Citat:
Ursprungligen postat av
Smugumin
Det alla läkare lyssnar efter är om rytmen är regelbunden eller inte, antal hjärttoner samt eventuella blåsljud. Hjärtljuden låter normalt olika mycket beroende på vart på bröstkorgen man lyssnar och trycken mellan hjärtrummen skiljer sig normalt drastiskt åt. Hör man ett systoliskt blåsljud över tex aortaklaffen kan man dra slutsatsen att trycket i vänster kammare borde vara förhöjt men om inte några blåsljud föreligger blir det opålitligt/omöjligt genom att bara lyssna. Din läkares formulering låter därmed märklig. Jag är dock inte kardiolog så beklagar ifall jag är ovetande om något riktigt finlir.
Har för mig att olika klaffars ljud projiceras olika mycker till olika delar av bröskorgen.
Aorta och Pulmonalis på var sin sida av av sternum mellan revben 2-3 har jag för mig medans mitralis och tricuspidalig längre ned på vänster sida bröskorgen. Utifrån det kan man baserat på när i hjärtcykeln man hör eventuella blåslud veta vilken klaff som har stenos/insufficiens.
Kanske något sånt läkaren gjorde? Kände pulsar eventuella oönskade pulsar i halvsvenen?