Citat:
Ursprungligen postat av
kaerakel
Du kan inte förvänta dig att den ska förstå hela kodbasen, dagens AI-lösningar är inte där än. Github Copilot briljerar som autocomplete på steroider. Jag lär mig inte enskilda API:er längre, utan kommenterar mig fram: ”skapa en klass med X Y Z som ärver från W” etc. Debuggingen står jag för. Copilot ökar min output, men helt värdelöst vad gäller kunskap. Vid såna frågor får jag hoppa in i docsen till vederbörande API/verktyg.
Cursor är en klippa om du vill jobba TDD. Det går undan att skriva tester. Ska ge Cursor ett ärligt försök igen.
När du skriver Copilot tänker jag att du menar Microsoft Copilot btw.
Menar alla slags "copilots", men främst Github. Men även andra, t.ex. Microsoft 365.
Det jag tycker är anmärkningsvärt i det exempel jag gav med minnesläckor är att den hallucinerar så till den milda grad att den inte ens ser att det den själv föreslår som "fix" redan är implementerat. Det gör ju det hela totalt meningslöst. Känns som att man kunde åstadkommit en bättre minnesläcksdetektering bara med ett ganska enkelt regex eller liknande.
Ska ge Github Copilot i IDE´n ett försök framöver, kanske är bättre lämpat för att generera boilerplate och autocompletegrejer, utifrån vad jag sett och hört.
Jäkla synd att Github Copilot Chat inte alls lever upp till hajpen, hade varit extremt användbart med en AI som kan förstå hela kodbasen och t.ex. hitta buggar bara genom att kolla igenom koden.