Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-22, 20:25
Medlem
Som hårdrockslegenden Pappo (1950-2005) sa: "Riktig musik görs med instrument".

Om du har en skiva och spelar den på skivspelaren har du gjort musik? Nej.

Är en vinylskiva ett instrument? Nej.

Det är inte musik att trycka på "play" sampla och sedan upprepa/depormera och trycka på "play" igen. Alla dessa DJ som prolifererar är inte musiker.

Länk till Pappos musiklektion

Inget trams, riktig musik görs med instrument.

Vad tycker ni?

Vad kan vi göra så att att DJs som sätter på skiver inte ska må dåligt över detta faktum?
Citera
2025-04-22, 20:30
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platensis
Som hårdrockslegenden Pappo (1950-2005) sa: "Riktig musik görs med instrument".

Om du har en skiva och spelar den på skivspelaren har du gjort musik? Nej.

Är en vinylskiva ett instrument? Nej.

Det är inte musik att trycka på "play" sampla och sedan upprepa/depormera och trycka på "play" igen. Alla dessa DJ som prolifererar är inte musiker.

Länk till Pappos musiklektion

Inget trams, riktig musik görs med instrument.

Vad tycker ni?

Vad kan vi göra så att att DJs som sätter på skiver inte ska må dåligt över detta faktum?

Det är upp till var och en vad musik är för dem. Case closed.
Tycker jag ljudet av en borrmaskin är musik så är det det för mig.
Citera
2025-04-22, 20:43
Medlem
Vad är ett instrument, enligt dig då?
Jag spelar klaviatur, alltså piano.
Men jag omvandlar ibland dessa ljud via mjukvarusamplers eller synthar.
Är jag OK enligt dig eller måste jag lära mig spela blåsinstrument också?
Citera
2025-04-22, 21:01
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro

Du är musiker vilket ljud din synth än framställer för det är du som spelar på dess tangenter.
Citera
2025-04-22, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Det är upp till var och en vad musik är för dem. Case closed.
Tycker jag ljudet av en borrmaskin är musik så är det det för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Vi kan väl enas om att börja borra med borrmaskin och att trycka "play" på en skiva är inte att göra musik. Musikalisk skapande är en kreativ aktivitet. Pappo har rätt.
Citera
2025-04-22, 21:57
Moderator
MondoBizarros avatar
Musik --> Musik: listor, rekommendationer och omröstningar
/Moderator
Citera
2025-04-23, 03:34
Medlem
Bartman777s avatar
Så det är inte riktig musik om man använt mjukvarusynthar och program för att göra en låt exempelvis? Vad är den låten isåfall?
Och vad är en låt om man delvis använt "riktiga" instrument som gitarr, men också lagt på mjukvarusynthar?
Och såvitt jag vet så är mjukvarusynthar också instrument.

Jag tycker hela den här diskussionen är urfånig och uttjatad. Jag förstår inte riktigt vad folk som för denna tes vill egentligen.
Senast redigerad av Bartman777 2025-04-23 kl. 04:12.
Citera
2025-04-23, 06:03
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Så det är inte riktig musik om man använt mjukvarusynthar och program för att göra en låt exempelvis? Vad är den låten isåfall?
Och vad är en låt om man delvis använt "riktiga" instrument som gitarr, men också lagt på mjukvarusynthar?
Och såvitt jag vet så är mjukvarusynthar också instrument.

Jag tycker hela den här diskussionen är urfånig och uttjatad. Jag förstår inte riktigt vad folk som för denna tes vill egentligen.
Fast det är en intressant diskussion på ett sätt: om folk som lyssnade på musik enbart gjord av "riktiga" instrument visste hur mycket som
a) ändras och läggs på i studion och vilket bör svida mer
b) hur många band som använder datorer i väldigt stor grad även när de spelar live.

Tekniken har kommit väldigt långt och även band som alla tror är purister musikaliskt har blivit påkomna med att använda samma sak som alla andra.
Trumtriggers, förprogrammerade gitarrsnuttar eller vad det kan vara, all den tekniken finns där för att användas och de flesta gör det.

För säg såhär: du spelar in ett komplicerat solo som finns åtkomligt på en pedal framför dig.
En dag på scen känner du att du är trött som fan och dina fingrar bara känns tröga.
Är det verkligen fel att då trampa på pedalen och låtsas spela med?
Jag menar, det är ju ändå du som spelar, bara inte där och då?

Dessutom är jag uppvuxen med trackers och midimusik - det var sånt som var enkelt att få ner på en diskett - så jag kanske tidigt hade svårt med bilden att bara för att någon står i en studio och har en producent som fixar till hans taskiga solon så skulle denna vara mer äkta än killen som sitter framför datorn och sliter i månader för att få till det perfekta ljudet.

