• 1
  • 2
2025-03-29, 19:41
Medlem
GrillTeknikers avatar
Har testat att använda Github copilot lite på sistone, men den är ju helt jävla hjärndöd. Det sättet jag använt den på är att ställa frågor om kodbasen via Github Copilot Chat, dvs. på github.com. Använder den inte som autocomplete i IDE'n, där finns ju redan en hyfsat "icke-AI" autocomplete och kodgenerator. Iallafall, på en fråga om den kunde hitta tre minnesläckor i mitt repo så gjorde den det. När jag bad den förklara vad felet var med de tre exemplen den hittat så svarade den att jag skulle omsluta koden med "try-finally".

Det stämmer ju.

Bara det att koden i en av minnesläckorna den påstod sig ha hittat redan var omsluten av "try-finally". Det var helt uppenbart, ingen krånglig kod på något sätt, kanske 5-10 rader inne i try-blocket och helt rätt minnesfrigöring i finally-blocket. När jag frågade varför den tyckte att det var en minnesläcka så fick man det sedvanliga idiot-AI-svaret "Oh sorry, my bad, it seems that you are correct, this code does not have any memory leaks".

Alltså vafan. Om sån skit är "state of the art Artificial Intelligence" så är jag fan jultomten. Helt meningslöst att försöka använda något som är så uppenbart opålitligt och rent av korkat. Vad är hjälpen liksom?? Att den ger en massa felaktiga påståenden som man sedan själv måste kolla igenom ändå??

Kanske hade jag extrem otur - vad använder ni Github Copilot (och andra "copilots") till som ni tycker är till stor hjälp?
Citera
2025-03-29, 19:57
Medlem
Smekarn87s avatar
Den är rätt bra på att skriva Actions Funcs med generiska element. Den kan hjälpa till med främst delegathantering och saker som task completion patterns. För trivialare kod är man lika snabb själv. En grej copilot hjälpt med i c# är att få till kvalifikationerna på generiska typer. Exempelvis att det vara får vara klasser och inte basklasser
Citera
2025-03-29, 20:17
Medlem
Mia-Rovys avatar
Vilken modell kör du då?

Utöver val av modell så har prompts och hur context används gjort en enorm skillnad.

Håller med om att den suger out-of-the-box.
Men med en bra modell kombinerat med bra instruktioner och kontext kan den göra ett väldigt bra jobb, i alla fall grovarbetet

Copilot i sig kan egentligen ingenting. Jag ser den mer som är ett verktyg som knyter samman information. Symboler, struktur och vad man sysslar med för tillfället.

Men att pussla ihop själva tänkandet (modellen) och kunskapen (prompts, verktyg och manuell kontext) är mycket upp till dig själv.

Copilot hjälper dig att koppla samman detta, men du måste själv besluta hur den här informationen ska handskas med och vad som är OK eller inte.

Jag tror att det har med mycket har med säkerhet att göra också, Microsoft/GitHub måste ta hänsyn till att många företag och utvecklare hade totalförbjudit Copilot och stämt skiten ur dem om det visade sig att den hej vilt samlar och lär sig av icke-publik källkod och skickar vidare till tredje part/modellen.

Så vill vi verkligen att den ska veta allt man gör? Borde den verkligen alltid ha tillgång till till olika företagshemligheter och skicka till en okänd tredjepart? Balansfråga kanske. Du får välja själv, och det gör du för tillfället genom att själv ställa in vilken kunskap/kontext den ska ha, och vem du vill ska tolka detta åt dig.

Out-of-the-box så är det minimal kontext, utan några verktyg/särskild kunskap och den billigaste modellen som används. I alla fall för stunden (i alla fall såvitt jag vet)
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-03-29 kl. 21:03.
Citera
2025-03-29, 20:26
Tänkte prova editorn Cursor med Claude, sägs vara bra. Claude hjälper mer än den stjälper med cut & paste, men har lärt mig när den fungerar och inte
Senast redigerad av legendarypinkdot 2025-03-29 kl. 20:30.
Citera
2025-03-29, 20:31
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legendarypinkdot
Tänkte prova editorn Cursor med Claude, sägs vara bra. Claude hjälper mer än den stjälper med cut & paste, men har lärt mig när den fungerar och inte
Claude finns för copilot också. Såg någon som körde en lokal modell också

Har inte testat Cursor ännu men har inte förstått vad den gör annorlunda? Antar att jag missat något viktigt, men alla exempel jag sett finns väl också med CoPilot? Vad kan Cursor göra som inte CoPilot kan (eller tvärtom)?

Grymt bra med stark konkurrens dock, det är väl viktigt nu under denna boomen. Men har inte fattat vad skillnaden ska vara. Har inte sett något exempel på vad den ena kan men den andra inte.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-03-29 kl. 20:41.
Citera
2025-03-29, 23:02
Medlem
kalkryggars avatar
Jag har testat lite olika men kör helt utan nu faktiskt. Just nu använder jag inte något annat än C-GPT på en webbläsare vid sidan om. Känns lugnare att skala ner när man hela tiden måste "lära sig" hur den är bra och dålig. Nu fokuserar jag mer på kod och det jag vill göra.

Tror det tar några år till innan man får till någon modell som känns som att man har en lite smartare kompis som man parprogrammerar med. Tills dess så håller jag mig uppdaterad och så är det jag som skriver koden.
Citera
2025-03-30, 09:53
Medlem
Kottkompotts avatar
Programmerar mindre nu är för något år sedan, men händer att man vill lära sig nya program ibland, t.ex. Unreal Engine.

