Idag, 02:14
Medlem
Frstllningar hos vissa gamlingar som att den nya generationen inte kan det ena eller det andra som exempelvis tv inlgg upp om sprket r typiska sdana inskrnkta typer man bara nickar till och hller med s de ska sluta prata med en. De r ofta ett maskingevr av sikter om varfr dagens ungdom, eller alla som inte r som dem kommer att frstra allt som de har byggt upp. Det som de inte frstr r att s har det ltit i alla tider sedan mnniskoslktet brjade kunna kommunicera. Det verkar vara inbyggt i en del att tnka s och mste ha haft ngon evolutionr frdel eftersom det r s vanligt frekommande.
Citera
Idag, 04:05
Medlem
Generalkosmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Frstllningar hos vissa gamlingar som att den nya generationen inte kan det ena eller det andra som exempelvis tv inlgg upp om sprket r typiska sdana inskrnkta typer man bara nickar till och hller med s de ska sluta prata med en. De r ofta ett maskingevr av sikter om varfr dagens ungdom, eller alla som inte r som dem kommer att frstra allt som de har byggt upp. Det som de inte frstr r att s har det ltit i alla tider sedan mnniskoslktet brjade kunna kommunicera. Det verkar vara inbyggt i en del att tnka s och mste ha haft ngon evolutionr frdel eftersom det r s vanligt frekommande.

Det r nostalgi ver frndring. Att gamlingar knner att allt frfaller och blir smre, r just fr att allt stndigt frndras och den vrld som anpassat sig till faktiskt har frndrats. Vi kan leva i samma samhlle men uppleva de subjektivt p helt olika stt, fr en yngre r bsta tiden just nu fr hen frstr sig p den. Frstr ej varfr inte mnga gamla tnker djupare p de, istllet spottar dom bara ut negativa kommentarer och blir bittra lol.

Men samhllet frndras ven snabbare n ngonsin, informationsfldet, tekniken, mnniskoantalet kontra hur sakta tiden mste ha knnts frr i tiden.

Ja tar aktivt och studerar Buddhismen och tar mig tid att "unplug" frn internet och liknande och ska lugn och ro, r fullt medveten om att ven jag har potential bli en surgubbe som klagar p allt lol!
Citera
Idag, 06:19
Medlem
Generalkosmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebyebyeman
Jag tycker det r galet drygt nr dom bara stller sig mitt i gngar/blockerar vgar och tror dom r i centrum p jordklotet eller bara vnder sig om frn ingenstans utan och kolla efter. Har rkat bli en del hockeytacklingar.

Ja hostade hromdagen nr ja tog ut pengar frn automaten, sklart normalt in i armvecket inte rakt ut. Ser bara en krring hllandes nn jkla rullator fly frn omrdet och hr henne sga "hooooosta inteee".

Allts fyfan bli gammal bli rdd fr allting, bara fly frn alla lol

men motsatsen r ju typen du beskriver, de som ger allt. Ass nr ja tnker p de vilken jobbig jvlig praktarsel generation, totalt noll relation till de flesta av dom. Upplever dom som s otroligt inboxade, paragrafryttar, smkorrekta, sluga jvlar fyfan.
Senast redigerad av Generalkosmos Idag kl. 06:21.
Citera
Idag, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalkosmos
...

T.ex nr ja gick med en vn till mig som e svart genom en liten by i mellan Sverige. Blickarna och de konstiga beteende ja mrkte hos framfrallt ldre mnniskor nr vi gick frbi.

Ett annat exempel r en gubbe som rastar sin hund. Ja r en muskuls man me rakat huvud och mrker p en gng hur rdd gubben blir fr mig, han pratar sakta till hunden "sja, va inte rdd ja, de e ingen fara ska du seeee" medans ja ser att hunden inte har ngra problem alls haha han frsker bara styra ver p hunden.

...

Du tycker att det r konstigt att folk reagerar p ditt knarkar-utseende? D vet vi.
Citera
Idag, 06:28
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebyebyeman
Jag tycker det r galet drygt nr dom bara stller sig mitt i gngar/blockerar vgar och tror dom r i centrum p jordklotet eller bara vnder sig om frn ingenstans utan och kolla efter. Har rkat bli en del hockeytacklingar.

Vilket psykfall. Snubben r i 20-rsldern och tacklar ldre mnniskor som str i vgen.

Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Bra frga!

40, 50, och 60-tals mn var feminiserade.

(De levde livet). Vad jag hrt.

Nja, att de skulle vara feminiserade tror jag inte p, fanns tmligen klara knsroller p den tiden.

Fast TS lever vl livet ocks? Tror liksom inte han sitter uppe mitt i natten i typ Arboga. Nej, han befinner sig garanterat i ett land med en annan tidszon med bra klimat och varma kvinnor, kanske Brasilien.
Citera
Idag, 06:30
Medlem
Citat:
Ja hostade hromdagen nr ja tog ut pengar frn automaten, sklart normalt in i armvecket inte rakt ut. Ser bara en krring hllandes nn jkla rullator fly frn omrdet och hr henne sga "hooooosta inteee".

....

Bankomaten? Ingen under 50 tar ut pengar ur "bankomaten", dr avsljade du dig som den gamla gubbe du r.
Citera
Idag, 06:47
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Ja under pandemin vet jag inte hur mnga krringar jag skllde ut som skulle leka mrkvrdiga i affren med sin munblja och sina 2 meter avstnd, dom liksom stllde sig mitt i korridoren s man inte kom frbi...vet inte hur mnga stolpskott jag sa t att hlla sig hemma om dom ska bete sig shr.

