• 1
  • 2
Idag, 13:57
Medlem
DickeFixs avatar
Vitrysslands president Lukasjenko gav en lång intressant intervju som publicerades igår.

Samtidigt som Lukasjenko hyllar Trumps fredsinitiativ så ger han Trump några välmenta, men kanske överraskande, råd i intervjun. Han tycker Trump ska vara mer diplomatisk och inte slänga ur sig ogenomtänkta och orealistiska förslag.

Han kritiserar t.ex. planerna på att bebygga Gaza, Trumps attack mot allierade EU-länder och hans förödmjukande sätt mot Zelenskyj inklusive efterhandskraven att Ukraina ska betala tillbaks kostnaderna för vapnen med mineraler. Han tycker också USA ska sluta med sin konfrontationspolitik gentemot Kina.

Ni kan lyssna på intervjun själv. Nedan är en svensk avskrift av avsnittet där han ger Trump råd.

https://youtu.be/48YmsIu0ghY?t=1432

Citat:
Planerna som uttrycktes av den amerikanska regeringen för att normalisera situationen i Gazaremsan, i Mellanöstern, att stoppa krig och konflikter, att sluta skicka trupper utomlands, att störta regeringar osv. Strålande! Det är vad hela världen drömmer om.

Men jag måste säga att sättet ni går tillväga på… Jag skämtade privat om att om jag var där skulle jag ge dem några goda råd. Jag skulle säga till Trump rakt i ansiktet att detta inte är rätt sätt. För många uttalanden har gjorts som aldrig borde ha sagts.

Till exempel publicerade de nyligen en video tillsammans med Musk, tror jag, på X-plattformen om hur de ska göra människorna i Gazaremsan glada. De ska vräka alla därifrån, skicka dem till andra länder. För det första är detta orealistiskt, och för det andra, även om ni ville bygga något där, borde ni inte ha pratat om det på det sättet, publicerat det och skapat videor om det.

Detta är oacceptabelt i politiken, det är ett misstag. Och den nuvarande administrationen gör många sådana misstag – i form, inte i innehåll. Idag behöver ni i USA kyla ner er, lugna er och hålla era löften.

Ni har lovat många bra saker, men som en prioritet bör ni ta itu med era interna problem. Under valrörelsen lovade ni mycket till väljarna, 320 miljoner människor. Om saker och ting inte får fart inom ett år, om ni inte levererar alls, är ni på väg mot fruktansvärda tider. Till och med era partikamrater kommer att vända er ryggen. Det är möjligt. Det finns tillräckligt med svartsjuka mot Trump. Många tål honom inte, men de förstår att han valdes av folket och att det republikanska partiet säkrade sin majoritet i både representanthuset och senaten.

Förväntningarna är mycket höga. Ni måste arbeta konsekvent för att leva upp till dem. Det sker inte just nu. Uttalanden hopar sig: vi ska göra det här, vi vill det här, vi vill det där. Vad är resultatet? Tiden går fort, tiden går fort.

Denna chock-och-vördnadsstrategi var deras största misstag. Politiken gillar inte ståhej. Ja, ibland kan man inte undvika populism, och det är motiverat under kampanjen. Trump har redan passerat det stadiet. Idag behövs resultat, och ni kan leverera dem, men ni gör det inte. Det värsta som kan hända er är väljarnas besvikelse.

Här är ett annat exempel. För att vara ärlig är det fördelaktigt för oss om USA hamnar i konflikt med Europeiska unionen. Men frågan är: varför agerar amerikanerna på det här sättet? De borde göra det lugnt. Inget behov av att göra något väsen, inget behov av att göra det högljutt. Gör det tyst och smidigt. Det här är era allierade. De gjorde allt ni beordrade dem att göra.

Eller låt oss tala om Ukraina. Varför påstå att Zelensky har 4 % godkännande? Han har aldrig haft 4%! Hans betyg har legat mellan 14-17 % tidigare och gör det nu också. Inte 57 %, som han påstår. Han kommer att förlora i omröstningarna. Varför göra sådana uttalanden om hans godkännande, om mineraler osv.? Dessa frågor måste hanteras lugnt.

