2025-04-04, 01:32
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Varför överhuvudtaget köpa YES?
Idag är det marginell skillnad på andra märken, köpte Lidls W5 handdiskmedel och upplevde det som bättre än YES
Nej, inget går upp mot Yes. Den du nämner, Lidls flytande diskmedel, är inte alls dåligt. Nästan ett godtagbart alternativ till Yes, billigt dessutom. Men jag skulle aldrig drömma om att byta bort världsettan, man får svälja Trumps tokerier.
Citera
2025-04-04, 01:43
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArttuWiskarin
Bojkotten fortsätter...märker många sjuder i tråden men var god håll er till ämnet.

Lista:

Tech & IT
OS
W̶i̶n̶d̶o̶w̶s̶
Ubuntu
Pop!_OS
LinuxMint

Email
g̶m̶a̶i̶l̶
h̶o̶t̶m̶a̶i̶l̶
o̶u̶t̶l̶o̶o̶k̶
ProtonMail
TutaMail
Soverin
european-alternatives.eu/category/email-providers

Sökmotor
g̶o̶o̶g̶l̶e̶
b̶i̶n̶g̶
Mojeek
Qwant
Yep
You
(Ecosia)
(GOOD)
(duckduckgo)

AI
C̶h̶a̶t̶G̶P̶T̶
G̶r̶o̶k̶
M̶i̶c̶r̶o̶s̶o̶f̶t̶ ̶C̶o̶p̶i̶l̶o̶t̶
Le Chat

Browser
E̶d̶g̶e̶
C̶h̶r̶o̶m̶e̶
S̶a̶f̶a̶r̶i̶
M̶o̶z̶i̶l̶l̶a̶
Waterfox
Mullvad Browser
Librewolf
Tor Browser
Zen Browser
Vivaldi
(brave)
(opera)

Musik (Jag håller aktivt på att rippa musik från youtube och föra över till soundcloud, valt att migrera över dit)
Y̶o̶u̶t̶u̶b̶e̶ ̶M̶u̶s̶i̶c̶
A̶p̶p̶l̶e̶ ̶M̶u̶s̶i̶c̶
Soundcloud
Deezer
Spotify

Mobil
A̶p̶p̶l̶e̶
G̶o̶o̶g̶l̶e̶ ̶P̶i̶x̶e̶l̶
Samsung
Asus Zenfone
Asus Rog Phone
HMD
Nokia
Nothing Phone
Fairphone
Doro
Sony Xperia
Operativsystem - LineageOS
Operativsystem – (Android)

Translate
g̶o̶o̶g̶l̶e̶ ̶t̶r̶a̶n̶s̶l̶a̶t̶e̶
DeepL
Reverso

Streams
t̶w̶i̶t̶c̶h̶
Kick

Videos
Y̶o̶u̶t̶u̶b̶e̶
PeerTube
Dailymotion
Bitchute
Vidlii
(Newpipe)
(Youtube ReVanced)
(Invidious)
(SmartTube)

Maps
G̶o̶o̶g̶l̶e̶ ̶m̶a̶p̶s̶
OpenStreetMap
OsmAnd
Organic Maps
Magic Earth
Here Wego
TomTom
Mapy.cz
Sygic GPS Navigation
Eniro (Sverige)
Hitta (Sverige)

Mat
C̶o̶c̶a̶-̶C̶o̶l̶a̶
P̶e̶p̶s̶i̶
M̶c̶D̶o̶n̶a̶l̶d̶s̶
B̶u̶r̶g̶e̶r̶ ̶K̶i̶n̶g̶
M̶a̶r̶a̶b̶o̶u̶
M̶o̶n̶d̶e̶l̶e̶z̶
P̶r̶i̶n̶g̶l̶e̶s̶
L̶a̶y̶'̶s̶
Trocadero
Champis
Julmust/Påskmust
Max
Sibylla
Cloetta
Kexchoklad
Lindt
OLW
Estrella

Nyheter
f̶o̶x̶ ̶n̶e̶w̶s̶
c̶n̶b̶c̶
c̶n̶n̶
m̶a̶r̶k̶e̶t̶w̶a̶t̶c̶h̶
a̶m̶e̶r̶i̶c̶a̶n̶ ̶n̶e̶w̶s̶p̶a̶p̶e̶r̶s̶
Reuters
The Daily Telegraph
Frankfurter Allgemeine Zeitung
Le Figaro
Le Monde
corriere
GP
svt
smp
DI
Affärsvärlden
Visual Capitalist

Fortsätter fylla på listan allt eftersom, kan rätt enkelt i princip byta ut allt. Bra lista om man vill fortsätta dyka ner själv: https://european-alternatives.eu/
Du har alltså bytt operativsystem och mobil samt börjat läsa Le Monde? Det här bojkottandet kommer fan fucka med mitt livspussel.
Citera
2025-04-04, 08:26
Medlem
Oh-be-wans avatar
Marabou är ju Mondolez, så alla svenne-bananer går och köper Marabou.

