• 1
  • 2
Idag, 00:35
Medlem
Rubriken sger det mesta!

Hur ska vi egentligen ha det i vrlden?

Nr jag var barn s var alla leksaker "made in hong kong" och kolla vad som hnde med Hong kong!

Kolla vad som str p all eran teknik och klder nstan!

Om jag kper en vanlig enkel vit skjorta p HM som det str "Made in Sweden" Vad skulle den kosta d?

Frgan stlls nu p sin spets nr Donald Trump r i farten!

sikter?
Senast redigerad av Mistyarrow Idag kl. 00:43.
Citera
Idag, 00:42
Medlem
TordesPungs avatar
Vilken r din frga som stlls p sin spets?
Citera
Idag, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TordesPung
Vilken r din frga som stlls p sin spets?

Ska vi ha ha produktionen och jobben i sverige eller kina?

Om vi lgger allt i kina kommer vi f brja slja lotter till varandra snart!

Men produktion av lotter gr vl lgga i kina ocks...
Citera
Idag, 00:53
Medlem
TordesPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow

Nu kommer jag inte vara elak mot dig!

Vi ska ha produktionen av vldigt mycket bla grdor och ktt ven av hgteknologiska saker som vi r vldigt duktiga p ( SaaB )

Kina tex r extremt duktiga p att f fram komponenter till ett vldigt bra pris, pengar styr!
Citera
Idag, 00:54
Medlem
JustTrollings avatar
Vad fan har du rkt?

Inte ens du sjlv frstr vad du menar.

Kina r ett av vrldens strsta lnder. 1,4 miljarder mnniskor. Sjlvklart r mng saker tillverkade dr.

En skjorta kan du kpa frn mngder av lnder.
Citera
Idag, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Vad fan har du rkt?

Inte ens du sjlv frstr vad du menar.

Kina r ett av vrldens strsta lnder. 1,4 miljarder mnniskor. Sjlvklart r mng saker tillverkade dr.

En skjorta kan du kpa frn mngder av lnder.

Jag har inte rkt nt alls men det r vad trden handlar om!

Vi kan ju brja med att jmfra vad en vanlig vit skjorta gjord i sverige skulle kosta idag!
Citera
Idag, 01:01
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Jag har inte rkt nt alls men det r vad trden handlar om!

Vi kan ju brja med att jmfra vad en vanlig vit skjorta gjord i sverige skulle kosta idag!
Varfr i hela helvete skulle du gra en skjorta i Sverige nr den kan gras till en mycket lgre kostnad i ngot annat land?

Varfr upplta miljontals svenskar t att tillverka enkla konsumentprodukter som kan tillverkas mycket billigare i ngot annat land nr svenskar kan gna sig t att gra ngot som r mer vrdeskapande n att sy en jvla skjorta?
Citera
Idag, 01:27
Medlem
Citat:
Varfr i hela helvete skulle du gra en skjorta i Sverige nr den kan gras till en mycket lgre kostnad i ngot annat land?

Just det problemet har USA!

Arbetslsheten kommer g sky high snart!
Citera
Idag, 01:40
Medlem
Citat:
Rubriken sger det mesta!

Hur ska vi egentligen ha det i vrlden?

Nr jag var barn s var alla leksaker "made in hong kong" och kolla vad som hnde med Hong kong!

Kolla vad som str p all eran teknik och klder nstan!

Om jag kper en vanlig enkel vit skjorta p HM som det str "Made in Sweden" Vad skulle den kosta d?

Frgan stlls nu p sin spets nr Donald Trump r i farten!

sikter?

Vi skulle ha levande stder med massor av jobb och konsumtion ven i mindre stder som helt dtt ut pga av att snlsvenskar bara handlar p kinesvaruhus som biltema och ikea,dollarstore,&b ullared osv.

De har snedvridit konkurrensen totalt och fuldumpat priserna med sina kemikaliefyllda asiatiska varor s att alla europeiska och svenska fabriker och orter dtt ut totalt.

Svensken bryr sig inte om att grannen har jobb utan kper billiga kinesdck oavsett om grannen olle och nisse blir arbetslsa och fr leva p bidrag som folk fr betala genom skattsedeln och mindre konsumtion=mindre jobb igen.

Nu har made in europe blivit mer exklusivt d det bara finns ngra fabriker kvar i tyskland och d gr priset upp sjlvklart men sfort man brjar tillverka allt i europa igen s gr priserna ner ngot pga hgre konkurrens och har ma normala inte fr hga skatter p europeiska varor s r det stor win win fr alla.

Citat:

Tyvrr har fulgubbar som driver fretag som biltema,ikea,dollarsstore,ullared snedvridit konkurrensen som sagt ovan och vi har ingen tillverkningsindustri kvar.

Vi fr importera allt och vid lgkonjunktur ligger vi riktigt illa till.

Fretagsgarna till de stora bolagen kommer alltid klara sig men eftersom alla smfretag r utkonkurrerade s blir det massarbetslshet och misr i landet.

Vi har bara kronraset att tacka fr lite extra jobb dr vi snott jobb och pengar frn norge danmark,finland tillflligt osv.

