Igår, 04:49
Medlem
Vad betyder det? Någon sa till mig en gång att Nirvana är en illusion. Men Brahman är väl inte samma som

Har ångest.
Citera
Igår, 06:21
Medlem
RFTs avatar
Vilket Nirvana?
Buddhismens eller Hinduismens?
Okej, du skriver Brahman, hinduismen alltså.

Ta sig ur återfödelsernas kretslopp (Samsara) Man har inga begär längre, man har gjort sig fri från dem (Moksha) och när man gjort det når själen Nirvana och förenas med Brahman, världssjälen.
Senast redigerad av RFT Igår kl. 06:42.
Citera
Igår, 10:02
Medlem
prokaryotkungens avatar
Klart det är en illusion. En tankeform skapad för att du, enligt ditt valda religiösa system, ska sköta dig och vara en duktig liten myra.
Kristendomens "himmelrike" är samma sak. Den litterära myten om "evig kärlek" och det Hollywoodska med lyckliga slut är också andra sidor av samma påhitt.
Citera
Igår, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johqn
Vad betyder det? Någon sa till mig en gång att Nirvana är en illusion. Men Brahman är väl inte samma som

Har ångest.

Det är slutet på lidande, i detta samt kommande liv. Nirvana är en realitet, en realitet att likställa med det inom psykologin neutraliserandet av det undermedvetna. Något, d.v.s det undermedvetna, man kan bli av med via meditation och då nå Nirvana.
Senast redigerad av Bryling Igår kl. 10:38.
Citera
Igår, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Det är slutet på lidande, i detta samt kommande liv. Nirvana är en realitet, en realitet att likställa med det inom psykologin neutraliserandet av det undermedvetna. Något, d.v.s det undermedvetna, man kan bli av med via meditation och då nå Nirvana.

Jag trodde det var egot och inte det undermedvetna man skulle bli av med??
Citera
Igår, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Jag trodde det var egot och inte det undermedvetna man skulle bli av med??

Det ena utesluter inte det andra. Når man Nirvana försvinner bägge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in