• 1
  • 2
Igår, 20:52
Medlem
SvD publicerar idag att 53% vill delta i förvaret av Sverige. Detta är en rekordlåg siffra, tidigare år har snittet legat på 75%.

Under den senaste åren har färre och färre personer uppgett att de vill försvara Sverige. I siffran 53% är dessutom majoriteten sådana som vill delta i civilt försvar men inte militärt försvar.

Varför minskar försvarsviljan av Sverige?
Är det massinvandringen?

Är det att allting är privatiserat- att staten Sverige äger inte speciellt mycket längre och ingen vill med sitt liv försvara ett företag ägt av någon fond någonstans?

Klarat Sverige ett väpnat angrepp?

https://rib.msb.se/filer/pdf/1772.pdf

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/e...-landet-i-krig
Citera
Igår, 20:56
Medlem
Vem fan vill kriga för att bevara Swedistan och Absurdistan med Demokratur och Byråkrater och Politiker? HBTQ-nazismen som svenska militären vill försvara över den svenska fanan?

Till er politiker som ska bestämma över människors öden med några axelryckningar: När ni står i fronten, då kommer även jag. Men den dagen kommer ju aldrig ske såatte nä. Tänk att jag värderar mitt liv lika mycket som ni värderar ert ser ni.
Citera
Igår, 20:56
Medlem
Fettsugnings avatar
Sverige har förlorat mycket av sin vi-känsla. En stor anledning är givetvis stor invandring av folk som inte delar denna vi-känsla men även annat, som EU, NATO, politikerförakt mm tror jag påverkat mycket.
Citera
Igår, 21:03
Medlem
Staten hatar vita män. Så om de tror att jag vill strida för deras homosexcertifierade marxism tror de fel.

Synd har konsekvenser. Skulle Sverige invaderas skulle nog folk ställa sig i kö för att ange politiker till fienden.

Jag hoppas ni inte kan fly till era utländska uppdragsgivare den dagen kriget står vid dörren, utan att ni får betala det priset ni krävt av andra.
Citera
Igår, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Varför minskar försvarsviljan av Sverige?
En del tänker nog som mig, att samhällskontraktet revs för länge sedan. De som styrt detta land visar gång på gång att de inte vill mitt bästa, att jag som vit man, pekas ut som syndabock och roten till allt ont.

Citat:
Är det massinvandringen?
Absolut, det är en del av svaret också.

Många invandrade folkgrupper har ett klantänk som vi saknar i Sverige. De skulle aldrig offra sitt liv för staten eller andra folkgrupper, men de skulle nog försvara sina egna.

Citat:
Klarat Sverige ett väpnat angrepp?
Inte från Ryssland exempelvis. Men vi skulle nog ha en chans bra chans mot typ Lichtenstein och Andorra.
Citera
Igår, 21:15
Medlem
Vad hade jag för att jag gjorde militärtjänst och var krigsplacerad.
Summa summarum såhär 35år senare. Att jag får en sämre pension än om jag hade vägrat och jobbat.
Fan helt jävla sjukt.
Inte ens fler körkortsbehörigheter fast jag körde bland annat lastbil.
Farligt var det också.

Sen är ju frågan vad som finns kvar att försvara och dö för.
Inte är det kvinnorna längre.
Citera
Igår, 21:18
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
En del tänker nog som mig, att samhällskontraktet revs för länge sedan. De som styrt detta land visar gång på gång att de inte vill mitt bästa, att jag som vit man, pekas ut som syndabock och roten till allt ont.

Tror du alternativet är bättre då? Man kan ju ha sina åsikter om hur saker styrs men de fundamentala sakerna som demokrati, yttrandefrihet och frihet överlag o.s.v. finns ju ändå kvar. Något som inte nödvändigtvis finns där längre beroende på vem det nu är som råkar vara de som invaderar.