Så vitt jag vet är Trump inte bara en mediepersonlighet utan också en affärsman, och han gör aldrig oväsen när det gäller pengar eller affärer. Pengar älskar tystnad. Varför allt detta tjafs?

Den andra punkten är att när detta krig startade, ingick ni en överenskommelse med Zelensky om att han skulle ge upp sällsynta jordartsmetaller i utbyte mot vapen och stöd? Det var det inget snack om. Så varför kräva det idag?

Det var fördelaktigt för oss att ni visade Zelensky hans plats; han borde ha vetat det. Men för att vara uppriktig, ärlig och objektiv har detta påstående ingen grund. Ni kommer att få er vilja igenom, Zelensky har inget val. Men hela världen tittar på USA idag.

Och det sista jag skulle säga till Trump: sluta med dessa hänsynslösa attacker mot Kina. Ni måste komma överens med Kina. Jag känner Kina mycket väl, jag har observerat det i över 30 år. Jag har sett det utvecklas. Ni kommer inte att stoppa Kina. Det är inte som vi, det är inte som Ryssland. Det är Kina. En och en halv miljard människor är fast beslutna att försvara Kina till det sista. Det är ett högteknologiskt land. De gör allt. De producerade till och med syre i rymden. Varken Ryssland, Amerika eller Indien har gjort det. Det är en mycket tekniskt avancerad nation.

De kommer att ge er en blodig näsa om ni envisas med en sådan hänsynslös politik. Kom överens med kineserna. Det kommer att gynna hela planeten. Och tänk inte ens på att försöka vända Ryssland mot Kina. Det kommer aldrig att hända. President Putin och den ryska ledningen vet vilka deras vänner var i svåra tider.

Det finns många saker som amerikaner och politiker borde säga till Trump. Men ni gör det inte, för ni är rädda för honom. Trump är en tuff kille. Och ni är rädda för honom. Ni behöver inte vara rädda. Ni måste agera som Musk, som säger rakt ut vad han kommer att göra och vad han inte gör, vad som är rätt och vad som är fel. Ni måste diskutera detta öppet i USA, och ni måste göra det på rätt sätt. Idéerna ni lägger fram kan vara bra, men sättet ni ramar in dem på kan vara helt fel.

Förlåt för mina två cent, men detta är mycket viktigt att formulera. Låt dammet lägga sig efter valet.

Det kommer att vara i de amerikanska väljarnas bästa intresse, först och främst, och det kommer också att gynna hela det internationella samfundet om ni tar steg som kommer att välkomnas av hela världen och i första hand av amerikanerna.

Ni har lite tid att bevisa för det amerikanska folket att ni är kapabla till något. Om ni gör det kommer J.D. Vance eller någon annan att säkra ytterligare en mandatperiod. Om ni inte gör det kommer republikanerna att lida ett förkrossande nederlag i nästa val, till ingens förvåning.

Har Lukasjenko rätt?
Senast redigerad av DickeFix Idag kl. 14:14.
Citera
Idag, 14:54
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Vitrysslands president Lukasjenko gav en lång intressant intervju som publicerades igår.

Samtidigt som Lukasjenko hyllar Trumps fredsinitiativ så ger han Trump några välmenta, men kanske överraskande, råd i intervjun. Han tycker Trump ska vara mer diplomatisk och inte slänga ur sig ogenomtänkta och orealistiska förslag.

Han kritiserar t.ex. planerna på att bebygga Gaza, Trumps attack mot allierade EU-länder och hans förödmjukande sätt mot Zelenskyj inklusive efterhandskraven att Ukraina ska betala tillbaks kostnaderna för vapnen med mineraler. Han tycker också USA ska sluta med sin konfrontationspolitik gentemot Kina.

Ni kan lyssna på intervjun själv. Nedan är en svensk avskrift av avsnittet där han ger Trump råd.

Har Lukasjenko rätt?
Ja, i stora drag har han rätt. Han får akta sig så han inte faller ut genom ett fönster eller hans flygplan kraschar hädanefter.

Han lär nog bli tillrättavisad av putin vad tiden lider..
Citera
Idag, 15:01
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ja, i stora drag har han rätt. Han får akta sig så han inte faller ut genom ett fönster eller hans flygplan kraschar hädanefter.

