Absolut ska hans kamp mot diktatur och frtryck belnas med Nobels fredspris! Demokratin som str fr fred och frihet, skulle inte verleva utan sdana frkmpar. Det skulle samtidigt ge Trump en hrlig knpp p nsan.

Jag har ofta funderat ver hur mnniskor - ofta fattiga- r funtade som gillar att bli utsugna och frbrukade av oligarker och kleptokrater. Min hjrna kan inte hitta svaret den hr gtan hur mycket jag n funderar.
Senast redigerad av ReedMe 2025-03-01 kl. 15:16.
Citera
2025-03-01, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Absolut ska hans kamp mot diktatur och frtryck belnas med Nobels fredspris! Demokratin som str fr fred och frihet, skulle inte verleva utan sdana frkmpar. Det skulle samtidigt ge Trump en hrlig knpp p nsan.

Jag har ofta funderat ver hur mnniskor - ofta fattiga- r funtade som gillar att bli utsugna och frbrukade av oligarker och kleptokrater. Min hjrna kan inte hitta svaret den hr gtan hur mycket jag n funderar.
Han har ju blivit nominerad tidigare, men i r skulle ett fredspris till Zelenskyj knnas mer angelget n ngonsin tycker jag. Det skulle sporra honom till fortsatt kamp fr sitt folk och drmed fr alla europer i denna tid av motgng, samtidigt som bde Trumpnissen och Putin skulle f ngra vlfrtjnta dagar i den internationella skamvrn.
Citera
2025-03-01, 15:29
Medlem
Ormen Lnges avatar
Sjlvfallet s br Zelenskyj (den fria vrldens ledare), Zaluzjnyj, Syrskyj & Budanov f Nobels fredspris.
Citera
2025-03-01, 15:35
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Skitfolket med!

Bra ide.. vi brjar med Korea-kriget.
Citera
2025-03-01, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
ingen bryr sig om fredspriser.

skrp er
tminstone Trump bryr sig. Han tycker ju han ska ha det. Fas han hotar invadera Panama och ta Grnland med vapenmakt.
Citera
2025-03-01, 16:14
Medlem
Med tanke p att Obama fick det frut s blir jag inte frvnad om Trump fr det nu
Citera
2025-03-01, 16:17
Medlem
grungewhores avatar
Hur mycket pengar handlar det om? Har de hans off shore kontonummer dr halva bistndet ligger s han kan f nnu mer att pensionera sig med..

Men det r klart, drnarkungen Obama fick ju fredspris fr att han var svart, s varfr inte.
Citera
2025-03-01, 16:19
Medlem
Varfr inte ge Putin fredspriset? Allts, jag menar Putin har ju ensam makten att stoppa ett krig. Det mste belnas med ett fredspris.
Citera
2025-03-01, 16:57
Medlem
Nobels fredspris ska ges till den som gr en insats fr att nedrusta vrldens armer. Allts r Zelensky inget bra frslag oavsett det att han bedriver ett frsvarskrig mot Rysslands agression. Priset ska allts inte ges av sympati till ett land man i vrigt knner fr. Nu finns det visserligen en mngd fredspris som getts utav helt andra skl n vad Alfred Nobel skrev i sitt testamente men ngon gng ska vl stortinget sluta med dessa dumheter.
Om Trump, Putin och Xi Jinping kommer verens om att skra ned p de militra utgifterna med hlften borde de tillsammans f priset oavsett hur illa man tycker om dessa herrar i vrigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in