Citat:
Ursprungligen postat av
GBskaina
Men nej! Vet du mer om händelseförloppet?

Ja, nu utreds ju olyckan och jag själv har inte varit på plats så ta min beskrivning som trovärdig men ej fakta.
En tidigare entreprenör har byggt muren, en sån modern mur som funkar lite som legoklotsar, den lutar svagt inåt mot tomten innanför (som den skall, ca 1,9m hög. Den har därefter blivit underkänd vid besiktning då man bland annat ej har lagt ner dränering. Denna entreprenören har då kallats in för att gräva ur bakom/innanför muren och dränera m.m. Muren är ca 30m lång och allt eftersom man gräver undan marken innanför blir såklart muren mer ostabil. När man så närmar sig slutet av muren så kollapsar underlaget grävmaskinen står på så den glider ner/utåt muren i den änden. När muren puttas ut i den änden vrider sig den så att den i andra änden faller inåt och över den omkomne som satt på huk intill muren och installerade dränering. Som jag förstått fastnade även maskinist i raset med benen, ytterligare en kille hjälper då honom loss och först när han kommit loss inser man att en annan kille sannolikt ligger under muren. Det tar tid att få fram honom och han är i dåligt skick och flygs i helikopter till Sahlgrenska, men det gick inte vägen ändå.
Så har jag fått det beskrivet till mig i vart fall och det låter rimligt.