Tror inte det. Putin gillar nog inte heller Trumps skryt och oberäkneliga sluggande åt alla håll. Känns inte tryggt för någon.
Citera
Idag, 15:06
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Tror inte det. Putin gillar nog inte heller Trumps skryt och oberäkneliga sluggande åt alla håll. Känns inte tryggt för någon.
Just nu är de bästa kompisar, putin och Trump. Kan säkert ändras i framtiden då en är maktgalen och den andre korkad.
Senast redigerad av Onanikrem Idag kl. 15:10.
Citera
Idag, 15:31
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem

Du har fått det om bakfoten. Lukasjenko skiter i Putin. När Ryssland (minnet fallerar mig) slutade importera Vitrysk mjölk så gick Lukasjenko till EU och erbjöd den där istället. Så fort Putin fick reda på att Vitryssland och EU skulle börja byteshandel ändrade sig Ryssland och snabbt återgick till att köpa från Vitryssland. Säkert fel om något, men så var det.

Lukasjenko är smartast på att spela sin position mot Ryssland. Att han nu öppet sitter och "kritiserar" är helt inom hans sfär. Han behöver inte bry sig vad Putin tycker och agerar därefter. Han är lite underratad. Synd bara att han är en diktator.
Citera
Idag, 15:32
Medlem
Även om jag vill hålla med Lukasjenko i mycket av det han säger så blir det svårt att ta honom på allvar när han flera gånger upprepar sig om hur viktigt det är att Trumpadministrationen levererar resultat, annars kommer hela GOP få se sig besegrade i nästa val.

Vem fan jämför karln med när det gäller att leverera resultat? Jag kan inte påstå att jag ens hört talas om, och än mindre själv sett, någon annan politiker som just levererat så mycket av vad den lovat, framförallt på så kort tid.

Om det var just fred i Ukraina han syftade på kan jag väl hålla med en aning, men att Republikanerna skulle tappa förtroende i någon nämnvärd utsträckning enbart baserat på RU-UA-resultat håller jag inte med om över huvud taget.

En sak jag håller med om till 100% är synen på/inställningen till Kina. Men att en stormakt skulle lägga sig på rygg och bli omsprungen av en annan utan maktkamp ser jag som rätt osannolikt.
Citera
Idag, 15:36
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomvarupptaget
Vem fan jämför karln med när det gäller att leverera resultat? Jag kan inte påstå att jag ens hört talas om, och än mindre själv sett, någon annan politiker som just levererat så mycket av vad den lovat, framförallt på så kort tid.
Visst har han gjort en hel del på kort tid, men resultaten har vi inte sett än.
Citera
Idag, 16:47
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomvarupptaget
Även om jag vill hålla med Lukasjenko i mycket av det han säger så blir det svårt att ta honom på allvar när han flera gånger upprepar sig om hur viktigt det är att Trumpadministrationen levererar resultat, annars kommer hela GOP få se sig besegrade i nästa val.

Om det var just fred i Ukraina han syftade på kan jag väl hålla med en aning, men att Republikanerna skulle tappa förtroende i någon nämnvärd utsträckning enbart baserat på RU-UA-resultat håller jag inte med om över huvud taget.

En sak jag håller med om till 100% är synen på/inställningen till Kina. Men att en stormakt skulle lägga sig på rygg och bli omsprungen av en annan utan maktkamp ser jag som rätt osannolikt.

Håller med. Trump verkar ju jobba dygnet runt med att förändra USA. Man kan absolut inte kritisera honom om att han gjort för lite hitintills. Däremot håller jag med Lukasjenko att Trump glappar för mycket, är arrogant, högljudd och onödigt konfrontativ.
Citera
Idag, 17:01
Medlem
Farbror Luka är solid som alltid, skulle tro han gör det här med Putins välsignelse.

Ser att man redan kommit med anklagelser om Trump som rysk agent på tråden, som alltid.
Förklara gärna för mig ni som håller den här positionen, hur fan Trump klarade sig genom två år av Russia-Gate då demokraterna höll huset och senaten och välbekant drev en politisk häxjakt - Förklara gärna för mig hur fan dessa två år renderade 0 bevis på tvetydiga ryska kopplingar mellan Trump och Ryssland.