Jag förstår förstås vad du menar, men sen undrar jag ju ändå när folk gör såna uttalanden varför man då inte bara drar till vilket ställe man nu anser vara bättre. Det är ju i synnerhet inom EU väldigt lätt att flytta till ett annat land, och möjligheterna finns där för stora delar av resten av världen också. Det måste väl ändå finnas något som man anser vara bra om man ändå stannar, eller?
Citera
Igår, 21:19
Medlem
Som övriga säger. Vem i helvete vill försvara och dö för detta ? Finansiera somaliska tio barns familjer. Miljarder som skänks iväg till hormaffian EU. Ett land där en stor majoritet av kvinnorna välkomnar invasion av alla olika folkslag. A nej. Det här skiten kan femenisterna, kommunisterna och miljöfolken gå ut och dör för
Citera
Igår, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Tror du alternativet är bättre då?
Absolut, jag kan tänka mig en massa bra alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det måste väl ändå finnas något som man anser vara bra om man ändå stannar, eller?
Ja, det finns massor med bra saker med Sverige. Dessutom är det här är mitt och mina förfäders land. Här har bönder, pigor, drängar, fabriksarbetare, präster, militärer, sjökaptener, båtfolk och tvätterskor levt sina liv sedan urminnes tider. Sverige kommer jag aldrig lämna om jag inte blir tvingad.
Citera
Igår, 21:32
Medlem
Jag har alltid haft en stor vilja att försvara landet med vapen i hand. Från början av 80 talet fram till 2005 så var jag ned i hemvärnet utom en period då jag gjorde lumpen i mitten av 80 talet.

På 90 talet så inleddes den eviga freden med förbandsnedläggelser och inte ens de mest försvarsvänliga partierna var intresserade längre.

Så vårt objekt som vi skulle skydda initialt och få avlösning av ett kompani efter mobilisering skulle helt plötsligt skyddas av bara oss en förstärkt pluton. Objektet var så hemligt så vi fick inte ens veta vad det var till för.
Ett superhemligt objekt som vi i praktiken kunde skydda några dygn innan vi skulle gå in i väggen. Detta gjorde ju att man började fundera.
Men jag fortsatte, men de sista åren, då jag helt plötsligt insåg att alla andra förband var borta och de vapen vi hade var de enda som fanns att tillgå, så blev det en riktig tankeställare, GRG var det tyngsta vapnet men det förslår inte långt.

Min tanke var ju inte att jag skulle dö för mitt land utan att fienden skulle dö för sitt men insåg nu att det skulle nog bli jag innan vi ens hade sett fienden.

Jag lämnade Hv och har inte haft suget att återvända.

Om vi ska få någon att vilja försvara detta land så kan inte nuvarande politik få fortsätta. Vi som vill ha lite mer ordning i landet blir färre och färre och jag som vit heterosexuell medelålders man är ju enligt miljöpartiet inte ens en människa (Romson 2015). Signalerna är helt klart att ett samhälle där var och en är sig själv närmast, förutom när det kommer till skatter då vi ska ses som ett kollektiv, är det som många politiker vill ha. S som hatade MUFs satsa på dig själv kampanj på 80 talet är ju där själva nu.

Nej jag är inte SD eller nazist. Jag drömmer inte heller om hur bra allt var förr för det var det inte. Vår tid är faktiskt den bästa och vill man behålla detta när grannen uppenbarligen är på krigsstigen så måste politikerna skapa ett enhetligt samhälle oavsett religion eller ekonomiska förutsättningar.

Jag tror dock att intresset för detta inte finns. Personligen är jag mycket aktiv inom föreningslivet och att inom versamheten bygga upp ett förtroende mellan människor. Alla kommer inte att delta i detta utan kör sitt race men det är OK. En förening är till för alla.

Blev lite långt det här men jag tror inte jag avvek allt för mycket från ämnet.
Citera
Igår, 21:34
Medlem
Xer0s avatar
Svd börjar faktiskt bli lite av en rysk trollfabrik.
De släpper väldigt många negativa artiklar, med flit tycks det som.
Citera
Igår, 21:35
Medlem
Vem fan skulle vilja försvara dagens så kallade Sverige? Inte jag i alla fall, men om du vill offra ditt liv för att bidrags Mohammed med sina 9 fruar ska kunna leva lyxliv på skattemedel så stoppar jag dig inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in