Men i slutändan är detta tack och lov sant: ett av skälen till att jag älskar musik så mycket och att diskutera musik med är att ingen har någonsin helt rätt.
Ingen kan plocka fram facit och säga "Ha, jag hade rätt, Beatles ÄR världens bästa band!" för det är ett påhittat facit där en grupp håglösa musikjournalister lyssnade på vad coola musikjournalister tyckte och sen bestämde de gemensamt vilka band som är okej att älska.

Vilket alla tänkande människor givetvis revolterar mot.
Så lyssna på det ni älskar, livet är för kort för att följa påhittade regler.
Citera
2025-04-23, 10:25
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Fast det är en intressant diskussion på ett sätt: om folk som lyssnade på musik enbart gjord av "riktiga" instrument visste hur mycket som
a) ändras och läggs på i studion och vilket bör svida mer
b) hur många band som använder datorer i väldigt stor grad även när de spelar live.

Tekniken har kommit väldigt långt och även band som alla tror är purister musikaliskt har blivit påkomna med att använda samma sak som alla andra.
Trumtriggers, förprogrammerade gitarrsnuttar eller vad det kan vara, all den tekniken finns där för att användas och de flesta gör det.

För säg såhär: du spelar in ett komplicerat solo som finns åtkomligt på en pedal framför dig.
En dag på scen känner du att du är trött som fan och dina fingrar bara känns tröga.
Är det verkligen fel att då trampa på pedalen och låtsas spela med?
Jag menar, det är ju ändå du som spelar, bara inte där och då?

Dessutom är jag uppvuxen med trackers och midimusik - det var sånt som var enkelt att få ner på en diskett - så jag kanske tidigt hade svårt med bilden att bara för att någon står i en studio och har en producent som fixar till hans taskiga solon så skulle denna vara mer äkta än killen som sitter framför datorn och sliter i månader för att få till det perfekta ljudet.

Men i slutändan är detta tack och lov sant: ett av skälen till att jag älskar musik så mycket och att diskutera musik med är att ingen har någonsin helt rätt.
Ingen kan plocka fram facit och säga "Ha, jag hade rätt, Beatles ÄR världens bästa band!" för det är ett påhittat facit där en grupp håglösa musikjournalister lyssnade på vad coola musikjournalister tyckte och sen bestämde de gemensamt vilka band som är okej att älska.

Vilket alla tänkande människor givetvis revolterar mot.
Så lyssna på det ni älskar, livet är för kort för att följa påhittade regler.
Alltså, jag håller med dig.
Jag tycker bara det blir fånigt att sitta och säga att det inte skulle vara riktig musik om man inte använt 100% fysiska instrument som man själv kan hålla i händerna.

Jag har gjort en del musik där jag själv spelar in elbas och gitarr, samt ibland själv spelat in ljud från naturen (fåglar, åska, regn, vatten osv.), men även använt mig av plugins med synthar och trumprogram. Där blir det ju någon slags hybrid då i mitt fall. Men processen med att få till ljudet perfekt som man vill ha det med allt det innebär är ju inte mer eller mindre för det.

Att säga att det inte är riktig musik då är ju bara trångsynt och efterblivet.

Hur definierar de här trångsynta människorna musik egentligen?

Det där är bara någon form av elitism bland inskränkta töntar i band-t-shirt som gärna skryter med att de lyssnar på "allt mellan punk och rock"
Citera
2025-04-23, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Du är musiker vilket ljud din synth än framställer för det är du som spelar på dess tangenter.
Det har du rätt i. Men diskussionen blir ofta så skev när folk som inte har producerat musik ska tycka till.
Som tror att man fortfarande bandar en hel session live för att det ska vara "äkta".
Finns inte ett enda band eller en enda producent som inte också jobbar digitalt idag.
Jag finner det bara larvigt, eftersom att jag känner till processen väl.
Hobbyexperterna brukar också uttrycka sin avsky gentemot Autotune, utan att de ens förstår att det bara är en produkt. Återigen, samtliga idag använder pitch-correction, Autotune är bara en aktör, det finns flera aktörer på marknaden. Det är ungefär som att säga att "Findus" är frysmat.
Senast redigerad av tedshiro 2025-04-23 kl. 12:32.
Citera
2025-08-30, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18
Ja, synth och sånt är ett steg bort från riktig musik. Förinspelat, autotunad och lip-sync är inte musik om vi ska hålla oss till Pappos anda.
Citera
2025-08-30, 07:17
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Platensis
Vi kan väl enas om att börja borra med borrmaskin och att trycka "play" på en skiva är inte att göra musik. Musikalisk skapande är en kreativ aktivitet. Pappo har rätt.
Förmodar att du inte betraktar följande låt som musik då, eller åtminstone inte delar av den?

Einstürzende Neubauten -- Steh auf Berlin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in