Citat:
Ursprungligen postat av
llundberg57
Så kvinnor kunde alltså tjäna mera pengar om de valde andra yrken då. Dvs, OM de verkligen VAR smartare än män.
Vi hör ju alltid hur orättvisa löneförhållande är. Om de var så smarta borde det ju vara lätt som en plätt att fixa det.
Jag påstår inte att kvinnor är dummare men de verkligt smarta människorna jag har träffat har alla varit män.
Genomsnittet blir i princip detsamma men det är inte medelmåttorna som är intressanta i slutändan. De flesta genier är män, det är ju en liten grupp människor det gäller men i princip alla är män "på den nivån".
Nu har jag själv träffat flera kvinnliga genier via tex jobb (doktorer i matematik/fysik) men det är inte precis vanligt. Den mest effektiva beräkningsingenjör jag arbetat med var kvinna, hon producerade i princip dubbelt så mycket som sina kollegor och det var inga latmaskar eller medelmåttor där.
Men det handlar om fördelningen, kvinnor befinner sig generellt sällan vid extremerna. Det märks om man jämför könsfördelningen bland nobelpristagare och i fängelse.