Mondolez International äger även : Oreo, Belvita, Toblerone, Milka, Côte d'Or

Jag bojkottar Mondolez redan, inte för att de är amerikanska, verkar hjärndött bojkotta någon för att tullar sats upp, tullar som motparterna redan har gentemot dig. Utan för att deras chokolad är galet mycket sämre och giftigare för kroppen än tidigare när det var riktiga marabou.

Det hela är en fars. Inget annat. Trump är ett ärkesvin, men inte för att svensk äckelmedia säger det, utan för att han är lierad med EU och alla andra i allra högsta grad. Its a big club and YOU aint in it.

Allt är menat såhär. Handelstullar upp - folket fattigare. Där har vi kärnan av agendan som pågår. Men svenne-banan, sitter som vanligt med en tumme i röven och en i munnen och byter vart 5:e minut och går och röstar nästan var 5:e år på antingen moderaterna eller sosialdemokraturerna.
Senast redigerad av Oh-be-wan 2025-04-04 kl. 08:30.
Citera
2025-04-05, 09:15
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostsyntes
Varför ska man ge upp? Såklart kan det aldrig bli en 100% bojkott, men om alla i hela europa bojkottar så lite som 10% av alla sina amerikanska produkter, så är det 10% av hela europas import som försvinner. Det är som med allt, det är när det börjar skala, som förändringar syns.

Bara att klippa Microsoft och Apple till förmån från Linux, stänga ner X och Facebook till förmån för Mastodon, Diaspora eller andra decentraliserade system, och få med sig den kritiska massan, låt oss säga, stora delar av europa, inkl. dina vänner. X har jag lämnat för länge sedan, påverkar mig inte ett skit.

Europa självt och dess företag kan satsa pengar genom att t.ex
* Sätt upp fler datacenter, låt t.ex Bahnhof ta plats och rida på vågen. Flytta all data till Europa
* Sätta upp produktioner för halvlededare vilket vi redan är världsledande på genom ASML
* Sätt ihop ett europaägt företag som börjar utveckla sina egna chip såsom CPU, GPU och TPU.
* Starta bolag som tillverkar billig cola som är bättre än Cuba men billigare än Hipsters Microbryggeri i källarlokalen på Söder.
* Sätt tariffer på amerikanska bilar så att folk slutar köpa dessa till förmån för europeiska märken. Piska upp WV ordentligt så att dom slutar fuska med miljömärkning och beter sig på ett sätt som är respektingivande. Med avsaknaden av RAM, JEEP, Ford etc. Låt den ökande europeiska marknaden möjliggöra ett ökat sortminet för denna typ av modeller som kan tänkas behövas.
* Bygga en platform för att ersätta Steam för samtliga europeiska spel. Låt dom fortfarande publiceras på Steam, men med en stor eurpeisk platform som alternativ.

Så jag tror att det GÅR, det handlar bara om att alla får ta sitt lilla ansvar och sluta tänka med lathet och visa lite jävlar anamma.

Och folk som inte bryr sig om dessa sociala rörelser, eller som stödjer Trump? Jag tror det är fler än man tror som inte har något intresse av att bojkotta USA. Många är tysta, men trötta på den här typen av identitetspolitik och moralism från vänsterkanten. De bryr sig inte om symboliska markeringar, de vill bara ha stabilitet, trygghet, och slippa trams.

Men trots det är det ändå positivt att Europa börjat vakna upp och fundera på egen försörjning, minskat importberoende, militär upprustning, och teknologisk självständighet. För det är exakt sådana steg som oundvikligen leder till ökad nationalism.

För att varje gång ett land eller en kontinent börjar producera mer själv, prioritera sin inhemska marknad, bygga egna system, och värna sina egna intressen, så måste man också börja tänka i nationella termer. Man måste fråga, vad är bäst för oss?, hur skyddar vi vår befolkning, våra resurser, vår identitet? Och då växer både nationell lojalitet och gränsdragningarna mellan oss och andra.

Globalismen bygger på idén att alla är utbytbara, att kulturer inte spelar någon roll, att pengar, människor och idéer ska flöda fritt över gränser. Nationalism är raka motsatsen.. den säger vi först. Och så fort ett samhälle börjar prioritera försvar, energisäkerhet, matförsörjning, eget tech, och kontroll över gränser och flöden, då blir globalismen opraktisk, och nationalism blir det logiska svaret.

