• 1
  • 2
2025-04-02, 14:37
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Synd på din budget!

För om du skall plugga till grafisk formgivare så borde kanske en sådan här dator vara det du bode ha:
https://store.acer.com/sv-se/acer-sp...-sp514-51n-gra

Högupplösande 360graders PEK-skärm WQXGA (2560 x 1600) med inkluderad stylus så att du kan rita direkt på skärmen, vare sig du har datorn i "laptop-läge" eller dubbelvikt i surfplatte-läge eller stående framför dig på bordet i "tält-läge".

Med stylusen så ritar du direkt på skärmen och kan slippa att alltid använda en grafisk-platta på skrivbordet, när du så vill eller behöver!

Nämner bara detta som en jämförelse med vad du fått erbjudet, och med dagens 5000kr i rabatt så blir priset under 10.000kr..

Men då din budget är som den när så kan du kolla in den här:
https://www.komplett.se/product/1311...405za-14-wuxga

5.990kr
Intel Iris Xe grafik (överlägen den "vanliga" UHD grafiken)
"What is the difference between Intel Iris Xe and Intel UHD?
Iris Xe and Intel UHD are both integrated graphics solutions from Intel. However, Intel Iris Xe is significantly faster and delivers a better performance. They have more execution units, higher clock speeds, and more memory bandwidth. Also, they do cost more than Intel UHD."

Så jag hade inriktat mig på en laptop med Iris Xe grafik före laptops med UHD-grafik..
Är det prestandan du tänker är nödvändig med första, eller är det pekdonen? Jag misstänkera tt det inte kommer vara särskilt mycket illustration i kursen då illustratörer brukar väl gå helt andra kurser? Så touchskärm som man kan rita på med stylus känns lite overkill, så om datorn nummer 2 räcker för att köra programmen och göra det man "ska" så tänker jag att det är bra nog. Dock ska jag höra med kursledaren om det kommer vara någon illustration.
Citera
2025-04-02, 15:00
Medlem
Köp en mac på inrego. Givetvis så kör du mac om du ska jobba med design.
Citera
2025-04-02, 15:04
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Kommer plugga i höst troligen, och en av mina tänkta utbildningar är grafisk formgivare. Inte bara, men det är den utbildning som är mest krävande av prestanda, och tänker att det är där jag måste sätta måttstocken.

Jag behöver en laptop som klarar adobe-sviten, främst Indesign, Photoshop, Illustrator, After Effects och Premiere Pro.

InDesign, Illustrator och Photoshop är ju inte jäääääättekrävande program, min dator från 2018 klarar det fins, men jag behöver en laptop som klarar av det.

Samtidigt vill jag inte att datorn klarar allt för mycket. Går det att få något vettigt för max 6 000?
Pluggar du på distans?
Annars håller utbildningen med dator. Om du kör på distans, kolla med skolan om de inte har laptop du kan hyra av dom.
Citera
2025-04-02, 16:23
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Är det prestandan du tänker är nödvändig med första, eller är det pekdonen? Jag misstänkera tt det inte kommer vara särskilt mycket illustration i kursen då illustratörer brukar väl gå helt andra kurser? Så touchskärm som man kan rita på med stylus känns lite overkill, så om datorn nummer 2 räcker för att köra programmen och göra det man "ska" så tänker jag att det är bra nog. Dock ska jag höra med kursledaren om det kommer vara någon illustration.

Datorn i inlägg #11 är samma modell som jag länkade till i inlägg #7, fast det skiljer på generation av PCIe samt RAM-konfigurationen. Välj vilken beroende på vad du prioriterar, om du väljer den modellen.
Citera
2025-04-02, 16:27
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Det är en myt att man använder mac för grafik...
Jaså. Jag har i mitt arbete besökt flertalet reklam-, design- och mediebyråer. Vad dom skyltar med för datorer utåt är i varje fall Mac. Och de använder ganska precis de program som TS nämner.
Citera
2025-04-02, 16:57
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Kommer plugga i höst troligen, och en av mina tänkta utbildningar är grafisk formgivare. Inte bara, men det är den utbildning som är mest krävande av prestanda, och tänker att det är där jag måste sätta måttstocken.

Jag behöver en laptop som klarar adobe-sviten, främst Indesign, Photoshop, Illustrator, After Effects och Premiere Pro.

InDesign, Illustrator och Photoshop är ju inte jäääääättekrävande program, min dator från 2018 klarar det fins, men jag behöver en laptop som klarar av det.

Samtidigt vill jag inte att datorn klarar allt för mycket. Går det att få något vettigt för max 6 000?

Här är något bra för bara 4990: https://www.dustinhome.se/product/50...=specification

Den är en aning bättre på multiageranden än de länkade i inlägg #7 samt 11. Dessutom bra AMD-grafik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in