Citat:
Ursprungligen postat av
Frogster1
Hej Flashback, första gången jag skriver ett inlägg här. Känns på något sätt konstigt och inte alls som mig egentligen men men.
Vart börjar man?
Pluggar 3e året på gymnasiet på linjen Samhällsprogrammet här i Stockholm (jag är 18 år), snittar väll B i alla ämnen men är överlag jävligt skoltrött och pallar nog inte med plugget mera.
Tänkte att det kunde vara smart att söka in till lumpen för att få ett hårt år i skogen utav mängder utav upplevelser och utmaningar. Sökte in till 2 tjänster som verkade helt okej. Blir nekad båda och nu satt som kock vilket inte alls passar mig och var inte alls planen, jag tror jag hade passat mycket bättre ute i skogen och i "strid". Så de känns ju lite halv bra att man kastat 10 månader av sitt liv på det.
Fick sparande utav mina föräldrar på 300k, crypto och andra dåliga investeringar har käkat upp 200k så sitter på 100k kvar och funderar på vad fan man ska göra.
Har inte heller haft några jobb så har inga arbetslivserfarenheter att komma med tillskillnad från mina vänner som har hur fina CV:n som helst. Mitt är nog helt blankt.
Om jag ska vara ärlig mår jag riktigt dåligt och funderar ofta på att avsluta det. Skoltrött, fipplatbort 200k, inget att komma med gällande arbete, fast 10 månader i ett kök framöver. Det känns riktigt pissigt just nu.
(Kanske bryter mot massor utav regler genom dehär inlägget vad vet jag, ta bort de isåfall)
Men snälla, min vän, jag förstår att du inte har förmåga att ha distans till dig själv men vi andra som varit med ett tag ser att dina tankar är fullständigt vansinne.
Du är bara 18 år. Det finns inte en chans att dina vänner har "fina CV:n" vid 18 års ålder. Herregud, sluta bara! Lite sommarjobb här och där, än sen?
Om du vill veta så kände jag liknande som du när jag gick sista året i gymnasiet (jag är 45+ nu). "Alla andra" visste precis vad de ville göra, hade redan letat upp och sökt in på utbildningar, själv var jag helt vilsen och - har jag förstått i efterhand - djupt deprimerad. Kände mig ensammast i världen. Hade
inget att se fram emot. Det var så det kändes.
Du är inte ensam om dina tankar! Men det är helt åt helvete att du tror att "alla" har fina CV:n i din ålder. Den absoluta majoriteten av ungdomar i din ålder har
aldrig jobbat. De flesta har fullt upp med att orka gå i gymnasiet. Tro mig!!!!
Angående lumpen - nej du har inte kastat bort ditt liv 10 månader, du har ju inte gjort lumpen än. Du blev inte antagen till just det du ville, men ge det en chans. Vad som kommer hända om du accepterar kock-rollen: du får arbetslivserfarenhet, du får lära dig disciplin, planering, samarbete, att jobba mot gemensamma mål, du får en viktig uppgift i förhållande till de andra meniga. Du kommer lära dig massor. Det kanske inte var precis den prestigefulla jägarrollen som du hade tänkt dig, men det kan vara just vad som faktiskt passar dig. Du har uppenbarligen väldigt stor press på dig själv (som snittar B och uppger att du inte orkar plugga för högre betyg, trots att B är det näst högsta). Ta chansen att göra något helt annat, släpp prestigen, och tro mig, du kommer växa.
Om det är att få jobberfarenhet du vill så finns det knappast bättre än att få erfarenhet som kock.
Ta ett gott råd från mig. Det är inte fel att prova andra saker. Det är faktiskt ytterst få som vet vad de vill i din ålder. Att börja plugga på uni som 19-åring är förenat med risken att du vid 25 års ålder inser att det var något annat som styrde ditt val av utbildning än det som du faktiskt vill med ditt liv. Då har du kanske kastat bort alla terminer som berättigar till CSN-lån på en utbildning till ett yrke som inte passar dig.
Var snäll mot dig själv! sänk kraven. Träna lätt fysisk träning (inget hets-springande eller maraton-pass), gör enkla saker utan press, ta en promenad. Stanna och lyssna på trädens sus i en minut. Vänd dig till någon du har förtroende för.