Citat:
Ursprungligen postat av
Frogster1
Hej Flashback, första gången jag skriver ett inlägg här. Känns på något sätt konstigt och inte alls som mig egentligen men men.
Vart börjar man?
Pluggar 3e året på gymnasiet på linjen Samhällsprogrammet här i Stockholm (jag är 18 år), snittar väll B i alla ämnen men är överlag jävligt skoltrött och pallar nog inte med plugget mera.
Tänkte att det kunde vara smart att söka in till lumpen för att få ett hårt år i skogen utav mängder utav upplevelser och utmaningar. Sökte in till 2 tjänster som verkade helt okej. Blir nekad båda och nu satt som kock vilket inte alls passar mig och var inte alls planen, jag tror jag hade passat mycket bättre ute i skogen och i "strid". Så de känns ju lite halv bra att man kastat 10 månader av sitt liv på det.
Fick sparande utav mina föräldrar på 300k, crypto och andra dåliga investeringar har käkat upp 200k så sitter på 100k kvar och funderar på vad fan man ska göra.
Har inte heller haft några jobb så har inga arbetslivserfarenheter att komma med tillskillnad från mina vänner som har hur fina CV:n som helst. Mitt är nog helt blankt.
Om jag ska vara ärlig mår jag riktigt dåligt och funderar ofta på att avsluta det. Skoltrött, fipplatbort 200k, inget att komma med gällande arbete, fast 10 månader i ett kök framöver. Det känns riktigt pissigt just nu.
(Kanske bryter mot massor utav regler genom dehär inlägget vad vet jag, ta bort de isåfall)
Okej, lyssna nu på vad en relativt gammal man (60+) har att säga.
10 månader är ungefär 1% av din förväntade livslängd.
Under ditt liv kommer du att samla på dig en mängd minnen.
Första tjejen, den stora kärleken, när du eventuellt blir pappa, något jobbrelaterat, något dödsfall, en separation/skilsmässa, en resa eller vad det nu kan vara.
Men när du på ålderns höst en dag ser tillbaka på ditt liv så kommer du sannolikt inte att ha särskilt många bestående minnen från när du var 26, 31, 37, 43, 54 eller 63.
Däremot kommer du att ha många minnen, lärdomar och erfarenheter från de 10 månader under året då du gjorde lumpen.
Hur mycket utvecklades du under året då du var exempelvis 31 jämfört med året då du var 20 och gjorde lumpen?