Men nu har ven de sista fretagen slts till utlndska gare s en stor del av vinsten gr direkt ut ur landet och resten gr till bankmaffian so skapat arbetslshet med att lura idioter att betala med kort och swish s de kunde sparka all personal och kontor(+alla andra som blev arbetslsa i ondan d kontanter skapar extremt mycket jobb vilket kort inte gr)

175 miljarder kronor varje r snor 4 banker i sverige frn folket med lufttjnster och trycka nya pengar genom ett knapptryck och skapa inflation och kollapsa kronan nnu mer och skapa ny lneslavar. Pengar man kunde betalt av statsskulden p.

Fretag som volvo tillverkas visserligen i sverige n s lnge men med utlndska gare byter man ut alla komponenter och innehll frn svensk tillverkning och europeisk till kinesisk s vi blir nnu fattigare.
Senast redigerad av Blatteman Idag kl. 01:47.
Citera
Idag, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling

Varfr upplta miljontals svenskar t att tillverka enkla konsumentprodukter som kan tillverkas mycket billigare i ngot annat land nr svenskar kan gna sig t att gra ngot som r mer vrdeskapande n att sy en jvla skjorta?

Jag har ocks funderat p den frgan,i flera r.
Massa saker blev billigare att kpa nr vi brjade handla frn Kina fr lngesedan.
Nackdelen var ju att vra jobb samtidigt frsvann dit.
Om jag kpt samma/ lika mycket saker av dom Kina importerade som jag har rd att kpa idag fr sg 50r sedan hade inte lnen rckt till mer n max hlften.
Prylar p den tiden kostade skert mer n dubbla priset n idag.
Ta tex Tv,elektronikvaror,vitvaror, verktyg, allt i princip.
Kpte en slipmaskin brjan 80 talet fr 500kr, idag kostar den inte mera, snarare lite mindre.
Om vi skulle kpa enbart Sverige,Europa tillverkade saker skulle vi ha vldigt dlig kpkraft. Vi skulle nog behva hja lnen med 2-300% fr att kunna leva/handla likadant som vi gr idag.
Var det vrt att vissa blev arbetslsa, att staten frlorade skatter osv.
P den tiden klagade mnga,sa vi hgg oss sjlva i ryggen, vi valde att offra jobben fr att kunna handla billigare saker.
Citera
Idag, 01:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Efter mnga r s kastade min Electrolux elvisp (Made in Sweden) kkshandduken.
2024 kpte jag en ny Electrolux elvisp. Made in China!
-Men den var billig, typ 199;- p Amazon. Den gamla tror jag kostade 300 p 80-talet, om jag minns rtt. Rknar man p inflationen, kostade den p 80-talet minst 1000;- i 2024 penningvrde.
Citera
Idag, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Jag har ocks funderat p den frgan,i flera r.
Massa saker blev billigare att kpa nr vi brjade handla frn Kina fr lngesedan.
Nackdelen var ju att vra jobb samtidigt frsvann dit.
Om jag kpt samma/ lika mycket saker av dom Kina importerade som jag har rd att kpa idag fr sg 50r sedan hade inte lnen rckt till mer n max hlften.
Prylar p den tiden kostade skert mer n dubbla priset n idag.
Ta tex Tv,elektronikvaror,vitvaror, verktyg, allt i princip.
Kpte en slipmaskin brjan 80 talet fr 500kr, idag kostar den inte mera, snarare lite mindre.
Om vi skulle kpa enbart Sverige,Europa tillverkade saker skulle vi ha vldigt dlig kpkraft. Vi skulle nog behva hja lnen med 2-300% fr att kunna leva/handla likadant som vi gr idag.
Var det vrt att vissa blev arbetslsa, att staten frlorade skatter osv.
P den tiden klagade mnga,sa vi hgg oss sjlva i ryggen, vi valde att offra jobben fr att kunna handla billigare saker.

Bara det att de sakerna som tillverkades i europa hller 2 till 3 gnger lngre n kinaskrp dr man dessutom frgiftar sig sjlvmed kemikalierna de innehller och fr kpa mediciner senare vilket blir dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Efter mnga r s kastade min Electrolux elvisp (Made in Sweden) kkshandduken.
2024 kpte jag en ny Electrolux elvisp. Made in China!
-Men den var billig, typ 199;- p Amazon. Den gamla tror jag kostade 300 p 80-talet, om jag minns rtt. Rknar man p inflationen, kostade den p 80-talet minst 1000;- i 2024 penningvrde.

Hller 2 till 3 gnger lngre n dagens skrp men sg dubbelt s lng tid s det motsvarar kanske 500 kr cirka.

Rknar du per r s r det cirka 13kr extra per r fr vispen fr at behlla jobben hr och slippa f massa kemikalieskrp som gr att du fr ta mediciner tidigare i livet eller fr cancer osv.

Dessa smpengar man rknar p sllankpsvaror man ska anvnda halva livet r ingenting jmfrt mot nr folk gr och kper kaffe fr 39kronor eller en semla fr 50kronor p stan eller kper en drink eller en pizza som kostar 15 till 20spnn att gra hemma fr 150kronor.
Senast redigerad av Blatteman Idag kl. 02:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in