Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-19, 17:56
Medlem
Glasen ser lite ofräscha ut tycker jag medan kaffekoppar alltid är 100% rena, släta och fina. När såg man senast en smutsig kaffekopp?
Är det något med beläggningen som gör de extra lämpliga?
Någon mer som går i liknande tanker eller rent av gått över till kopp redan?
Citera
2025-04-19, 17:58
Medlem
HBTKuks avatar
Du ser bara skiten sämre för att det inte är genomskinligt.

Jag ser ofta bristfälligt diskade kaffekoppar. Tyvärr.
Citera
2025-04-19, 17:58
Jag får alltid en känsla av bismak när jag dricker annat än varma drycker (kaffe och te). Vet inte om det är rent psykologiskt eller om det har något med keramikens växelverkan med temperaturen på drycken. Är den kall så kanske det ger annorlunda smak.
Citera
2025-04-19, 18:00
Medlem
Anatoliys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Jag får alltid en känsla av bismak när jag dricker annat än varma drycker (kaffe och te). Vet inte om det är rent psykologiskt eller om det har något med keramikens växelverkan med temperaturen på drycken. Är den kall så kanske det ger annorlunda smak.
Keramik är ökänt för att smaker sätter sig och är svåra att få bort
Citera
2025-04-19, 18:02
Citat:
Ursprungligen postat av Anatoliy
Keramik är ökänt för att smaker sätter sig och är svåra att få bort
Men vatten är ju smaklöst enligt vetenskapliga termer. Din hypotes kan förkastas eftersom jag får bismaken av just vatten i en mugg och inte kaffe som ju faktiskt bär på smak och essens.

Edit: Ah, tror jag förstår vad du menar nu. Alltså att avsättningarna i keramiken påverkar drycken kemikaliskt. Ja så kan det nog vara.
Senast redigerad av ElexirPharma 2025-04-19 kl. 18:05.
Citera
2025-04-19, 18:20
Medlem
Bledsaters avatar
Kaffe och te smakar ju bättre i kopp än glas. Precis som läsk är bättre i glas än kopp.
Citera
2025-04-19, 18:48
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Glasen ser lite ofräscha ut tycker jag medan kaffekoppar alltid är 100% rena, släta och fina. När såg man senast en smutsig kaffekopp?

Ser det regelbundet, senast i torsdags på jobbet en tjock hinna i alla muggar som inte gick att få bort oavsett hur myck3t jag gnuggade
Citera
2025-04-19, 19:36
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Vatten smakar helt klart annorlunda ur kopp. Verkar vara till stor del psykologiskt

Ai-hjälp:

1. Ytmaterialets känsla
När du dricker påverkas smakupplevelsen inte bara av själva vattnet, utan också av hur materialet känns mot läpparna och i munnen. Porslin är ofta tjockare och lite “mattare” i känslan än glas, som är slätt och svalt. Det kan lura hjärnan att tolka smaken annorlunda.
2. Lukt och smak från materialet
Även om både porslin och glas är ganska neutrala material, kan porslin ibland ha mikroskopiska ojämnheter som fångar upp dofter från diskmedel eller från tidigare användning. Det kan påverka smaken lite subtilt. Glas är mer inert (mindre reaktivt) och suger inte åt sig dofter på samma sätt.
3. Temperatur
Porslin isolerar värme bättre än glas. Om vattnet hunnit stå i koppen en stund kan det hålla en annan temperatur jämfört med i ett glas, och kallare vatten smakar faktiskt lite annorlunda än ljummet vatten – kallare vatten dämpar smaknyanser.
4. Psykologiska faktorer
Förväntningar och tidigare erfarenheter spelar också in. Om du ofta dricker kaffe eller te ur en porslinskopp är hjärnan van vid att koppla koppen till en viss smakupplevelse, och det kan påverka hur vattnet “smakar”.
Senast redigerad av christer-ulfbaage 2025-04-19 kl. 19:43.
Citera
2025-04-19, 19:49
Medlem
Citat:

Nåt ska man starta en tråd om😄
Citera
2025-04-19, 20:09
Medlem
Pannonias avatar
bara kalkbeläggningar inget att oja sig över. folk kommer tro att du är förståndshandikappad om du dricker vatten ur kaffekoppar
Citera
2025-04-19, 20:17
Medlem
Adraxuss avatar
"Vatten" H2 ska man äta med sked.

Passar bra åt de censurerade prickarna & sågspånen, så får man in och kan suga i sig näringen.
Citera
2025-04-19, 21:26
Medlem
Majsmannen2s avatar
Citat:

Jag ser en smutsig kaffekopp varje dag. Men det är min egen skit. Den är det inget fel på.

Men lite gullig fundering du går runt med får jag erkänna. Det är väl bara att börja..
Senast redigerad av Majsmannen2 2025-04-19 kl. 21:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in