• 1
  • 2
2025-03-01, 19:25
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Den svenske nationalistiske profilen Magnus Söderman - aktiv i föreningen Det Fria Sverige (googla om ni vill veta mer om dem) - skriver detta på X:

"MAGA bryr sig inte om ursprung. Det är mer Ayn Rand än nationalism. Hur nationalister kan falla för Putin eller Trump visar lockelsen av "den starka" ledaren efter demokratiernas debacle.

Vi behöver europeisk traditionell nationalism."

Har han rätt eller fel?

Tänk på att Vit makt-rörelsen i USA INTE gillar Trump.
Senast redigerad av JohanSverkersson 2025-03-01 kl. 19:43.
Citera
2025-03-01, 19:29
Medlem
Tuppruskarens avatar
Vad nazisten Söderman säger är ganska ointressant.

Om han har fel? Fel om vad? Donald Trump har har flera gånger fördömt nazism och White power, så vill Magnus stödja en nazist så finns det politiska kandidater som är nazister.
Citera
2025-03-01, 19:36
Medlem
grungewhores avatar
Jag kan tycka han har rätt i sak. Man får förstå att utrensningen i de administrativa systemen är en del av amerikansk liberalism som finner visst stöd i den amerikanska vit maktrörelsen.

Men det finns stor skillnad i amerikansk vit maktrörelse och nazism. Nazister är för en stark statsapparat, vilket är motsatsen till den nattväktarstat Trump/Musk lutar sig åt.

Det finns ingen amerikansk konservatism i modern tid, eftersom det mer handlar om marknadsliberaler med en fernissa av kristen moral.

Men det är sant att MAGA inte bryr sig om ursprung, och det är därför larvigt att prata om Trump och vit maktrörelsen, för alt right är inte vit makt. Det är något som vänsterliberaler i Europa inte riktigt förstår.
Citera
2025-03-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Den svenske nationalistiske profilen Magnus Söderman - aktiv i föreningen Det Fria Sverige (googla om ni vill veta mer om dem) - skriver detta på X:

"MAGA bryr sig inte om ursprung. Det är mer Ayn Rand än nationalism. Hur nationalister kan falla för Putin eller Trump visar lockelsen av "den starka" ledaren efter demokratiernas debacle.

Vi behöver europeisk traditionell nationalism."

Har han rätt eller fel?

Tänk på att Vit makt-rörelsen i USA INTE gillar Trump?

I USAs tvåpartiystem har vi inte sätt nåt bättre i USA för det Europeiska vita folket/folken. Problemet är att Trump är sån USA-nationalist så det är inte klart om han är etno-nationalst likt jag, att han försvarar Europa. Men MAGA gör det, det är en kommersialiserad gren av White-Power rörelsen som vi etno-nationalister är del av.

Dom kan vara lite väl PK ibland MAGA, men på den goda sidan överlag.

När det gäller ekonomi så är jag typ socialst, så om dom är nyliberaler har det inget i Sverige att göra. Socialdemokrati är mycket bra på det. Men som galet cowboyland med massa etniska grupper så blir det svårt att göra USA till Danmark som Bernie Sanders vill.
Senast redigerad av Hav122 2025-03-01 kl. 19:41.
Citera
2025-03-01, 19:38
Medlem
Den rörelse som Söderman är med och leder är inte så jättestor.

De är rasister och de tycker att Trump och Putin inte är bra eftersom de inte är det.

Begriplig åsikt men inte så jätteintressant. Trump klarar sig bra utan Södermans stöd.

Tycker också det är lite orättvist att beskriva MAGA som Ayn Rand-anhängare. Annie Lööf var väl Ayn Rand-anhängare har jag för mig. Milei i Argentina är det. Men MAGA är mycket större och bredare än så.

(Obs! Jag avskyr i vanliga fall att använda ordet "rasist" eftersom det har missbrukats så enormt att det blivit meningslöst. Men just Söderman har ju skrivit en bok som heter "Rasist - Javisst" så om honom går det nog att använda.)
Citera
2025-03-01, 19:39
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hav122
I USAs tvåpartiystem har vi inte sätt nåt bättre i USA för det Europeiska vita folket/folken. Problemet är att Trump är sån USA-nationalist så det är inte klart om han är etno-nationalst likt jag, att han försvarar Europa. Men MAGA gör det, det är en kommersialiserad gren av White-Power rörelsen som vi etno-nationalister är del av.

Dom kan vara lite väl PK ibland MAGA, men på den goda sidan överlag.

Trump känner mer gemenskap med amerikanska negrer än med vita européer.
Citera
2025-03-01, 19:41
Medlem
Tuppruskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux

De är rasister och de tycker att Trump och Putin inte är bra eftersom de inte är det.

Begriplig åsikt men inte så jätteintressant. Trump klarar sig bra utan Södermans stöd.

Tycker också det är lite orättvist att beskriva MAGA som Ayn Rand-anhängare. Annie Lööf var väl Ayn Rand-anhängare har jag för mig. Milei i Argentina är det. Men MAGA är mycket större och bredare än så.

(Obs! Jag avskyr i vanliga fall att använda ordet "rasist" eftersom det har missbrukats så enormt att det blivit meningslöst. Men just Söderman har ju skrivit en bok som heter "Rasist - Javisst" så om honom går det nog att använda.)

Precis, Söderman och Dan Eriksson sitter i Älgarås och lurar boomers på pengar för sitt levebröd medans Trump är president.
Citera
2025-03-01, 19:41
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:

Den är på sätt och vis opolitisk. Söderman har sagt att han inte röstar.
Citera
2025-03-01, 19:44
Medlem
Tuppruskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Den är på sätt och vis opolitisk. Söderman har sagt att han inte röstar.

Måhända han påstår sig vara opolitisk men han är nazist ut i fingerspetsarna.

Vad är det man säger? Ränderna går aldrig ur. https://pbs.twimg.com/media/FNa1t0gXMAQJTJ9.jpg
Senast redigerad av Tuppruskaren 2025-03-01 kl. 19:48.
Citera
2025-03-01, 20:35
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Det fetade:

Rasist är ett urvattnat och meningslöst pejorativ som används för att undvika diskussioner om sakfrågor som är kopplade till genetik ras och förvärvade och erövrade rättigheter såsom rätten till privat egendom och landområden.
Så din avsky inför ordet och kanske framförallt i dess användning som politiskt slagträ är högst berättigad.
Citera
2025-03-01, 23:07
Medlem
Naknekejsarens avatar
Inte mycket Ayn Rand i protektionism.

MAGA år givetvis en pyttipannahryta av olika ideologier som kan tillsammans skapa en populistisk grund för att vinna val. Det finns en etnisk dimension till MAGA, men den är inte så hardcore som Södermalm vill, och kan därför vinna exempelvis majoritet av latinomäns röster.

Södermalm vill ha en puritans etnonationalism som kan vinna några fåtal procent av rösterna, han vill förlora val och inte ha någon verklig makt.
Citera
2025-03-01, 23:16
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Inte mycket Ayn Rand i protektionism.

MAGA år givetvis en pyttipannahryta av olika ideologier som kan tillsammans skapa en populistisk grund för att vinna val. Det finns en etnisk dimension till MAGA, men den är inte så hardcore som Södermalm vill, och kan därför vinna exempelvis majoritet av latinomäns röster.

Södermalm vill ha en puritans etnonationalism som kan vinna några fåtal procent av rösterna, han vill förlora val och inte ha någon verklig makt.

Samma med SD, de består av allt ifrån rasmedvetna personer, frireligiösa sionister och homosexuella araber.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in