2025-03-03, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Han vet inte vad han vill och känner helt enkelt. Och det är ju helt okej,men det kan ju vara lite smart att inte uttrycka sig så starkt då kan jag tycka.

Men jag tolkar honom som en välment virrpanna som troligen gillar dig iaf.

Dagarna efter vi setts verkade han vilja forsätta, men lite senare hade han analyserat situationen och konstaterat att något saknades. Kan han ha filtrerat vårt möte negativt, han fastnar lätt på det som är negativt. T ex sa jag att jag ville massera hans panna med en speciell salva som jag gjort när vi var tillsammans (då han har huvudvärk), då sa han att han mindes att jag inte gillade det.
Jag bara ”what?”, det var ju ett av mina bästa minnen. När han masserade min panna och jag hans innan vi skulle sova.

Eller att jag inte gillade ”adventures” när jag bott och arbetat i flera länder och rest över halva jorden för att träffa honom.

Han fokuserar också mest på våra olikheter, fast vi är väldigt lika enligt mig (bortsett från kulturen). När det gäller intressen, matvanor, vi beställer samma mat på restaurang tex, gillar att promenera, intresserad av språk, gillar att jobba och studera (båda har utbildning och läst massa olika kurser på universitetet), intresserad av psykologi, samma alkoholvanor (ingen festar men kan dricka ibland), gillar att vara hemma, inte så mkt socialt umgänge, sover bra tillsammans, förstår honom då jag också är åt det depressiva hållet. Han har också en riktig kamera som han bär runt på när han reser eftersom han gillar att fota, och det gjorde jag också när jag rest förut. Är inte många som gör det nu. Vi har båda lärt oss samma nivå av persiska helt oberoende av varandra. Men enligt honom är vi inte kompatibla.
Citera
2025-03-03, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Jag hade ett långdistansförhållande under min tid som tonåring, kände brinnande kärlek för henne. Var nästan jobbigt vill jag minnas, tänka på vad hon har för sig för stunden, oroa att ingen annan är med henne osv. Alla gör vi saker vi lär oss av antar jag, ja ack kärleken är blind, man tänker på inget annat just när den händer. Nåt som förändrades med tiden var att jag tog tillväga alltmer runtomkring detaljer.

Bla. jag flytta till henne ? eller hon flytta till mig - om vi skall fortsätta. Inget av alternativen var enkla, det absoluta med relationen var att det inte fanns nåt intellekt. Svårt att förklara men relationen tyckte jag kändes svart eller vit, ingen färggrannhet. Konversationer kändes upprepande, till slut var vi tvungna att bryta isen och tala klarhet. Extremt jobbigt när känslor är involverade.

På frågan ifall vi fortfarande har kontakt, ja vi har varandra på facebook. Hon är idag både gift och har barn men jag är alltmer säker att jag inte skulle varit lycklig med henne. Det är nåt som fattas liksom - som han i ditt fall säger.

Jag får ibland kusliga flashbacks när jag talar med henne, som att bli intima igen-det förflutna känns som igår. Kanske det är detta som gör att ditt ex hör av sig ? Vissa saker går inte ur minnet. För mig är det enkelt att hantera då hon HAR gått vidare men ha du disciplin över dina känslor är mitt stora råd, tänk praktiskt.

Kan ju vara att det som fattas är bitarna som saknas när man lär känna varandra på distans. Det fysiska och interaktionen under den inledande fasen då man känner som mest. Det är ju inget som går att fylla i efterhand, det är som när man saknar något under uppväxten. Det blir spår. Kan det vara något?
Citera
2025-03-03, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Av egen erfarenhet (fast med en kvinna) är det för mig uppenbart vad som sker. Han både vill och inte vill. Han är en s.k. vindflöjel som ändrar sig flera ggr beroende på sitt humör. Det här är en person som är extremt osäker i sig själv. Det finns garanterat någon form av bokstavskombination inblandat såvida ni båda inte är i yngre tonåren (och då ska du inte vara här på FB) och hormonerna är i kaos.

Är ni båda vuxna är mitt råd - lämna och bryt helt kontakten. Det kommer inte att bli bättre. Han kommer känslomässigt slita sönder dig och du kommer aldrig att veta vad som gäller. Vill du ha vänskaplig kontakt med honom, ha det om du klarar av det. Om du inte klarar av det, bryt helt. Jag skulle rekommendera det sista och att göra det med en gång. Desto längre du väntar, desto svårare blir det.

// CC

Tack för dina råd. Har tagit ett uppehåll i kommunikationen nu. Kändes inte okay att han skulle få ”ha mig kvar” trots att han gjort slut. Kände att han borde få inse vad det betyder att göra slut (personen försvinner ur ditt liv).
Citera
2025-03-03, 17:15
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badanka2000
Tack för dina råd. Har tagit ett uppehåll i kommunikationen nu. Kändes inte okay att han skulle få ”ha mig kvar” trots att han gjort slut. Kände att han borde få inse vad det betyder att göra slut (personen försvinner ur ditt liv).

