Citat:
Ursprungligen postat av
Bartman777
Så det är inte riktig musik om man använt mjukvarusynthar och program för att göra en låt exempelvis? Vad är den låten isåfall?
Och vad är en låt om man delvis använt "riktiga" instrument som gitarr, men också lagt på mjukvarusynthar?
Och såvitt jag vet så är mjukvarusynthar också instrument.
Jag tycker hela den här diskussionen är urfånig och uttjatad. Jag förstår inte riktigt vad folk som för denna tes vill egentligen.
Fast det är en intressant diskussion på ett sätt: om folk som lyssnade på musik enbart gjord av "riktiga" instrument visste hur mycket som
a) ändras och läggs på i studion och vilket bör svida mer
b) hur många band som använder datorer i väldigt stor grad även när de spelar live.
Tekniken har kommit väldigt långt och även band som alla tror är purister musikaliskt har blivit påkomna med att använda samma sak som alla andra.
Trumtriggers, förprogrammerade gitarrsnuttar eller vad det kan vara, all den tekniken finns där för att användas och de flesta gör det.
För säg såhär: du spelar in ett komplicerat solo som finns åtkomligt på en pedal framför dig.
En dag på scen känner du att du är trött som fan och dina fingrar bara känns tröga.
Är det verkligen fel att då trampa på pedalen och låtsas spela med?
Jag menar, det är ju ändå du som spelar, bara inte där och då?
Dessutom är jag uppvuxen med trackers och midimusik - det var sånt som var enkelt att få ner på en diskett

- så jag kanske tidigt hade svårt med bilden att bara för att någon står i en studio och har en producent som fixar till hans taskiga solon så skulle denna vara mer äkta än killen som sitter framför datorn och sliter i månader för att få till det perfekta ljudet.
Men i slutändan är detta tack och lov sant: ett av skälen till att jag älskar musik så mycket och att diskutera musik med är att ingen har någonsin helt rätt.
Ingen kan plocka fram facit och säga "Ha, jag hade rätt, Beatles ÄR världens bästa band!" för det är ett påhittat facit där en grupp håglösa musikjournalister lyssnade på vad coola musikjournalister tyckte och sen bestämde de gemensamt vilka band som är okej att älska.
Vilket alla tänkande människor givetvis revolterar mot.
Så lyssna på det ni älskar, livet är för kort för att följa påhittade regler.