2025-04-13, 15:12
Medlem
No_lifers avatar
Jag har en passat 08 sportline. Den har sportchassi men efter som bilen är gammal vill jag inte köpa sportfjädrar. Min fråga är passar vanliga fjädrar på sportchassi? Tänkte byta samtliga fjädrar.
Citera
2025-04-14, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No_lifer
Jag har en passat 08 sportline. Den har sportchassi men efter som bilen är gammal vill jag inte köpa sportfjädrar. Min fråga är passar vanliga fjädrar på sportchassi? Tänkte byta samtliga fjädrar.

Det är möjligt att det inte passar på grund av att dämparna kan vara kortare i sportchassiet.

/Dick
Citera
2025-04-14, 11:19
Medlem
No_lifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Det är möjligt att det inte passar på grund av att dämparna kan vara kortare i sportchassiet.

/Dick

Fan det var detta jag var rädd för. Skulle man kunna kapa dem i rätt längd och få igenom besiktningen? Tack för svar
Senast redigerad av No_lifer 2025-04-14 kl. 11:22.
Citera
2025-04-14, 11:58
Medlem
ponykalles avatar
Om man orkar titta på VW egen specifikationer på Passat Sportline!
Det står "sänker upp till 15 mm".
Skulle tro att det är likadana stötdämpare på alla Passat,men gå in på valfri handlare ock jämför med en "vanlig" Passat.
Citera
2025-04-14, 22:51
Medlem
killawifes avatar
Det varierar faktiskt. En del VAG-bilar har sänkningen i stötdämparen och en del i fjädrarna. Dämparna är sällan kortare utan själva skålen som fjädern sitter i sitter bara lägre.
Jag har tyvärr inte mekat med passat så jag vet inte vilken typ av sänkning de använder. Men rent generellt så passar fjädrarna. Det brukar aldrig vara några problem att byta till sportfjädrar eller vanliga på en i övrigt original bil då det är så stora toleranser. Har man andra fälgar/däck så kan man dock få problem.
Citera
2025-04-15, 13:35
Medlem
Innebär Sportline att fjädrarna är kortare eller längre?
Enligt ett inlägg i tråden skiljer det 15 mm.
Skiljer det även på priset?
Har du kollat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in