• 1
  • 2
2025-04-01, 17:38
Medlem
Nihennas avatar
Kommer plugga i höst troligen, och en av mina tänkta utbildningar är grafisk formgivare. Inte bara, men det är den utbildning som är mest krävande av prestanda, och tänker att det är där jag måste sätta måttstocken.

Jag behöver en laptop som klarar adobe-sviten, främst Indesign, Photoshop, Illustrator, After Effects och Premiere Pro.

InDesign, Illustrator och Photoshop är ju inte jäääääättekrävande program, min dator från 2018 klarar det fins, men jag behöver en laptop som klarar av det.

Samtidigt vill jag inte att datorn klarar allt för mycket. Går det att få något vettigt för max 6 000?
Senast redigerad av Nihenna 2025-04-01 kl. 17:40.
Citera
2025-04-01, 17:42
Varför måste den vara ny om du bara ska plugga i några år?

Köp en begagnad Macbook Pro.
Citera
2025-04-01, 18:11
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurretWithHatch
Varför måste den vara ny om du bara ska plugga i några år?

Köp en begagnad Macbook Pro.
Det måste den inte, däremot rekommenderade kursledaren inom logistik att det verkligen var en windowsdator då Excel är mer eller mindre det program vi bara kommer använda oss av. Det är en Anna utbildning, men jag behöver den i besiktning.

Så finns det bra begagnade för rimligt pris är jag öppen för idéer.
Citera
2025-04-01, 18:37
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Kommer plugga i höst troligen, och en av mina tänkta utbildningar är grafisk formgivare. Inte bara, men det är den utbildning som är mest krävande av prestanda, och tänker att det är där jag måste sätta måttstocken.

Jag behöver en laptop som klarar adobe-sviten, främst Indesign, Photoshop, Illustrator, After Effects och Premiere Pro.

InDesign, Illustrator och Photoshop är ju inte jäääääättekrävande program, min dator från 2018 klarar det fins, men jag behöver en laptop som klarar av det.

Samtidigt vill jag inte att datorn klarar allt för mycket. Går det att få något vettigt för max 6 000?

Man kan få mycket nytt som är vettigt för 6000, troligen vettigare begagnat för 4500-5500. Du vet ju bäst själv de av kursen ställda kraven samt dina egna. Så kolla på begagnade och posta här för bedömning.

Denna nya bör räcka dock med reservation för RAM-mängd: t.ex denna: https://www.elgiganten.se/product/da...specifications

Men om inget sagts om det och då det du nämnt inte är så krävande så ska det räcka.
Citera
2025-04-01, 18:53
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Man kan få mycket nytt som är vettigt för 6000, troligen vettigare begagnat för 4500-5500. Du vet ju bäst själv de av kursen ställda kraven samt dina egna. Så kolla på begagnade och posta här för bedömning.

Denna nya bör räcka dock med reservation för RAM-mängd: t.ex denna: https://www.elgiganten.se/product/da...specifications

Men om inget sagts om det och då det du nämnt inte är så krävande så ska det räcka.
Ah ja, RAMen på den är ju lite liten, speciellt för videoredigeringsprogrammen kanske.

Funderar på denna? https://reuseit.se/produkt/hp-elitebook-840-g8/ alternativt denna https://reuseit.se/produkt/lenovo-th...-x1-carbon-g6/
Senast redigerad av Nihenna 2025-04-01 kl. 18:55.
Citera
2025-04-01, 19:03
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ah ja, RAMen på den är ju lite liten, speciellt för videoredigeringsprogrammen kanske.

Funderar på denna? https://reuseit.se/produkt/hp-elitebook-840-g8/ alternativt denna https://reuseit.se/produkt/lenovo-th...-x1-carbon-g6/

Processorn är bra: https://www.intel.com/content/www/us...fications.html

Hyffsat med kraft och snabbhet samt bättre grafik. 2 trådar per kärna ger bättre utnyttjande av processorn. Kanske lite överpris beroende på vad "ok skick" menas.