Så när Europa nu tvingas tänka mer självständigt på grund av krig, inflation, beroende av USA och Kina, då kommer nationalismen automatiskt som en följdeffekt. Det är inte ideologi, det är funktion. Du behöver den för att hålla ihop samhället när det blåser

Så ja, skynda på nationalism! Tack vänstern.
Citera
2025-04-06, 14:56
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Den fullständiga bojkottningen av USA som land fortsätter. Genomstruket skall man sluta använda till förmån för det som inte är genomstruket. Allt som jag skriver har jag redan genomfört i mitt egna liv.

g̶e̶n̶o̶m̶s̶t̶r̶u̶k̶e̶t̶ == Använd ej
(inom parantes) == Använd helst inte, men ibland svårt för gemene man att byta
Vanlig text == Börja använd någon av dessa

Lista:

Tech & IT
OS
W̶i̶n̶d̶o̶w̶s̶
Ubuntu
Pop!_OS
LinuxMint

Email
g̶m̶a̶i̶l̶
h̶o̶t̶m̶a̶i̶l̶
o̶u̶t̶l̶o̶o̶k̶
ProtonMail
TutaMail
Soverin
european-alternatives.eu/category/email-providers

Sökmotor
g̶o̶o̶g̶l̶e̶
b̶i̶n̶g̶
Mojeek
Qwant
Yep
You
(Ecosia)
(GOOD)
(duckduckgo)

AI
C̶h̶a̶t̶G̶P̶T̶
G̶r̶o̶k̶
M̶i̶c̶r̶o̶s̶o̶f̶t̶ ̶C̶o̶p̶i̶l̶o̶t̶
Le Chat

Browser
E̶d̶g̶e̶
C̶h̶r̶o̶m̶e̶
S̶a̶f̶a̶r̶i̶
M̶o̶z̶i̶l̶l̶a̶
Waterfox
Mullvad Browser
Librewolf
Tor Browser
Zen Browser
Vivaldi
(brave)
(opera)

Musik (Jag håller aktivt på att rippa musik från youtube och föra över till soundcloud, valt att migrera över dit)
Y̶o̶u̶t̶u̶b̶e̶ ̶M̶u̶s̶i̶c̶
A̶p̶p̶l̶e̶ ̶M̶u̶s̶i̶c̶
Soundcloud
Deezer
Spotify

Mobil
A̶p̶p̶l̶e̶
G̶o̶o̶g̶l̶e̶ ̶P̶i̶x̶e̶l̶
Samsung
Asus Zenfone
Asus Rog Phone
HMD
Nokia
Nothing Phone
Fairphone
Doro
Sony Xperia
Operativsystem - LineageOS
Operativsystem – (Android)

Translate
g̶o̶o̶g̶l̶e̶ ̶t̶r̶a̶n̶s̶l̶a̶t̶e̶
DeepL
Reverso

Streams
t̶w̶i̶t̶c̶h̶
Kick

Videos
Y̶o̶u̶t̶u̶b̶e̶
PeerTube
Dailymotion
Bitchute
Vidlii
(Newpipe)
(Youtube ReVanced)
(Invidious)
(SmartTube)
(rumble)
(odysee)

Maps
G̶o̶o̶g̶l̶e̶ ̶m̶a̶p̶s̶
OpenStreetMap
OsmAnd
Organic Maps
Magic Earth
Here Wego
TomTom
Mapy.cz
Sygic GPS Navigation
Eniro (Sverige)
Hitta (Sverige)

Message Apps
w̶h̶a̶t̶s̶a̶p̶p̶
f̶a̶c̶e̶b̶o̶o̶k̶ ̶m̶e̶s̶s̶e̶n̶g̶e̶r̶
Element
ginlo Private
TeleGuard
SKRED
Olvid
Line

Gaming Communication
d̶i̶s̶c̶o̶r̶d̶
Element
Revolt

Social Media
f̶a̶c̶e̶b̶o̶o̶k̶
t̶w̶i̶t̶t̶e̶r̶
i̶n̶s̶t̶a̶g̶r̶a̶m̶
Mastodon
Pleroma

Mat
C̶o̶c̶a̶-̶C̶o̶l̶a̶
P̶e̶p̶s̶i̶
M̶c̶D̶o̶n̶a̶l̶d̶s̶
B̶u̶r̶g̶e̶r̶ ̶K̶i̶n̶g̶
M̶a̶r̶a̶b̶o̶u̶
M̶o̶n̶d̶e̶l̶e̶z̶
P̶r̶i̶n̶g̶l̶e̶s̶
L̶a̶y̶'̶s̶
Trocadero
Champis
Julmust/Påskmust
Max
Sibylla
Cloetta
Kexchoklad
Lindt
OLW
Estrella