Hur fan kan Trump och "Putler" vara vänner när det var Trump själv som påbörjade massrustningen av Ukraina. Har ni guldfiskminne?

Att Trump ger Europa mittenfingret har inget att göra med "order" från "Putler", det har allt att göra med att i stort sett hela EU (utom Orban och kanske Fizo), Zelensky och de flesta västeuropeiska nationerna samt de flesta medier understödda av dessa regimer - kastat honom under bussen upprepat under hans första term som president. Först grät de tårar av blod över att han besegrade satans brud, Killary Klingon 2016, därefter la de helt utan skam samtliga våra ägg i Joe Biden korgen, helt offentligt, dels 2020 och dels 2024 när Keir Starmer öppet visade sitt förakt mot Trump och republikanerna genom att skicka rådgivare till att hjälpa Biden/Harris kampanjen.
Vad är detta om inte samma valpåverkan man utan vidare klistrat på ryssarna, helt öppet dessutom och helt okritiserat i Europa.

JD Vance hade helt enkelt rätt när han tillrättavisade de politiska horungarna som beter sig mer som en konstig kombination av dagisbarn och svindlare än som äkta statsmän.

Det finns helt enkelt "bad blod" mellan "våra ledare" och Trump, behövs inga order från "Putler". Misstron och föraktet som motiverar Trumps missguidade agerande just nu har våra egna "ledare" styrt upp mestadels på egen hand. Det har inget att göra med Ryssland.

Trump försökte ju till och med ge Ukraina säkerhetsgarantier i det fördolda genom minerals deal, det verkar ju inte alls särskilt vänligt mot Putler och Ryssland. Men då Zelensky är kokainsnortande apa så kräver han offentliga säkerhetsgarantier vilket inte kan föranleda något annat än fullskaligt krig mellan USA och Ryssland, men vem vet om den kokainsnortande apan tagit vatten över huvudet nu till slut och om det blir något av det hela alls.

Ryssland verkar inte ens intresserade av Trump/Putin summit för stunden, de vill nog betrakta USAs beteende över tid innan de avgör hur de ska hantera den nya administrationen. Därmed kan Trump nog fjäska hur mycket han vill medan han håller dolken i den andra handen, ryssarna har nog sett igenom hans clown-act vid det här laget.
Senast redigerad av Envar.Evige Idag kl. 17:54.
Citera
Idag, 17:10
Medlem
E-Mac.s avatar
Det är mycket jag håller med Lukashenko om, men att behandla Europeiska unionen och alla korrupta politiker i europeiska länder väl, det tror jag inte på.
Lukashenko tycker att USA borde göra det för att de nämnda sammansvurna gjort som USA vill, medans jag ser det som att det sjuka, dvs korruptionen och anti-demokratin hos Europas toppolitiker och byråkrater då bara fortsätter som förut, business as usual.

Jag vill få till förändring där man tar bort den överstatliga EU. Jag vet att de vill bli ett nytt Sovjetunionen.
Vi har sedan länge att enorma summor skattepengar flödar dit men vad får vi? Eviga plandemier, krig, kriser, förbud över allting,.. etc. dvs kommunism.

Jag kommer ihåg till för ganska nyligen att nämna ordet "fred" i EUs Bryssel var som att svära i kyrkan. Så reagerade de icke-folkvalda byråkraterna i Bryssel. Då förstår man att EU är ett svindyrt livsfarligt sinnesjukhus.

I övrigt då. Lukashenko har givetvis rätt i att inte nu börja bråka med Kina. Det är också något som är så galet det kan bli.
Senast redigerad av E-Mac. Idag kl. 17:13.
Citera
Idag, 17:24
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:

Har Lukasjenko rätt?

100%

Blev faktiskt imponerad av talet.. inte alls som media i fientliga väst framhäver hon
Citera
Idag, 17:29
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:

Har Lukasjenko rätt?

Förvisso är han en diktator, lierad med en ännu större diktator! Men han verkar ha sina ljusa stunder! Bla. Har han ju lyckats med konststycket att hålla Belarus utanför kriget, trots (troligtvis) handfasta övertalningförsök från den lille mannen i Kreml.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in