8GB RAM räcker faktiskt för rätt avancerade grafikgöromål.
Citera
2025-04-01, 20:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Ny, och riktigt bra. Med 16GB RAM: https://www.netonnet.se/art/dator-su.../1034582.8906/

Med WUXGA-skärm med 16:10 bildkvot. Mer fyrkantig och därmed större skärm än det vanliga avlånga wide-screen-aktiga.
Citera
2025-04-01, 21:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Många datortillverkare kommer ut med nya modeller nu under April, vilket betyder att affärerna vill sälja ut sina lager inför nyinköp, och då till lägre priser såklart.

Så "klippmöjlighet" under April-Maj månad.
Citera
2025-04-01, 21:44
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det måste den inte, däremot rekommenderade kursledaren inom logistik att det verkligen var en windowsdator då Excel är mer eller mindre det program vi bara kommer använda oss av. Det är en Anna utbildning, men jag behöver den i besiktning.

Så finns det bra begagnade för rimligt pris är jag öppen för idéer.
Excel finns också för MacOs. Konstigt att rekommendera en Windows-burk på det område Mac används mest.
Citera
2025-04-02, 11:34
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Excel finns också för MacOs. Konstigt att rekommendera en Windows-burk på det område Mac används mest.

Det är en myt att man använder mac för grafik... I dag är det oftast Windows datorer som de använder sig av då de kan:
1: konfigurera datorn efter dagens behov,
2 uppgradera när nya verktyg/program behöver ändring av hårdvaran!

Ta varenda en som arbetar med CNC-svarvar eller 3d-printing t.ex. Väldigt få av dessa (om ens några) gör 3d-ritningarna i en mac..

Så om du tänker efter så behöver PROFFS använda datorer som är anpassningsbara.. och mac har inte den anpassningsmöjligheten!
Citera
2025-04-02, 11:47
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Synd på din budget!

För om du skall plugga till grafisk formgivare så borde kanske en sådan här dator vara det du bode ha:
https://store.acer.com/sv-se/acer-sp...-sp514-51n-gra

Högupplösande 360graders PEK-skärm WQXGA (2560 x 1600) med inkluderad stylus så att du kan rita direkt på skärmen, vare sig du har datorn i "laptop-läge" eller dubbelvikt i surfplatte-läge eller stående framför dig på bordet i "tält-läge".

Med stylusen så ritar du direkt på skärmen och kan slippa att alltid använda en grafisk-platta på skrivbordet, när du så vill eller behöver!

Nämner bara detta som en jämförelse med vad du fått erbjudet, och med dagens 5000kr i rabatt så blir priset under 10.000kr..

Men då din budget är som den när så kan du kolla in den här:
https://www.komplett.se/product/1311...405za-14-wuxga

5.990kr
Intel Iris Xe grafik (överlägen den "vanliga" UHD grafiken)
"What is the difference between Intel Iris Xe and Intel UHD?
Iris Xe and Intel UHD are both integrated graphics solutions from Intel. However, Intel Iris Xe is significantly faster and delivers a better performance. They have more execution units, higher clock speeds, and more memory bandwidth. Also, they do cost more than Intel UHD."

Så jag hade inriktat mig på en laptop med Iris Xe grafik före laptops med UHD-grafik..
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2025-04-02 kl. 11:59.
Citera
2025-04-02, 13:57
Medlem
Zöls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Det är en myt att man använder mac för grafik... I dag är det oftast Windows datorer som de använder sig av då de kan:
1: konfigurera datorn efter dagens behov,
2 uppgradera när nya verktyg/program behöver ändring av hårdvaran!

Ta varenda en som arbetar med CNC-svarvar eller 3d-printing t.ex. Väldigt få av dessa (om ens några) gör 3d-ritningarna i en mac..

Så om du tänker efter så behöver PROFFS använda datorer som är anpassningsbara.. och mac har inte den anpassningsmöjligheten!
Ok men ts säger ju vilka program, alltså "adobe-sviten, främst Indesign, Photoshop, Illustrator, After Effects och Premiere Pro." Visst det kanske finns fler som kör windows globalt men min erfarenhet är att det är betydligt vanligare med mac inom grafisk design i utvecklade länder.

Jag hade köpt en mac i andrahand. Och jag är PROFFS.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in