Nyheter
f̶o̶x̶ ̶n̶e̶w̶s̶
c̶n̶b̶c̶
c̶n̶n̶
m̶a̶r̶k̶e̶t̶w̶a̶t̶c̶h̶
a̶m̶e̶r̶i̶c̶a̶n̶ ̶n̶e̶w̶s̶p̶a̶p̶e̶r̶s̶
Reuters
The Daily Telegraph
Frankfurter Allgemeine Zeitung
Le Figaro
Le Monde
corriere
GP
svt
smp
DI
Affärsvärlden
Visual Capitalist

Kommer fortsätta fylla på listan allt eftersom, kan rätt enkelt i princip byta ut allt. Bra lista om man vill fortsätta dyka ner själv: https://european-alternatives.eu/
Citera
2025-04-06, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArttuWiskarin
Den fullständiga bojkottningen av USA som land har börjat. Genomstruket skall man sluta använda till förmån för det som inte är genomstruket. Allt som jag skriver har jag redan genomfört i mitt egna liv. Tror folk det är genomförbart?

Lista:

Tech & IT
OS
W̶i̶n̶d̶o̶w̶s̶
Ubuntu
Pop!_OS
LinuxMint

Email
g̶m̶a̶i̶l̶
h̶o̶t̶m̶a̶i̶l̶
o̶u̶t̶l̶o̶o̶k̶
ProtonMail
TutaMail
Soverin

Mat
C̶o̶c̶a̶-̶C̶o̶l̶a̶
P̶e̶p̶s̶i̶
M̶c̶D̶o̶n̶a̶l̶d̶s̶
B̶u̶r̶g̶e̶r̶ ̶K̶i̶n̶g̶
M̶a̶r̶a̶b̶o̶u̶
Trocadero
Champis
Julmust/Påskmust
Max
Kexchoklad
Lindt

Kommer fortsätta fylla på listan allt eftersom, kan rätt enkelt i princip byta ut allt. 90% av sakerna som folk skrek om förra gången var redan borta från mitt liv så jokes on you Bra lista om man vill fortsätta dyka ner själv: https://european-alternatives.eu/

Det är svårt att vara en internetanvändare och samtidigt bojkotta USA
Så Google ingår inte i din bojkott?
Annars förstår jag inte hur du har kunnat kommentera här !!!
Möjligtvis finns naturligtvis Ubuntu (Linux).
Varför bojkottar du Linux?
Linux kommer ursprungligen från Finland. Men är globalt idag.

Sen finns Tails (The Amnesic Incognito Live System,
Kylin (China National Kylin Operating System),
Hurd (GNU Hurd) osv...
Citera
2025-04-07, 07:17
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Citat:
Det är svårt att vara en internetanvändare och samtidigt bojkotta USA
Så Google ingår inte i din bojkott?
Annars förstår jag inte hur du har kunnat kommentera här !!!
Möjligtvis finns naturligtvis Ubuntu (Linux).
Varför bojkottar du Linux?
Linux kommer ursprungligen från Finland. Men är globalt idag.

Sen finns Tails (The Amnesic Incognito Live System,
Kylin (China National Kylin Operating System),
Hurd (GNU Hurd) osv...

Vad snackar du om? Läs inlägget innan du postar coal
Senast redigerad av ArttuWiskarin 2025-04-07 kl. 07:18. Anledning: Quote
Citera
2025-04-09, 17:19
Medlem
Blir att inte köpa en Tesla. Hade inte tänkt köpa någon även innan bojkottkampanjen. Men nu kanske jag får lite godhetspoäng .
Citera
2025-04-09, 17:23
Medlem
Jag bojkottar definitivt amerikansk "lakrits".
Det har jag iofs gjort hela mitt liv, men ändå.

Börjas det däremot importeras frysta burritos så är det slut på min bojkott. Tror knappast de tillverkas i Mexiko. Men vad vet jag.
Citera
2025-04-09, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
Skall man vara seriös så skall man börja med att lämna internet. Och stänga av sin mobil.

Vadå. Jag har en koreansk mobil och svenska mobiltelefoni- och bredbandsleverantörer.

Risken är stor att de köper nätverksutrustning från Cisco eller Juniper, som är amerikanska, men det kan nästan lika väl vara Huawei eller Nokia.

Huvudproblemet med internet är att alla användbara sökmotorer, molntjänster och sociala medier är amerikanska.
Citera
2025-04-15, 14:57
Medlem
Riktigt trams att dörsöka bojkotta varor. Magda säger bojkotta Usa och fårskocken bräker glatt i kör.

Det är praktiskt omöjligt att bojkotta varor från usa. Jag skulle aldrig klara mig utan ex jack daniels eller coca cola
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in