• 1
  • 2
Idag, 12:46
Medlem
Vi hade det fantastiskt bra ihop men en vacker dag så vill hon att jag betalar räntan på hennes lån
Jag tar det från början.
Så, hon och jag var överens om att vi har helt separata ekonomier. Hon har mer pengar än jag (familjpengar) men kanske inte lika bra lön.
Vi vill bo ihop men hon vill inte flytta från en rätt maffig kåk hon äger. Jag förstår ju det. Men det kostar, 300kvm för två personer känns som att elda för kråkarna. Men hon är glad över det, så vi kör. Jag flyttar in och jag betalar hälften av alla kostnader plus en del själv när jag reparerar saker, det blir underhåll på ett gammalt hus. På det hela taget betalar jag mer nu när jag delar kostnaden med henne än vad jag betalade själv i min lägenhet förr.
Och nu vill hon att jag betalar hälften av räntan på lånet hon har på huset.
Har jag fel att säga att det är hennes ekonomi vad hon tar för lån eller ej? Inget jag ska betala? Om man tänker så så kan hon ju ta mer lån (så får jag ”sponsra” det) eller betala av alla lån med de miljoner hon har på banken.
Det ska tilläggas att hon betalar inget alls för att ha andra saker, bilens alla kostnader lugger på mig t.ex. hon kör helt gratis. Jag har inte bryt mig om det förrän nu när hon tar upp att jag ska betala hälften av bolånen. Huset äger hon till 100% och skulle hon dö först så ärver hennes barnen allt. Jag får flytta.
Tänker jag fel?
Senast redigerad av Rukku Idag kl. 13:33.
Citera
Idag, 12:50
Medlem
Riddarhusets avatar
Räntan på fastighetslånen är detsamma som kostnaden för boendet.
Skall du betala för boendet?
Citera
Idag, 12:51
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rukku
Vi hade det fantastiskt bra ihop men en vacker dag så vill hon att jag betalar räntan på hennes lån
Jag tar det från början.
Så, hon och jag var överens om att vi har helt separata ekonomier. Hon har mer pengar än jag (familjpengar) men kanske inte lika bra lön.
Vi vill bo ihop men hon vill inte flytta från en rätt maffig kåk hon äger. Jag förstår ju det. Men det kostar, 300kvm för två personer känns som att elda för kråkarna. Men hon är glad över det, så vi kör. Jag flyttar in och jag betalar hälften av alla kostnader plus en del själv när jag reparerar saker, det blir underhåll på ett gammalt hus. På det hela taget betalar jag mer nu när jag delar kostnaden med henne än vad jag betalade själv i min lägenhet förr.
Och nu vill hon att jag betalar hälften av räntan på lånet hon har på huset.
Har jag fel att säga att det är hennes ekonomi vad hon tar för lån eller ej? Inget jag ska betala? Hon kan ju ta mer lån (så får jag ”sponsra” det) eller betala av alla lån med de miljoner hon har på banken.
Det ska tilläggas att hon betalar inget alls för att ha andra saker, bilens alla kostnader lugger på mig t.ex. hon kör helt gratis. Jag har inte bryt mig om det förrän nu när hon tar upp att jag ska betala hälften av bolånen. Huset äger hon till 100% och skulle hon dö först så ärver barnen allt.
Tänker jag fel?
i potten ligger att relationen tar nu slut på grund av detta

Skall du ta några räntekostnader så skall det vara på lån som du själv har tagit.
Vill hon inte ta av sitt sparkapital för räntorna så får hon helt enkelt sälja av en andel av
huset till dej. Det är ju hon som har avdragsrätt på räntorna på deklarationen.

Fattar inte varför relationen skulle ta slut pga att hon vill ändra villkoren på ert boende ?
Citera
Idag, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Räntan på fastighetslånen är detsamma som kostnaden för boendet.
Skall du betala för boendet?

Jag betalt hälften av allt, dvs el, vatten, sopor, underhåll, rubbet UTOM:
Men inte räntan på vad hon tog i lån på huset
Citera
Idag, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Skall du ta några räntekostnader så skall det vara på lån som du själv har tagit.
Vill hon inte ta av sitt sparkapital för räntorna så får hon helt enkelt sälja av en andel av
huset till dej. Det är ju hon som har avdragsrätt på räntorna på deklarationen.

Fattar inte varför relationen skulle ta slut pga att hon vill ändra villkoren på ert boende ?

Hon har varit arg i månader för detta och jag orkar inte med att stå till svars gång på gång för min ståndpunkt. Hon ger sig inte
Citera
Idag, 12:54
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Jag betalt hälften av allt, dvs el, vatten, sopor, underhåll, rubbet UTOM:
Men inte räntan på vad hon tog i lån på huset
Betraktar du räntan som en kostnad för boendet?
Citera
Idag, 12:59
Medlem
Märkligt att vuxna männnikskor kan inte prata om vardagliga saker?

Vi gjorde så här: Räknade allt som rör gemensamm ekonomi, boende, mat, försäkringar, transport skola etc och öppnade en gemensam konto, sk servicekonto dit vi överför båda halva beloppet av ovansående kostnader plus 500 SEK extra/månad. Inget tjafs funkar utmärkt. Om du inte äger 50% av fastigheten får hon då stå för amortering, ränta kan räknas som boendekostnad och ev bostadsbidrag ska till servicekonto. Det som blir över av lönen får var o en spendera som man vill.
Citera
Medlem
AppleIntelligences avatar
Citat:

Ja, det motsvarar större delen av hyran in en hyresrätt.
Citera
Medlem
Citat:

Ränta är en kostnad på kapital.
Om jag lånar för att köpa en del av huset så står jag för räntan.
När hon lånat för att betala huset så är det hennes val av hur hon förvaltar sitt kapital.

Räntan är en kostnad för att ha pengar på banken. Jag ska väl inte betala ränta utan att få något för det?
Citera
Idag, 13:00
Medlem
AppleIntelligences avatar
Betala hälften av vad det kostar att hyra en motsvarande villa.
Citera
Idag, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Märkligt att vuxna männnikskor kan inte prata om vardagliga saker?

Om du inte äger 50% av fastigheten får hon då stå för amortering, ränta kan räknas som boendekostnad och ev bostadsbidrag ska till servicekonto.

Menar du att jag ska betala henne för en ränta på hennes lån för hennes hus?
Citera
Idag, 13:02
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Hon har varit arg i månader för detta och jag orkar inte med att stå till svars gång på gång för min ståndpunkt. Hon ger sig inte

Ja med då är något knas. Du bor ju inte gratis. Du betalar. Du bidrar.
Om du nu skulle ge med dej så kommer det ju inte sluta där.
Hon uppvisar ett gränslöst beteende.

Känner igen mönstret. Hade för 20 år sedan en sambo som bodde 100 % gratis.
Det räckte inte. Hon ville ha halva huset " som trygghet" om något skulle hända...
helt sjukt och hon gav sej inte. När det tog slut så lämnade hon en 200 m2 villa och
blev inneboende hos en kollega. i 6 år bodde hon som inneboende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in