• 1
  • 2
2025-03-11, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
fruktansvärt 😢 Jävla företag som utnyttjar polska arbetare!

Tror inte killen varit utnyttjad, har jobbat på firman längre tid och definitivt "en i gänget" de andra inblandade är etniskt svenska och jag tror alla behandlats på samma sätt, så nej det du säger stämmer nog inte i detta fallet
Citera
2025-03-11, 14:34
Medlem
b00b00s avatar
Sahlgrenska universitetssjukhuset bekräftade då att en man i 30-årsåldern vårdades och att tillståndet då var allvarligt men stabilt. Nu har mannen avlidit av sina skador.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...lanshelikopter
Citera
2025-03-11, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhIcU812
Tror inte killen varit utnyttjad, har jobbat på firman längre tid och definitivt "en i gänget" de andra inblandade är etniskt svenska och jag tror alla behandlats på samma sätt, så nej det du säger stämmer nog inte i detta fallet
Det är en mycket seriös firma.
Problemet som alla entreprenörer i detta land har, är att det är helt omöjligt att få tag på svenskar som vill jobba.
Många tvingas därför att ta in arbetskraft från tex Polen. Det är absolut inte så bra ekonomisk dom tjänar lika mycket som oss och kräver ofta att arbetsgivaren ordnar med bostad mm
Citera
2025-03-13, 03:44
Medlem
Citat:

okej jag misstog mig då, tragiskt ändå såklart!
Citera
2025-03-16, 17:45
Medlem
Läser att det finns personer här som tycker det är en mycket seriös firma.. tillåt mig skratta. Ägaren till firman är den mest oseriösa person jag någonsin beblandat mig med. Säkerhet och skydd kommer i sista hand så länge som man ”avancerar”.
Citera
2025-03-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ja, nu utreds ju olyckan och jag själv har inte varit på plats så ta min beskrivning som trovärdig men ej fakta.

En tidigare entreprenör har byggt muren, en sån modern mur som funkar lite som legoklotsar, den lutar svagt inåt mot tomten innanför (som den skall, ca 1,9m hög. Den har därefter blivit underkänd vid besiktning då man bland annat ej har lagt ner dränering. Denna entreprenören har då kallats in för att gräva ur bakom/innanför muren och dränera m.m. Muren är ca 30m lång och allt eftersom man gräver undan marken innanför blir såklart muren mer ostabil. När man så närmar sig slutet av muren så kollapsar underlaget grävmaskinen står på så den glider ner/utåt muren i den änden. När muren puttas ut i den änden vrider sig den så att den i andra änden faller inåt och över den omkomne som satt på huk intill muren och installerade dränering. Som jag förstått fastnade även maskinist i raset med benen, ytterligare en kille hjälper då honom loss och först när han kommit loss inser man att en annan kille sannolikt ligger under muren. Det tar tid att få fram honom och han är i dåligt skick och flygs i helikopter till Sahlgrenska, men det gick inte vägen ändå.

Så har jag fått det beskrivet till mig i vart fall och det låter rimligt.

Nu är jag inte "byggare", men borde inte den här typen av arbeten säkras genom att kapsla in de här instabila stenpartierna med spända och starka rutnät, "hönsnät" - som håller ihop arkitekturen under den manipulativa fasen, och skyddar exponerade personer i närmiljön?
Citera
2025-03-16, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Nu är jag inte "byggare", men borde inte den här typen av arbeten säkras genom att kapsla in de här instabila stenpartierna med spända och starka rutnät, "hönsnät" - som håller ihop arkitekturen under den manipulativa fasen, och skyddar exponerade personer i närmiljön?

Självklart gräver man inte bakom en 2 m hög mur utan att antingen plocka ner den eller staga upp den, men det är klart… för att citera en viss person
”hela Polen är full med polacker”
Så det gällde väl att avancera, oavsett ”pris”!!??
Citera
2025-03-17, 04:53
Medlem
Citat:
Ja, nu utreds ju olyckan och jag själv har inte varit på plats så ta min beskrivning som trovärdig men ej fakta.

En tidigare entreprenör har byggt muren, en sån modern mur som funkar lite som legoklotsar, den lutar svagt inåt mot tomten innanför (som den skall, ca 1,9m hög. Den har därefter blivit underkänd vid besiktning då man bland annat ej har lagt ner dränering. Denna entreprenören har då kallats in för att gräva ur bakom/innanför muren och dränera m.m. Muren är ca 30m lång och allt eftersom man gräver undan marken innanför blir såklart muren mer ostabil. När man så närmar sig slutet av muren så kollapsar underlaget grävmaskinen står på så den glider ner/utåt muren i den änden. När muren puttas ut i den änden vrider sig den så att den i andra änden faller inåt och över den omkomne som satt på huk intill muren och installerade dränering. Som jag förstått fastnade även maskinist i raset med benen, ytterligare en kille hjälper då honom loss och först när han kommit loss inser man att en annan kille sannolikt ligger under muren. Det tar tid att få fram honom och han är i dåligt skick och flygs i helikopter till Sahlgrenska, men det gick inte vägen ändå.

Så har jag fått det beskrivet till mig i vart fall och det låter rimligt.

Två fel blir aldrig ett rätt. Det låter på din beskrivning som det varit ett stafettlopp av klåpare som härjat. Och, 30 meter betongstenmur i stenhuggarbohuslän? Hur fan ser det ut...?
Citera
2025-04-16, 08:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejafader
Självklart gräver man inte bakom en 2 m hög mur utan att antingen plocka ner den eller staga upp den, men det är klart… för att citera en viss person
”hela Polen är full med polacker”
Så det gällde väl att avancera, oavsett ”pris”!!??

Problemet var att muren var av fel typ och man hade limmat stenarna mot varandra för att kunna bygga så högt, men en sådan mur kan inte stå av sig själv utan stöd om man gräver bort massorna innanför. Stenblocken är avsedda för murar upp till ca 65 cm höjd (fyra rader). Den aktuella muren hade 11 rader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in