Istället för att hitta en tutorial och slaviskt följa en given rutt så kör jag skärmdelning i Aistudio istället, och frågar hur jag ska göra det jag vill, utefter premisserna här och nu på skärmen.
Ju längre det används, desto mer sällan behöver jag fråga, eller så blir frågorna mer avancerade.
Lite bökigt dock att det är så kort tidsgräns på realtime streaming, men förstår att de inte vill bränna dyr serverkraft på folk som bara glömt det påslaget.

Tycker överlag att även Gemini 2.0 var bättre även än ChatGPT premium just för enkelheten i att ändra systemprompt och andra parametrar, och sättet den uttryckte sig utan systemprompt. Lagom balans i att vara lite formellt torr utan att vara helt robotaktig.
Men med 2.5 Pro är det inget snack om nacken, den piskar alla andra modellerna på fingrarna.

Gratis är inte bara gott, det är Creme de la Creme med socker på toppen.
Senast redigerad av Kottkompott 2025-03-30 kl. 09:59.
Citera
2025-03-30, 10:09
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Har testat att använda Github copilot lite på sistone, men den är ju helt jävla hjärndöd. Det sättet jag använt den på är att ställa frågor om kodbasen via Github Copilot Chat, dvs. på github.com. Använder den inte som autocomplete i IDE'n, där finns ju redan en hyfsat "icke-AI" autocomplete och kodgenerator. Iallafall, på en fråga om den kunde hitta tre minnesläckor i mitt repo så gjorde den det. När jag bad den förklara vad felet var med de tre exemplen den hittat så svarade den att jag skulle omsluta koden med "try-finally".

Det stämmer ju.

Bara det att koden i en av minnesläckorna den påstod sig ha hittat redan var omsluten av "try-finally". Det var helt uppenbart, ingen krånglig kod på något sätt, kanske 5-10 rader inne i try-blocket och helt rätt minnesfrigöring i finally-blocket. När jag frågade varför den tyckte att det var en minnesläcka så fick man det sedvanliga idiot-AI-svaret "Oh sorry, my bad, it seems that you are correct, this code does not have any memory leaks".

Alltså vafan. Om sån skit är "state of the art Artificial Intelligence" så är jag fan jultomten. Helt meningslöst att försöka använda något som är så uppenbart opålitligt och rent av korkat. Vad är hjälpen liksom?? Att den ger en massa felaktiga påståenden som man sedan själv måste kolla igenom ändå??

Kanske hade jag extrem otur - vad använder ni Github Copilot (och andra "copilots") till som ni tycker är till stor hjälp?

Du kan inte förvänta dig att den ska förstå hela kodbasen, dagens AI-lösningar är inte där än. Github Copilot briljerar som autocomplete på steroider. Jag lär mig inte enskilda API:er längre, utan kommenterar mig fram: ”skapa en klass med X Y Z som ärver från W” etc. Debuggingen står jag för. Copilot ökar min output, men helt värdelöst vad gäller kunskap. Vid såna frågor får jag hoppa in i docsen till vederbörande API/verktyg.

Cursor är en klippa om du vill jobba TDD. Det går undan att skriva tester. Ska ge Cursor ett ärligt försök igen.

När du skriver Copilot tänker jag att du menar Microsoft Copilot btw.
Citera
2025-03-30, 13:04
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Håller med. Om vi bortser från Githhub, är det någon som på allvar använder Copilot i Microsoft Office?
Citera
2025-03-30, 13:07
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Håller med. Om vi bortser från Githhub, är det någon som på allvar använder Copilot i Microsoft Office?

Läser reviews om den vilket är uppfriskande. Den suger babiananal. Hör gärna ifall någon gillar den
Citera
2025-03-30, 13:11
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Läser reviews om den vilket är uppfriskande. Den suger babiananal. Hör gärna ifall någon gillar den
Ett enkelt use case, som borde vara tekniskt lätt att åstadkomma, men som jag inte har sett fungera i praktiken.
Prompt i Powerpoint:
Kan du ta alla bilder som ligger i mappen "Loggor" och göra ett förslag på banderoll för ett sponsor-event (en långsmal vepa). I mitten och störst ska loggan för Idrottsföreningen vara. Övriga logotyper ska vara symmetriskt och snyggt utplacerade omkring mittloggan. Bakgrunden ska vara vit.
Citera
2025-03-30, 13:26
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Du kan inte förvänta dig att den ska förstå hela kodbasen, dagens AI-lösningar är inte där än. Github Copilot briljerar som autocomplete på steroider. Jag lär mig inte enskilda API:er längre, utan kommenterar mig fram: ”skapa en klass med X Y Z som ärver från W” etc. Debuggingen står jag för. Copilot ökar min output, men helt värdelöst vad gäller kunskap. Vid såna frågor får jag hoppa in i docsen till vederbörande API/verktyg.

Cursor är en klippa om du vill jobba TDD. Det går undan att skriva tester. Ska ge Cursor ett ärligt försök igen.

Menar alla slags "copilots", men främst Github. Men även andra, t.ex. Microsoft 365.

Det jag tycker är anmärkningsvärt i det exempel jag gav med minnesläckor är att den hallucinerar så till den milda grad att den inte ens ser att det den själv föreslår som "fix" redan är implementerat. Det gör ju det hela totalt meningslöst. Känns som att man kunde åstadkommit en bättre minnesläcksdetektering bara med ett ganska enkelt regex eller liknande.

Ska ge Github Copilot i IDE´n ett försök framöver, kanske är bättre lämpat för att generera boilerplate och autocompletegrejer, utifrån vad jag sett och hört.

Jäkla synd att Github Copilot Chat inte alls lever upp till hajpen, hade varit extremt användbart med en AI som kan förstå hela kodbasen och t.ex. hitta buggar bara genom att kolla igenom koden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in