Problemet med boomers r ju ocks att det fortfarande r enda generationen korkade nog att fortfarande tro p mainstream media. Prata politik eller vrldshndelser med en boomer som kollar nyheterna minst 6 gnger om dagen r ju enbart slseri med tid, dom har en barnlik syn p vrlden mnga av dom tyvrr s dom fick aldrig ngon vishet, dom blev papegojor som upprepar nonsens utan kritisk tnkande istllet.
Citera
Idag, 06:52
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Att bli ldre r ju sannerligen lite respektingivande, nr man mter mnniskor som levt tv-tre g ger s lnge som en sjlv.

Vissa av dessa ldre r kloka, visa och man lixom kan inte r fr att visa respekt. Samtidigt fr man inte glmma att ven idioter blir ldre, den fegaste, sjukaste ja mnga har en chans klara sig upp i hga ldrar. lder r i gen garanti fr att man bli en bttre version av dig sjlv, tvrtom finns en hel del bittra, jobbiga och barnsliga gamlingar som r s out of touch me allt nytt och mnniskor i lag att dom inte kan hindra sig frn att gra idiot grejer.

T.ex nr ja gick med en vn till mig som e svart genom en liten by i mellan Sverige. Blickarna och de konstiga beteende ja mrkte hos framfrallt ldre mnniskor nr vi gick frbi.

Ett annat exempel r en gubbe som rastar sin hund. Ja r en muskuls man me rakat huvud och mrker p en gng hur rdd gubben blir fr mig, han pratar sakta till hunden "sja, va inte rdd ja, de e ingen fara ska du seeee" medans ja ser att hunden inte har ngra problem alls haha han frsker bara styra ver p hunden.

Ja har respekt fr ldre, och har trffat fantastiska mnniskor ur dessa ldre generationer. Men ni unga idag kommer kanske inte heller ngonsin frst hur "annorlunda" det var frr i tiden innan internet, globalisering m.m. Vilka mrkliga trender, beteende, tankegngar och sdant som funnits. Som millenial r man tillrcklig gammal fr ha sett lite av de dr gamla "1900" och sedan all utveckling som skett.

S med det sagt r absolut inte alla gamla sna smrdda konstiga utan har funnits extremt hftiga legender med, men just dessa typiska krring/gubbjvlar irriterar mig lite extra d ja blir pmind om alla jvla idioter de fanns frn fr ass.

Ngra srskilda irriterande boomer minnen/upplevelser ni vill dela med er?
Ja vissa ldre r spniga. Men skillnaden r att gen-x och yngre r att nstan alla r kompletta idioter. Ta dig sjlv tex, du skriver 'ja' istllet fr 'jag'. Vad fr slags mnniska r s jvla pantad att nr man inte kan enkel stavning och sedan sitter och kallar andra idioter?
Citera
Idag, 07:06
Medlem
Generalkosmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Ja vissa ldre r spniga. Men skillnaden r att gen-x och yngre r att nstan alla r kompletta idioter. Ta dig sjlv tex, du skriver 'ja' istllet fr 'jag'. Vad fr slags mnniska r s jvla pantad att nr man inte kan enkel stavning och sedan sitter och kallar andra idioter?

S nu har jag ndrat till svensk autokorrigering p luren, den vart instlld p engelska. Att sitta stra sig p sna smsaker istllet fr fokusera p innehllet r rtt autistiskt enligt mig men ok!

Jag r millennial hursomhelst i 30+ ldern.

Du tnker p gen z va? Gen x r idag typ 45 plus. Gen z och yngre vxte upp under en mrklig tidsanda och kan inte sga mobiler tik tok var de mest "stimulerande" fr intelligens och insikt. Men de r mnniskor ochr anpassningsbara, de kmr mogna p sitt stt. Men har ocks svrt frhlla mig till dom ja, lskar kloka boomers men antalet surkrringar och gubbar p kpet e frjvligt, ja hller dock tummen fr gen z att dom tar sig ur dimman lol.
Citera
Idag, 07:08
Medlem
thebyebyemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Vilket psykfall. Snubben r i 20-rsldern och tacklar ldre mnniskor som str i vgen.

Nja r ju inte meningen det blir s i och med dom helt pltsligt gr rtt in p den vg jag gr och jag hinner inte akta och s faller dom till marken.
Citera
Idag, 07:09
Medlem
Generalkosmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Du tycker att det r konstigt att folk reagerar p ditt knarkar-utseende? D vet vi.

Tuff men elegant, vltrnad. Intelligent skarp blick men med en vrme och vnlighet bakom... S skulle ja beskriva mig sjlv. Vlkldd, men klart gr man bara runt hrnet till sin butik blirre mjukisbyxor. Millenial s upplevde tiden fre internet mobiler och efter.
Citera
Idag, 07:14
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
S nu har jag ndrat till svensk autokorrigering p luren, den vart instlld p engelska. Att sitta stra sig p sna smsaker istllet fr fokusera p innehllet r rtt autistiskt enligt mig men ok!

Jag r millennial hursomhelst i 30+ ldern.

Du tnker p gen z va? Gen x r idag typ 45 plus. Gen z och yngre vxte upp under en mrklig tidsanda och kan inte sga mobiler tik tok var de mest "stimulerande" fr intelligens och insikt. Men de r mnniskor ochr anpassningsbara, de kmr mogna p sitt stt. Men har ocks svrt frhlla mig till dom ja, lskar kloka boomers men antalet surkrringar och gubbar p kpet e frjvligt, ja hller dock tummen fr gen z att dom tar sig ur dimman lol.
"sitta stra sig". Det stavas OCH!! 'e', det stavas R! Lr dig stava fr fan innan du klagar p andra! Din grammatik r bedrvlig. Jvla jubelidiot!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in