• 1
  • 2
2025-03-13, 09:54
Medlem
Jag vill ta bort mitt dörrhandtag men kan inte. Har skruvat bort de små skruvarna på det men kan fortfarande inte få bort det?!
Kan inte heller få bort låset nedanför så hjälper ju inte att ta bort den avlånga metallskivan...

Här är en bild på det.

https://ibb.co/n8g1kv5w
Citera
2025-03-13, 10:00
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starblender
Jag vill ta bort mitt dörrhandtag men kan inte. Har skruvat bort de små skruvarna på det men kan fortfarande inte få bort det?!
Kan inte heller få bort låset nedanför så hjälper ju inte att ta bort den avlånga metallskivan...

Här är en bild på det.

Har du lossat den där lilla insexskruven i handtaget?
Citera
2025-03-13, 10:01
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Bänd lite försiktigt med en mejsel mellan dörrhandtag och täckplåten.
Citera
2025-03-13, 10:05
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Här är en bild på det.

Om låsskruven (den lilla insexan) på handtaget är utskruvad ska det bara vara att ryka lite i handtaget så åker det ut.

Om du bara har släppt på de två skruvarna som håller fast plattan mot dörrbladet kommer du inte att få loss den.

Låsvredet sitter sannolikt ihop med plattan, så handtaget måste bort först.
Citera
2025-03-13, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Om låsskruven (den lilla insexan) på handtaget är utskruvad ska det bara vara att ryka lite i handtaget så åker det ut.

Om du bara har släppt på de två skruvarna som håller fast plattan mot dörrbladet kommer du inte att få loss den.

Låsvredet sitter sannolikt ihop med plattan, så handtaget måste bort först.

Jag har skruvat loss dom små "insexan" på båda handtagen. Men dom verkar inte fylla någon funktion...var inte ens helt inskruvade från början....
Citera
2025-03-13, 10:12
Medlem
Yes, jag har skruvat loss "insexan" - de små skruvarna på båda dörrhandtagen och vickat och hållt på men inget händer.
Dom var inte ens fastskruvade när jag började så det verkar som det är någon annan mekanism som håller ihop det hela....
Citera
2025-03-13, 10:23
Medlem
Citat:

Här är en bild på det.

Du måste skruva ur de små insex-stoppskruvarna och sedan hela den avlånga plåten från dörren. Fyrkantspinnarna som går genom låset är lösa (eller sitter fast i ena sidan) och handtaget samt låsvredet är fast på plåten. Hade handtagen bara suttit med stoppskruven hade de aldrig suttit fast.
Senast redigerad av pyroclasm 2025-03-13 kl. 10:25.
Citera
2025-03-13, 10:23
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Yes, jag har skruvat loss "insexan" - de små skruvarna på båda dörrhandtagen och vickat och hållt på men inget händer.
Dom var inte ens fastskruvade när jag började så det verkar som det är någon annan mekanism som håller ihop det hela....

Nej, det är skruvarna som håller fast handtagen i sprinten som går mellan dem, åtminstone på ena sidan. Om skruvarna är släppta så kan du få loss handtagen genom att rucka och dra. De kan sitta hårt om de ärgat fast, men loss kommer de. In med en bred mejsel mellan handtag och platta och vicka lite. Eller ryck. De kommer att lossna.
Citera
2025-03-13, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Nej, det är skruvarna som håller fast handtagen i sprinten som går mellan dem, åtminstone på ena sidan. Om skruvarna är släppta så kan du få loss handtagen genom att rucka och dra. De kan sitta hårt om de ärgat fast, men loss kommer de. In med en bred mejsel mellan handtag och platta och vicka lite. Eller ryck. De kommer att lossna.

Utmärkt sätt att sabba både plåt och handtag.
Citera
2025-03-13, 10:50
Medlem
Skruva ut insexorna helt, spraya in wd40 i hålen, häng sedan av dörren. Lägg dörren nedåt med något stöd för handtaget på undersidan så att den hänger fritt. Sen ställer du dig på dörren o gör ett av dina maxade marklyft med handtaget. Ha gärna en jourhavande medmänniska i närheten som kan fånga upp dig när handtaget släpper. Mycket nöje!
Citera
2025-03-13, 10:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Enligt bilden så sitter ju insexskruven kvar.
Citera
2025-03-13, 19:57
Bannlyst
Det hänger på insexskruvarna. Det är inte ”fastmålat” i dörren då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in