• 1
  • 2
2025-03-03, 15:06
Moderator
Jultrollets avatar
En person ska ha förts till sjukhus med ambulanshelikopter efter att ett arbete med en stenmur gått fel. Två personer hamnade under den och en man i 30-årsåldern verkar svårast skadad.

Någon som vet mer i detalj var det hände någonstans?

Citat:
03 mars 10.44, Arbetsplatsolycka, Tanum
Larm inkommer via SOS. Två personer fastklämda under en stenmur.

Räddningstjänst och polis på plats. En person avförd med ambulanshelikopter. Anhöriga underättade om omständigheterna. Platsen avspärrad för teknisk undersökning.
https://polisen.se/aktuellt/handelse...solycka-tanum/

Citat:
Helen Ramsmo, presstalesperson vid polisen:
Det är i nuläget oklart hur själva olyckan har gått till.
– Jag har inga jättedetaljer kring det här, men det är ett företag som bygger stenmurar. I övrigt har jag inga uppgifter exakt om hur det här har gått till.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1344148
Citera
2025-03-03, 15:35
Medlem
henrikos avatar
Jag har inga specifika detaljer från olycksplatsen. Men som boende i Västsverige kan jag bara konstatera att det är väldigt blött i skog och mark nu, som jag antar ökar på rasrisken, om det handlar om arbete med murar för att hålla upp jordmassor.
Citera
2025-03-03, 18:42
Medlem
beaver_ses avatar
Är det ett företag med östeuropeiska arbetare frågas?
Citera
2025-03-04, 09:59
Medlem
Lokal entreprenör som jobbar med markarbete, stensättningar och liknande. Seriös firma sedan många år. Sägs att dom försökte rätta upp en mur som var sned och då rasade den över den kille som var bakom muren (Polsk) Initialt svårt skadad men låter som det reder upp sig.
Källa - från bekant till entreprenören
Citera
2025-03-04, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhIcU812
Lokal entreprenör som jobbar med markarbete, stensättningar och liknande. Seriös firma sedan många år. Sägs att dom försökte rätta upp en mur som var sned och då rasade den över den kille som var bakom muren (Polsk) Initialt svårt skadad men låter som det reder upp sig.
Källa - från bekant till entreprenören
Polsk 30 åring?
Det luktar bedrägeriförsök tycker jag. Hade killen försäkring - eller är det arbetsplatsens försäkring som ska gå in - i detta?
Citera
2025-03-05, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lappaz
Polsk 30 åring?
Det luktar bedrägeriförsök tycker jag. Hade killen försäkring - eller är det arbetsplatsens försäkring som ska gå in - i detta?

Du har inte så stora studieskulder va?
Citera
2025-03-10, 10:25
Medlem
Killen som hamnade under muren är nu avliden, lämnar efter sig 2årig dotter och blivande fru.
Citera
2025-03-10, 11:18
Medlem
Citat:
Killen som hamnade under muren är nu avliden, lämnar efter sig 2årig dotter och blivande fru.
Men nej! Vet du mer om händelseförloppet?
Citera
2025-03-10, 15:05
Moderator
Jultrollets avatar
Ja nu kom det tråkiga beskedet även i media.

Citat:
Sahlgrenska universitetssjukhuset bekräftade då att en man i 30-årsåldern vårdades och att tillståndet då var allvarligt men stabilt. Nu har mannen avlidit av sina skador.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...lanshelikopter
Citera
2025-03-10, 15:07
Moderator
Jultrollets avatar
Uppdaterad rubrik.
Tidigare rubrik: Grebbestad: Två personer fastklämda under en stenmur (2025-03-03)

/Moderator
Citera
2025-03-11, 02:50
Medlem
Citat:

fruktansvärt 😢 Jävla företag som utnyttjar polska arbetare!
Citera
2025-03-11, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GBskaina
Men nej! Vet du mer om händelseförloppet?

Ja, nu utreds ju olyckan och jag själv har inte varit på plats så ta min beskrivning som trovärdig men ej fakta.

En tidigare entreprenör har byggt muren, en sån modern mur som funkar lite som legoklotsar, den lutar svagt inåt mot tomten innanför (som den skall, ca 1,9m hög. Den har därefter blivit underkänd vid besiktning då man bland annat ej har lagt ner dränering. Denna entreprenören har då kallats in för att gräva ur bakom/innanför muren och dränera m.m. Muren är ca 30m lång och allt eftersom man gräver undan marken innanför blir såklart muren mer ostabil. När man så närmar sig slutet av muren så kollapsar underlaget grävmaskinen står på så den glider ner/utåt muren i den änden. När muren puttas ut i den änden vrider sig den så att den i andra änden faller inåt och över den omkomne som satt på huk intill muren och installerade dränering. Som jag förstått fastnade även maskinist i raset med benen, ytterligare en kille hjälper då honom loss och först när han kommit loss inser man att en annan kille sannolikt ligger under muren. Det tar tid att få fram honom och han är i dåligt skick och flygs i helikopter till Sahlgrenska, men det gick inte vägen ändå.

Så har jag fått det beskrivet till mig i vart fall och det låter rimligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in