Citat:
Ursprungligen postat av
A-Good-Man
Halloj,
Har precis börjat lära mig Assembly (MASM) och har ett lite konstigt problem.
Kör Visual Studio 2022 i Parallells på min Macbook M3 och allt funkar bra förutom en grej. När jag debuggar koden så visas ingenting när jag åker med pekaren över en variabel... men allt annat verkar fungera som t.ex. att se värden i Watch window o.s.v.
Någon som har någon idé om vad som kan vara fel?
Ett tips när du pratar om assembler är att specificera vilken typ du pratar om, då olika CPUer pratar olika assembler, men kör du i parallells så antar jag att det är någon version av x86 ASM du pratar om? Inte för att det är speciellt relevant i just detta fallet, men det är bra information, speciellt om du kör x86 emulerat på en M3 cpu.
Iallafall så frågade jag o4-mini-high som tog 2 minuter på sig att fundera, sen svara den med följande. Om det är relevant vet jag inte, men bättre än inget.
GPT o4:
För att datatips (det lilla värdefönstret när du hovrar över en variabel) ska fungera i Visual*Studio vid MASM-debugging, bör du kontrollera följande:
Debug-information i MASM
Se till att din .asm-fil faktiskt kompileras med debug-info. I projektinställningarna under Microsoft Macro Assembler → General välj en debug‑information‑format som /Zi eller /Zd, och i länkarinställningarna lägg till /DEBUG;DEBUGTYPE:CV. Utan korrekt symbolinformation finns inga variabler att visa i datatips.
masm32.com
Aktivera DataTips i VS
Gå till Tools → Options → Debugging → General och säkerställ att alternativet “Enable DataTips” (eller motsvarande på svenska) är ikryssat. Detta styr om datatips-genereringen är påslagen i editor-vyn.
learn.microsoft.com
Komponenter för debugging
Ibland kan VS-installationen sakna nödvändiga debug‑komponenter för den inbyggda debug‑motorn. Öppna Visual*Studio Installer → Modify → Individual Components, och under Debugging and testing se till att du har markerat alla relevanta verktyg (t.ex. “Debugging Tools for Windows”).
Developer Community
Skärm‑/skalningsproblem i VM
Många har noterat att datatips inte dyker upp om Windows‑skalningen skiljer sig mellan primärskärm och virtualiserad skärm i Parallels (särskilt på Retina‑Macs). En enkel workaround är att matcha skalningen på båda skärmarna (t.ex. båda till 200*%) eller göra hacket:
Stäng VS
Sätt primärskärmen till 100*% i Windows Display Settings
Starta om VS och flytta det till den “externa” skärmen
Återställ primärskärmen till ditt vanliga värde (t.ex. 125*%)
Därefter hamnar datatip‑fönstret rätt på skärmen.
learn.microsoft.com
Disassembly-vyn vs. källkodsvyn
Om du ofta hamnar i Disassembly-fönstret (t.ex. när VS inte hittar käll‑.asm:en) så stöds inte datatips där. Se till att du har din .asm-fil öppen i Code Editor och stegar i den, eller använd Registers‑ och Memory‑fönstren som alternativ.
Om du följer de här stegen bör du få tillbaka hover‑värdena även i ditt MASM‑projekt i Parallels på Mac.