Bra gjort. Inse ditt värde. Jag förstår att det kanske inte är det du tänker på just nu men ett bra sätt att gå vidare är faktiskt att börja dejta igen och få en utökad referensram. Se bara till att du dejtar med "öppet sinne". Inte schysst mot den andre parten annars.

Livet är för kort för att vänta in en annan människa.

// CC
Citera
2025-03-03, 23:17
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Hej!

Vi hade ett konstigt upplägg i vårt långdistansförhållande. Mitt ex var väldigt snabb med att vara säker på att han älskade mig och var säker på sina känslor, efter att ha setts under tre månader ett tag senare fortsatte vi tillsammans. Han blev dock väldigt tveksam kring situationen och andra skillnader mellan oss. Men till sist ville han verkligen satsa på relationen och jag besökte honom. Grejen är att han då sa att vi efter de två veckorna skulle fatta beslut om att vara tillsammans för all framtid eller inte. Det hade jag inte fattat. När han sagt det blev det hela väldigt onaturligt för mig. Vi pratade knappt nåt om vårt förhållande eftersom han skulle komma med beslut senare.

Beslutet blev att göra slut med mig eftersom han känt att han inte älskade mig. Eller han älskade mig men något saknades. Sa även ”it’s not there”, (gnistan). Han sa att ”vi försökte men det funkade inte”. Fattar inte, man kan väl inte försöka få ett förhållande att fungera på två veckor under press?

Dock fortsatte han skriva dagligen, prata ofta i minst en timme, ville att jag ska dela med honom hur jag känner, han vill prata om hans liv, hans trauma, arbetsliv mm. Sa att om jag blivit gravid under tiden med honom skulle han komma och gifta sig med mig. Vill vara vän även fast jag träffar någon annan. Säger att han saknar mig och inte kan förstå att för en månad sen var jag där med honom. Ett dygn efter jag lämnat landet sa han att han såg fram emot nästa möte.

Vad betyder detta? Har sa att han inte kände något för mig när vi sågs men forsätter kontakta mig dagligen.

Han säger att han är ”numb”, har många trauman som förstör och många gånger sagt att han vill ta livet av sig.
Han är sjuk.

Nu har du en ny livserfarenhet i livet.

Hans ord stämmer ju inte med hans handlingar är en annan lärdom.
Citera
2025-03-04, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Han är sjuk.

Nu har du en ny livserfarenhet i livet.

Hans ord stämmer ju inte med hans handlingar är en annan lärdom.

Tack för synpunkterna. Han menar att han säger alltid vad han känner. För stunden. Och det kan ju bli väldigt fel. Vissa känslor måste man bearbeta själv innan man agerar efter dem.
Citera
2025-03-04, 13:32
Ditt välmående är också viktigt och just nu låter det som att du är "plan B" och en axel att gråta mot ur hans perspektiv. Mår han dåligt psykiskt får han söka professionell hjälp för detta.

Citat:
Hej!

Vi hade ett konstigt upplägg i vårt långdistansförhållande. Mitt ex var väldigt snabb med att vara säker på att han älskade mig och var säker på sina känslor, efter att ha setts under tre månader ett tag senare fortsatte vi tillsammans. Han blev dock väldigt tveksam kring situationen och andra skillnader mellan oss. Men till sist ville han verkligen satsa på relationen och jag besökte honom. Grejen är att han då sa att vi efter de två veckorna skulle fatta beslut om att vara tillsammans för all framtid eller inte. Det hade jag inte fattat. När han sagt det blev det hela väldigt onaturligt för mig. Vi pratade knappt nåt om vårt förhållande eftersom han skulle komma med beslut senare.

Beslutet blev att göra slut med mig eftersom han känt att han inte älskade mig. Eller han älskade mig men något saknades. Sa även ”it’s not there”, (gnistan). Han sa att ”vi försökte men det funkade inte”. Fattar inte, man kan väl inte försöka få ett förhållande att fungera på två veckor under press?

Dock fortsatte han skriva dagligen, prata ofta i minst en timme, ville att jag ska dela med honom hur jag känner, han vill prata om hans liv, hans trauma, arbetsliv mm. Sa att om jag blivit gravid under tiden med honom skulle han komma och gifta sig med mig. Vill vara vän även fast jag träffar någon annan. Säger att han saknar mig och inte kan förstå att för en månad sen var jag där med honom. Ett dygn efter jag lämnat landet sa han att han såg fram emot nästa möte.

Vad betyder detta? Har sa att han inte kände något för mig när vi sågs men forsätter kontakta mig dagligen.

Han säger att han är ”numb”, har många trauman som förstör och många gånger sagt att han vill ta livet av sig.
Citera
2025-03-04, 22:56
Medlem
Citat:
Han sa nyligen efter uppbrottet att ”vi kan vara tillsammans, men det kan inte vara pga av kärlek”. Hur resonerar man då? Han säger att han tycker om mig för att jag är snäll och ödmjuk och är attraherad av mig. Men att det inte fanns kärlek, och att han var tillsammans med mig för att han trodde att ”love could happen with time”. Sedan när vi tog upp det i ett telefonsamtal sa han att han inte menade det, att det var över.

