• 1
  • 2
Idag, 13:30
Medlem
Finns det sådana? Tänkte om man kunde ha en sån och byta till billigare långsammare bredband, tjäna in en del pengar och möjligtvist endå ha snabbare wifi.
Citera
Idag, 13:36
Medlem
Sereenas avatar
Spelat ju ingen roll hur snabbt ditt WiFi är lokalt om din anslutning vidare ut på internet är långsam (annat än för hastigheten mellan olika enheter på det lokala nätverket).
Citera
Idag, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Spelat ju ingen roll hur snabbt ditt WiFi är lokalt om din anslutning vidare ut på internet är långsam (annat än för hastigheten mellan olika enheter på det lokala nätverket).
Ursäkta lite seg i huvet idag, kan du förklara exakt vad du menar? tyckte jag såg att det fanns nån som ökade uppladdning och nerladdning
Citera
Idag, 13:57
Medlem
Helgedenfetes avatar
Funkar enbart om din nuvarande wifi router inte klarar av att använda din anslutningshastighet fullt ut.
Citera
Idag, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsoysauce
Ursäkta lite seg i huvet idag, kan du förklara exakt vad du menar? tyckte jag såg att det fanns nån som ökade uppladdning och nerladdning

Jag tycker förklaringen rätt okej.
Som problemet (frågan), är formulerad så är det ett korrekt svar.
Betalar du för 10mbit så finns det inget som kan göra 100mbit av det.
Citera
Idag, 13:58
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Din maximala hastighet up/ner styrs av ditt bredband, detta kan du inte påverka med ditt WiFi.

Är ditt nuvarande WiFi långsammare än ditt bredbands max så kan det (teoretiskt iaf, har inte koll på hur snabbt WiFi man kan fixa nuförtiden) förbättras up till bredbandets max.
Senast redigerad av Sereena Idag kl. 14:01.
Citera
Idag, 14:02
Medlem
Citat:

Om du har undermålig utrustning hemma, modemet från leverantören eller din egen nätverksutrustning, finns det säkert något som kan hjälpa. De sakerna är gjorda för sådana som sitter på andras nät, typ hyreshus med delat nät och gemensam uppkoppling. Fast bästa valet brukar vara att byta sin egen wifi-utrustning och se till att man har rätt modell/firmware på leverantörens prylar.

Koppla in en dator rakt in i modemet och mät din uppkoppling, jämför sedan hastigheten om du kopplar dig rakt in i din WiFi router med kabel och se om det skiljer. Gör det det byt din utrustning. Når inte siffrorna rakt på modemet upp till vad du betalar för: kontakta leverantören.
Citera
Idag, 14:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Om du har undermålig utrustning hemma, modemet från leverantören eller din egen nätverksutrustning, finns det säkert något som kan hjälpa. De sakerna är gjorda för sådana som sitter på andras nät, typ hyreshus med delat nät och gemensam uppkoppling. Fast bästa valet brukar vara att byta sin egen wifi-utrustning och se till att man har rätt modell/firmware på leverantörens prylar.

Koppla in en dator rakt in i modemet och mät din uppkoppling, jämför sedan hastigheten om du kopplar dig rakt in i din WiFi router med kabel och se om det skiljer. Gör det det byt din utrustning. Når inte siffrorna rakt på modemet upp till vad du betalar för: kontakta leverantören.

Ts kan ju dock inte byta till snabbare WiFi prylar och sen byta till långsammare bredband och få ut högre hastighet än bredbandet h*n betalar för.
Citera
Idag, 14:06
Medlem
Till alla som svarat om hastigheten då: det är inte ovanligt att man inte når upp till hastigheten man betalar för ens om man mäter rakt mot leverantörens modem. Det är heller inte ovanligt att man når högre hastigheter än man betalar för. Leverantörernas modem har ju livscykel och måste ibland uppdateras. Och man kan paketoptimera för att nyttja uppkopplingen bättre om man sitter på andras nät.

Frågan är inte så dum som den låter mao
Citera
Idag, 14:07
Medlem
Citat:
Ts kan ju dock inte byta till snabbare WiFi prylar och sen byta till långsammare bredband och få ut högre hastighet än bredbandet h*n betalar för.

Jo, det kan ske i praktiken.
Citera
Idag, 14:07
Medlem
Citat:
ok så det går endast till max av det jag betalar för med hjälp av booster, då är frågan hur mycket jag får ut av mitt nuvarande bredband.. får kolla upp det tack så mycket allihop
Citera
Idag, 14:18
Medlem
Citat:
ok så det går endast till max av det jag betalar för med hjälp av booster, då är frågan hur mycket jag får ut av mitt nuvarande bredband.. får kolla upp det tack så mycket allihop

Ibland får du mer än du betalar för. Avtalen brukar ange ett värde, typ 1000/1000 men beroende på last i näten finns det friskrivningar att du inte alltid kan förvänta dig den hastigheten. För att kompensera för det byggs näten med viss överkapacitet, det är den som kan utnyttjas. Många gånger räcker det med lägre hastigheter för hemmabruk, om du har bra utrustning. Både genom att utrustningen du har paketerar trafiken bra och ser till att prioritera trafiken rätt. Det klarar bra wifi-utrustning, det skiljer mellan utrustning. Bara för att det står 1gb WiFi på två olika märken betyder det inte att de är lika bra.

Det tål oxå att säga att tekniken de senaste åren har blivit MYCKET bättre. Det här var ett helvete att grotta i för bara fem år sedan. Idag kan du köpa ett kompetent mesh-system på Classe för en liten peng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in