Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-03-12, 15:48
Medlem
Beaver14s avatar
https://www.gp.se/nyheter/storgoteborg/kraftig-kollision-vasttrafiktag-har-kort-pa-bil.f08cff89-49ef-47fc-a8fb-bf324152927f

Citat:
Larmet om en tågolycka kom in 14.18. Det ska röra sig om ett tåg som har kört på en personbil mellan Mölnlycke och Hindås, strax norr om Landvetter flygplats.

Ska ha skett vid plankorsning och fordonet var en taxi, en person ska vara skadad. Kontaktledning nedriven och därmed ingen ström till tågen. Ett persontåg var det.

Vad vet vi om korsningen? Bevakad? Fel på anläggningen eller har bilen fastnat mellan bommar?
Citera
2025-03-12, 16:11
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
https://www.gp.se/nyheter/storgoteborg/kraftig-kollision-vasttrafiktag-har-kort-pa-bil.f08cff89-49ef-47fc-a8fb-bf324152927f

Ska ha skett vid plankorsning och fordonet var en taxi, en person ska vara skadad. Kontaktledning nedriven och därmed ingen ström till tågen. Ett persontåg var det.

Vad vet vi om korsningen? Bevakad? Fel på anläggningen eller har bilen fastnat mellan bommar?
Enligt artikeln endast med ljud/ljussignalering, så jag antar det är upp till taxin att inte chansa. Förstår dock inte om den stod still eller om han chansade så jävligt att han blev klippt i farten?

Sen en undran, varför är kontaktledning riven? Smällde man in taxin i en stolpe?
Citera
2025-03-12, 16:15
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Enligt artikeln endast med ljud/ljussignalering, så jag antar det är upp till taxin att inte chansa. Förstår dock inte om den stod still eller om han chansade så jävligt att han blev klippt i farten?

Sen en undran, varför är kontaktledning riven? Smällde man in taxin i en stolpe?

Ja troligtvis har tåget skickat in taxin i en stolpe.
Vilket ju inte bådar gott för föraren av taxin.
Citera
2025-03-12, 16:15
Moderator
Rassas avatar
Citat:

Enligt bt.se är det en korsning med ljus och ljud, inga bommar. Om jag tolkar kartan på BT rätt ska det vara här:

https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=338733&n=6397398&z=13&mapprofile=flygbild&layer s=%5B%5B%227%22%5D%5D
Citera
2025-03-12, 16:31
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Enligt bt.se är det en korsning med ljus och ljud, inga bommar. Om jag tolkar kartan på BT rätt ska det vara här:

https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=338733&n=6397398&z=13&mapprofile=flygbild&layer s=%5B%5B%227%22%5D%5D

Ser ut som att rälsen svänger rätt tätt inpå plankorsningen (i tågets färdriktning) som kan göra att det är dålig sikt. Ska ju inte spela roll så länge ljud/ljus varnat trafikanter. Men om föraren chansat så påverkar ju sikten.
Citera
2025-03-12, 17:05
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ja troligtvis har tåget skickat in taxin i en stolpe.
Vilket ju inte bådar gott för föraren av taxin.
Vi får hoppas det inte fanns nån kund i bilen. Om man lyckas bli påkörd och inte stått still utan chansat så måste man ju vara rätt osmart.
Citera
2025-03-12, 17:07
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Vi får hoppas det inte fanns nån kund i bilen. Om man lyckas bli påkörd och inte stått still utan chansat så måste man ju vara rätt osmart.

I nyheten uppges att 1 person är skadad med oklart skadeläge. Så jag tolkar det som att det bara var 1 person i taxin.
Citera
2025-03-12, 17:13
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ser ut som att rälsen svänger rätt tätt inpå plankorsningen (i tågets färdriktning) som kan göra att det är dålig sikt. Ska ju inte spela roll så länge ljud/ljus varnat trafikanter. Men om föraren chansat så påverkar ju sikten.
Du menar att den kommer från vänster i bilden? Det ser ut att vara rätt mycket skog där precis i kröken också. Kör han i 100-140 så lär det vara försent när han ser bilen...
Citera
2025-03-12, 17:16
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Du menar att den kommer från vänster i bilden? Det ser ut att vara rätt mycket skog där precis i kröken också. Kör han i 100-140 så lär det vara försent när han ser bilen...

När en lokförare ser ett hinder som inte det förvarnats om är det redan försent att stanna.

Ja tåget var på väg från Göteborg till Borås så det bör väl ha kommit från vänster i kartbilden?
Citera
2025-03-12, 17:23
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
När en lokförare ser ett hinder som inte det förvarnats om är det redan försent att stanna.

Ja tåget var på väg från Göteborg till Borås så det bör väl ha kommit från vänster i kartbilden?
Jag är inte så hemma i bygden så det var svårt för mig att avgöra riktning.

Ja, för det mesta är det ju så, har ingen linjebok över området framför mig men det är väl knappast någon lägre hastighet där.

Området runtomkring ser ut som att vägen ligger mot nån slags gård, kanske på väg tillbaka från att ha släppt av kund...
Citera
2025-03-12, 17:23
Medlem
En avliden nu enligt GP.
Gissningsvis taxichauffören.
Citera
2025-03-12, 17:34
Medlem
b00b00s avatar
Uppdatering kl 17.15:
Den skadade personen, en man i 65-årsåldern, har avlidit av sina skador. Mannen var förare av personbilen, som var en taxibil. Det fanns inga passagerare i bilen. Anhöriga är underrättade.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2025/mars/12/12-mars-14.20-trafikolycka-personskada-harryda/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in