Citat:
Ursprungligen postat av
SveaBunkern
Har hört en del brukare/vårdtagare uttryckt och sagt rasistiska saker.
En vikarie, från Somalia, hade bara nån halvtimme tidigare varit in till brukaren innan mig. När jag hjälper med att fixa kaffebryggaren hör jag: "Jävla negerjävel!". Han syftade på min kollega då.
Samma brukare sa en gång: Att min bror tar negerkuk i arslet, vad fan kan jag göra åt det?". När en hazar ("afghan") hade varit in hos brukaren precis före mig så sa brukaren: "Det var alldeles nyss en sån där jävla kamelryttare här".
I ett annat gruppboendet, när något bråk hade fångats på film och visades på TV:n, sa en av brukarna: "Jävla äckliga negerjävel. Det är typiskt svartingar, alltid ska de vara så jävla våldsamma".
TS: Vad anser ni att jag borde göra åt denna fruktansvärda RASISM på jobbet?
Enda skillnaden mot vilken svensk som hekst,
är att gamla eller dementa människor inte har något självcensurfilter och säger öppet vad de tycker och tänker. Alla tänker så men vågar inte yttra sin åsikt.
Före tankepolisernas åsiktsdisciplin vågade till och med politiska företrädare säga vad de tyckte, men bara i privata samtal. Idag 23 år senare vågar ingen säga vad de tycker, inte ens i privata samtal.
Bevis:
https://m.youtube.com/watch?v=xGwfsHaZdCo
Men de med demens eller kort tid kvar att leva, de vågar öppet säga vad de tänker och tycker.