• 1
  • 2
Idag, 13:43
Medlem
tripprapporters avatar
Hej,
jag undrar hur Flashback ser på sig själva vid händelse av krig.
Skulle man fortsätta tillåta horder av ryss-orcer som spammar forumet med lögner, eller skulle man ta ställning för Sverige genom att markera rysk propaganda som spam och därmed filtrera bort det?
Vänligen
Citera
Idag, 14:11
Medlem
tripprapporters avatar
Okej, ja oavsett så hör det inte riktigt till topic. Min fråga är om Flashback skulle förändra hur de modererar rysstroll/nötter som upprepar Putin-lögner om Sverige hamnar i krig med Ryssland, eller åtminstone om säkerhetsläget förändras starkt till det sämre.
Citera
Idag, 14:18
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Hej,
Skulle man fortsätta tillåta horder av ryss-orcer som spammar forumet med lögner, eller skulle man ta ställning för Sverige genom att markera rysk propaganda som spam och därmed filtrera bort det?
Vänligen
I händelse av krig kan regeringen besluta om inskränkningar yttrandefriheten, dvs att desinformation och propaganda i fiendens favör blir förbjudet. Och Flashback lyder under svensk lag så i sådana fall skulle FB bli tvugna att rensa sådana inlägg, dvs att mkt av det som skrivs idag runt Ryssland eller information runt svenskt försvar skulle behöva rensas.
Citera
Idag, 14:19
Medlem
Citat:
Okej, ja oavsett så hör det inte riktigt till topic. Min fråga är om Flashback skulle förändra hur de modererar rysstroll/nötter som upprepar Putin-lögner om Sverige hamnar i krig med Ryssland, eller åtminstone om säkerhetsläget förändras starkt till det sämre.

Krig skulle påverka hela samhället, i synnerhet alla former för att kommunicera på internet, då informationskrig också är krig.
Citera
Idag, 14:21
Medlem
Citat:
Hej,
Vänligen
Det beror väl på vilka Sverige hamnar i krig mot?
Citera
Idag, 14:26
Medlem
Även om FB servers ligger utanför landets gränser så skulle 9 av 10 användare inte ha el vid
ett krigsutbrott. Tror på extremt liten aktivitet.
Citera
Idag, 14:29
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Hej,
Vänligen

En backup-plan för att driva Flashback vidare business as usual också i en krigssituation vore önskvärt. Servrar någon annanstans i världen och vpn, tillåta Tor igen kanske.

Varken snö eller regn eller nattens mörker eller plötsliga utbrott av krig eller fred stoppar Flashback. Som den enda trovärdiga informationskällan, där det är lätt att säga emot, efter att krigets första offer sanningen stupat.

Fientlig propaganda motverkas bäst genom upplysning och kunskap... Åsiktsbildningen liksom kritiken mot myndigheterna förblir fri även under krig... Läs Din tidning och de tidskrifter som Du är van vid och kan lita på. (Om kriget kommer 1961).

Med reservation för att situationen idag är annorlunda än 1961, när Sverige ännu var herrar i eget hus. Kanske håll-käften och du-skall-inte veta-för-mycket är mera kompatibelt med allianser. Och att slå ut Flashback är nog ett prioriterat krigsmål för en eventuell angripare.
Senast redigerad av GreffueAnthonius Idag kl. 14:53.
Citera
Idag, 14:36
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
I händelse av krig kan regeringen besluta om inskränkningar yttrandefriheten, dvs att desinformation och propaganda i fiendens favör blir förbjudet. Och Flashback lyder under svensk lag så i sådana fall skulle FB bli tvugna att rensa sådana inlägg, dvs att mkt av det som skrivs idag runt Ryssland eller information runt svenskt försvar skulle behöva rensas.
Tack för svar
Citera
Idag, 15:15
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Sveriges elsystem är väldigt känsligt och vi har ett betydligt svagare luftförsvar än Ukraina.
I princip obefintligt.

Till skillnad från Ukraina har Sverige ett flygvapen som kan förväntas skjuta ned större delen av alla missiler och drönare som Ryssland slänger åt vårt håll.

Känsligheten i det svenska elsystemet är jag inte väl bekant med. Jag syftade dels på faktumet att Sverige har stort överskott av elproduktion och dels att elproduktionen främst består av utspridda och mycket svårförstörda vattenkraftverk. Men det kan vara som du säger att det svenska kraftöverföringssystemet är så känsligt att södra Sverige kan bli utan el.
Citera
Idag, 15:18
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Till skillnad från Ukraina har Sverige ett flygvapen som kan förväntas skjuta ned större delen av alla missiler och drönare som Ryssland slänger åt vårt håll.

Känsligheten i det svenska elsystemet är jag inte väl bekant med. Jag syftade dels på faktumet att Sverige har stort överskott av elproduktion och dels att elproduktionen främst består av utspridda och mycket svårförstörda vattenkraftverk. Men det kan vara som du säger att det svenska kraftöverföringssystemet är så känsligt att södra Sverige kan bli utan el.

Fast vårt luftvärn är i princip obefintligt och antalet jaktrobotar till våra flygplan är sjukt få.
Så nej, vi håller inte ut länge.

Ja, det är kraftöverföringen som är känslig med några viktiga knutpunkter som lätt kan slås ut och då blir det mörkt.
Citera
Idag, 15:19
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:

Vid krig hade lämpligaste åtgärden varit att helt stänga ner Flashback då forumet är ett ökänt tillhåll för sverigehatare, desinformatörer, ryssapologeter och mytomaner.
Citera
Idag, 15:47
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Även om FB servers ligger utanför landets gränser så skulle 9 av 10 användare inte ha el vid
ett krigsutbrott. Tror på extremt liten aktivitet.
Nuförtiden befinner sig FB:s servrar innanför landets gränser, om jag förstått det hela rätt. Se nedanstående tråd för mer detaljer:

(FB) Flashback.org är numera ett svenskt forum!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in