Flashback bygger pepparkakshus!
2025-03-07, 09:56
Medlem
rakarnas avatar
Hej,
Jag bor i hyresrätt.

Jag stoppade in en batteriladdare i eluttaget och så slocknade min lägenhet. Ringde hyresvärden som skickade ut en elektriker. Elektrikern felsökte och sa något i stil med att en kabel hade lossnat i en kopplingsdosa och att jag hade fått 400v. Vilket resulterat i att jag tror att kylskåpet klarade sig men TVen är sten död.

Vad ska jag göra nu? ringa försäkringsbolag eller kräva ersättning av hyresvärden för trasig TV?

Jag frågade också om batteriladdaren och enligt elektrikern så ska den vara helt OK att köra i ett vanligt eluttag.
Citera
2025-03-07, 10:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
Hej,
Jag bor i hyresrätt.

Jag stoppade in en batteriladdare i eluttaget och så slocknade min lägenhet. Ringde hyresvärden som skickade ut en elektriker. Elektrikern felsökte och sa något i stil med att en kabel hade lossnat i en kopplingsdosa och att jag hade fått 400v. Vilket resulterat i att jag tror att kylskåpet klarade sig men TVen är sten död.

Vad ska jag göra nu? ringa försäkringsbolag eller kräva ersättning av hyresvärden för trasig TV?

Jag frågade också om batteriladdaren och enligt elektrikern så ska den vara helt OK att köra i ett vanligt eluttag.

Ring ditt försäkringsbolag.
Citera
2025-03-07, 10:06
Medlem
sommarlovs avatar
Det låter som 2 orelaterade saker.
Om nollskruven glappar, i din lägenhet eller längre bort, så kan vissa uttag få högre spänning när du kopplar in en hög last i ett annat uttag.

Om nu elektrikern har kollat att allt är ok, så utgå ifrån att det är så.
Samt använd din hemförsäkring för teven, du behöver inte blanda in batteriladdaren, säg bara att elektrikern hittade ett nollfel.
Citera
2025-03-07, 14:38
Medlem
Anslutningen för nollan lossnar bara inte av sig själv.
Dåligt utfört jobb såklart kan du kräva ersättning. Det finns ju i det här fallet en anläggningsinnehavare som är ansvarig.
Du kan ju vara glad att det bara är materiella skador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in