Nej!! Kärlek för mig är när man på djupaste allvar bryr sig om dig i alla rådande situationer. Det vill säga i medvind och motvind. Om du hamnar i rullstol så kommer han ändå stanna vid din sida. Det är kärlek.
Citera
2025-03-04, 22:58
Moderator
Maviels avatar
Bryt helt. Ge honom möjligheten att sörja förhållandet och reflektera över det. Och dig likaså. Skulle han efter en tid inse att han känner annorlunda - och du möjligen också - så får ni ta det därifrån. Men just nu befinner ni er i limbo och det håller inte för någon av er.
Citera
2025-03-05, 12:27
Medlem
Citat:
Dagarna efter vi setts verkade han vilja forsätta, men lite senare hade han analyserat situationen och konstaterat att något saknades. Kan han ha filtrerat vårt möte negativt, han fastnar lätt på det som är negativt. T ex sa jag att jag ville massera hans panna med en speciell salva som jag gjort när vi var tillsammans (då han har huvudvärk), då sa han att han mindes att jag inte gillade det.
Jag bara ”what?”, det var ju ett av mina bästa minnen. När han masserade min panna och jag hans innan vi skulle sova.

Eller att jag inte gillade ”adventures” när jag bott och arbetat i flera länder och rest över halva jorden för att träffa honom.

Han fokuserar också mest på våra olikheter, fast vi är väldigt lika enligt mig (bortsett från kulturen). När det gäller intressen, matvanor, vi beställer samma mat på restaurang tex, gillar att promenera, intresserad av språk, gillar att jobba och studera (båda har utbildning och läst massa olika kurser på universitetet), intresserad av psykologi, samma alkoholvanor (ingen festar men kan dricka ibland), gillar att vara hemma, inte så mkt socialt umgänge, sover bra tillsammans, förstår honom då jag också är åt det depressiva hållet. Han har också en riktig kamera som han bär runt på när han reser eftersom han gillar att fota, och det gjorde jag också när jag rest förut. Är inte många som gör det nu. Vi har båda lärt oss samma nivå av persiska helt oberoende av varandra. Men enligt honom är vi inte kompatibla.

Du... Läs vad du själv skriver... Det är en störd person detta. När han också säger att ni inte är kompatibla tro honom om det, tro för din egen skull. Att ni har massa gemensamma intressen och likheter och han ändå säger så visar ju att han inte har alla hästar hemma. Det kommer bara bli värre och du kommer få tassa på tå i hans berg-och-dal banor tills du inte längre vet vem du själv är.

Nu har ni gjort slut. Sluta då att ha kontakt också, det gör dig bara illa att fortsätta. Du har inga skyldigheter emot en person som beter sig sådär.
Citera
2025-03-05, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosamig
Nej!! Kärlek för mig är när man på djupaste allvar bryr sig om dig i alla rådande situationer. Det vill säga i medvind och motvind. Om du hamnar i rullstol så kommer han ändå stanna vid din sida. Det är kärlek.

Precis. Och nu känns det som denna kärlek är så sällsynt att jag blivit uppgiven. Verkar som de flesta i min omgivning har aldrig varit i en sådan kärleksrelation. Bara skilsmässor och trasiga relationer. Känner en över 60 som fortfarande väntar på en partner (efter olyckligt äktenskap och flera försök att träffa nån).
Citera
2025-03-05, 18:16
Medlem
LinaLaReinas avatar
Citat:
Precis. Och nu känns det som denna kärlek är så sällsynt att jag blivit uppgiven. Verkar som de flesta i min omgivning har aldrig varit i en sådan kärleksrelation. Bara skilsmässor och trasiga relationer. Känner en över 60 som fortfarande väntar på en partner (efter olyckligt äktenskap och flera försök att träffa nån).

Jag förstår att du blir uppgiven, många är där just nu.

Med alla dessa dejtingappar, som ändå inte fungerar, mer än till de få % som bara vill ligga, och det snabbt, och ser väldigt bra ut. Och som sen lämnar massa krossade hjärtan efter sig, och dumma tjejer som går på falska bekräftelsen och smicker de får, och sen blir dumpade efter.
Vissa letar bara för letandets skull, eller jagar. Sen går de på nästa.

Det är verkligen trist att många verkar må dåligt också och istället för att fokusera på det fina man har, så fokuserar de på det negativa, och att allt skall vara så perfekt. Man nöjer sig inte, och låter inte kärleken växa. Utan istället tänker - jag kan få bättre, och sen går tiden.

Tror det är bra om du släpper personen. Och fokuserar på dem s om vill finnas i ditt liv, för det behöver inte vara så svårt. De som vill finnas i ditt liv och ger dig bara energi, kommer visa detta för dig, du skall inte behöva gissa om de vill eller inte vill finnas där för dig. Du kommer märka det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in