Idag, 14:44
Medlem
Alltså, jag fattar att syntetisk cannabis verkar lockande för vissa, speciellt när det inte syns på drogtester och är lätt att få tag på. Men helt ärligt, det är betydligt farligare än vanligt gräs, och jag tycker inte folk verkar fatta hur illa det faktiskt kan gå.

För det första: syntetiska cannabinoider är inte samma sak som THC. De är framställda i labb och är mycket starkare. Effekten kan slå till stenhårt och helt oförutsägbart. Det finns historier om folk som har fått panikattacker, psykos och till och med hamnat på akuten efter bara några bloss. Jag skojar inte, vissa har till och med dött av det här skiten.

En annan grej är att innehållet kan variera sjukt mycket. Eftersom det inte finns någon kontroll så vet du i princip aldrig vad du får i dig. Ena gången kan det kännas rätt lugnt och nästa gång kan du åka på en trip som liknar syntetiska opioider snarare än cannabis. Det är som att spela rysk roulette.

Det värsta är ändå hur beroendeframkallande det är. Jag snackar om riktiga abstinensbesvär med ångest, sömnproblem och ibland till och med krampanfall. Det är inget man bara “sover bort” på soffan som med vanligt gräs.

Så ja, jag säger det här för att varna er. Bara för att det är enkelt att få tag på och inte syns på tester betyder det inte att det är säkert. Syntetisk cannabis är en riktig fälla, och det är inte värt risken.

Okej, så låt mig förklara varför syntetisk cannabis är så mycket farligare än vanlig gräs, och jag säger det här med lite medicinsk koll i ryggen.

Till att börja med: syntetiska cannabinoider är kemikalier som skapats i labb för att efterlikna THC, den aktiva substansen i cannabis. Problemet är att dessa ämnen ofta är mycket starkare och binder betydligt hårdare till cannabinoidreceptorerna i hjärnan (CB1-receptorer). När något binder så hårt kan det överstimulera hjärnans signalsystem, vilket leder till extrema effekter som panikattacker, psykos och ibland till och med krampanfall eller medvetslöshet.

En annan sak är att syntetisk cannabis kan påverka fler receptorer i hjärnan än vad vanlig THC gör. Vissa av de här kemikalierna interagerar också med serotoninreceptorer, vilket kan förklara varför folk ibland får hallucinationer och kraftiga humörsvängningar. Det är också därför risken för livshotande biverkningar som hjärtklappning, högt blodtryck och i värsta fall hjärtstillestånd är mycket högre.

Det faktum att innehållet varierar så mycket mellan olika batcher gör det ännu farligare. Det finns ingen kvalitetskontroll, så du kan få i dig allt från extremt starka cannabinoider till rena gifter. Det är också därför vissa har kollapsat och dött efter att ha testat syntetisk cannabis bara en gång.

Och om vi snackar beroende så är det också en stor risk. Eftersom vissa syntetiska cannabinoider är så mycket starkare än THC, så blir också abstinensbesvären värre. Det är inte bara psykiskt jobbigt, utan kan också ge fysiska symtom som svåra krampanfall, skakningar och hjärtproblem.

Så ja, rent medicinskt sett är syntetisk cannabis typ det värsta du kan röka om du vill ha något som påminner om vanlig cannabis. Det är verkligen inte värt risken, oavsett hur lätt det är att få tag på.

Jag har gjort mitt och för min del så vet jag att ni som brukar detta dagligen skiter i, men ni som gör det då och då, sluta!
Citera
Idag, 15:08
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Ja, nu avskyr jag också den här nya vågen av spice. För det är vad det är. Men diskussionen kanske bör ligga något snäpp över "syntetiskt=dåligt, naturligt=bra".

Många får panikattacker av vanligt röka med.
Citera
Idag, 15:12
Medlem
StonedMonkeys avatar
Kan inte göra annat än hålla med, jag har själv testat en del syntetiska cannaboider men håller mig nu till vanligt röka och skulle det vara så att jag inte kan röka det på grund av prover så håller jag ändå borta från den syntetiska skiten!
Citera
Idag, 15:37
Medlem
pn222jws avatar
Jag håller inte på med det - men är inte problemet att det är billigare än den naturodlade varan?
Citera
Idag, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Ja, nu avskyr jag också den här nya vågen av spice. För det är vad det är. Men diskussionen kanske bör ligga något snäpp över "syntetiskt=dåligt, naturligt=bra".

Många får panikattacker av vanligt röka med.

Det är inte så jag ville förmedla med mitt inlägg att allt syntetiskt är dåligt då vi exempelvis har mediciner som är derivat av andra ”naturliga” råvaror som gör extrem nytta, hur som helst syntetisk cannabis är kemikalier som aldrig blivit prövade på människor, den extrema styrkan och det faktum att innehållet kan variera så kraftigt från produkt till produkt.
Citera
Idag, 19:26
Medlem
moshans avatar
Bara för att det är "lagligt" så är det inte bättre. Håll er till den riktiga varan. Förstår om det är lättare att få tag på syntetisk för vissa som är utan kontakter. Syntetisk cannabis är inte cannabis, utan en egen slags drog skulle man kunna säga. Var försiktiga om ni nu måste röka syntetiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in