• 1
  • 2
Igår, 23:16
Medlem
Jag har hela mitt liv varit en people pleaser alltid velat att andra ska vara glada och nöjda men alltid förbisett mitt egna mående..

Till helgen ska jag och polare på en weekendresa i Amsterdam, jag har blivit sjukt inte AKUT sjuk men har fått luftvägsinfektion och feber endast fått hostmedicin utskrivet, inte sovit sen förra Lördagen är sliten trött och illamående har också ont i halsen. Har pratat med polaren i helgen, och sagt att jag börjar bli sjuk och trodde inte det skulle eskalera såhär. Polaren säger att jag är garanterat frisk tills på Fredag då vi åker iväg, jag känner mig tvingad att åka och kan inte säga nej trots omständigheterna. Denna vän har många gång beklagat sig själv och när dennes familj varit sjuka och avbokat utan att känna något större dåligt samvete..

Men när jag förklarar min situation så känns det som att det är 0 empati och bara ”kör” på. Hur hade ni reagerat och gjort?
Citera
Igår, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Jag har hela mitt liv varit en people pleaser alltid velat att andra ska vara glada och nöjda men alltid förbisett mitt egna mående..

Till helgen ska jag och polare på en weekendresa i Amsterdam, jag har blivit sjukt inte AKUT sjuk men har fått luftvägsinfektion och feber endast fått hostmedicin utskrivet, inte sovit sen förra Lördagen är sliten trött och illamående har också ont i halsen. Har pratat med polaren i helgen, och sagt att jag börjar bli sjuk och trodde inte det skulle eskalera såhär. Polaren säger att jag är garanterat frisk tills på Fredag då vi åker iväg, jag känner mig tvingad att åka och kan inte säga nej trots omständigheterna. Denna vän har många gång beklagat sig själv och när dennes familj varit sjuka och avbokat utan att känna något större dåligt samvete..

Men när jag förklarar min situation så känns det som att det är 0 empati och bara ”kör” på. Hur hade ni reagerat och gjort?

Lita på din magkänsla. Känner du att du inte kommer orka åk inte. Skriv ett trevligt svar att du inte kan i god tid så kan inte vännen klaga.
Citera
Igår, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanningeneko
Lita på din magkänsla. Känner du att du inte kommer orka åk inte. Skriv ett trevligt svar att du inte kan i god tid så kan inte vännen klaga.
Jag kommer såklart betala hotellet för denne och biljetten om så är fallet. Men tycker inte personen i fråga bryr sig om mitt mående nästan så man vill åka så personen se hur dåligt man mår IRL
Citera
Igår, 23:26
Medlem
Citat:
Jag kommer såklart betala hotellet för denne och biljetten om så är fallet. Men tycker inte personen i fråga bryr sig om mitt mående nästan så man vill åka så personen se hur dåligt man mår IRL

Missade helt Amsterdam, det komplicerade det lite.
Går det inte att avboka eller omboka?

Inte kull häller att resa ifall du mår dåligt, blir lätt dålig stämning.
Citera
Igår, 23:29
Medlem
Citat:

Kanske är det ett grundproblem i eran relation, att du känner att personen inte bryr sig om ditt mående? kanske inte själva Amsterdam som är problemet utan det grundproblemet isåfall.

Det är iallfall aldrig kull att känna att man bara ger och ger men aldrig får något tillbaka.
Sen ör det svårt att veta. jag har ibland upplevt att jag bara ger och ger och sen har motsatt person upplevt raka motsatsen. I slut ändan blir det en ond spiral. Men svårt att veta utifrån ändast ett kort inlägg.
Citera
Igår, 23:30
Medlem
FUCKJEWSAs avatar
Har du ingen reseförsäkring som kan hjälpa dig? Om din kompis är en vän accepeterar han läget. Annars skit i honom.
Citera
Igår, 23:30
Medlem
Citat:
Missade helt Amsterdam, det komplicerade det lite.
Går det inte att avboka eller omboka?

Inte kull häller att resa ifall du mår dåligt, blir lätt dålig stämning.

Tror det går att omboka hotellet men inte biljetterna alltså jag kan tvinga mig själv åka. Men hur roligt blir det? Har just nu tappat rösten och ligger med frossa. Det jag undrar är hur folk inte bryr sig om ens mående
Citera
Igår, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUCKJEWSA
Har du ingen reseförsäkring som kan hjälpa dig? Om din kompis är en vän accepeterar han läget. Annars skit i honom.

Nej tyvärr vi hittade billiga biljetter nu i Mars. Men jag har sagt att jag står för det, kommer så personen kommer inte förlora något då är vi kvitt. Men jag känner ändå att jag väldigt mån när andra är sjuka oavsett situation medan andra bara vill att jag finnas till hands för dom 24-7 sällan de frågar ”kommer du orka hoppas du blir bättre”. Istället är det att personen säger ”toppen du har varit hos läkaren nu är di frisk tills på Fredag så åker vi”.
Citera
Igår, 23:36
Medlem
KarlFarbmans avatar
Citat:

Om du vill sluta vara en people pleaser så måste du sluta vara en people pleaser. Du vet ju själv vad du behöver göra. Att du skriver här är bara ett sätt att försöka hitta en lösning som inte känns lika jobbig för dig.
Nothing changes if nothing changes.
Citera
Igår, 23:37
Medlem
Citat:
Nej tyvärr vi hittade billiga biljetter nu i Mars. Men jag har sagt att jag står för det, kommer så personen kommer inte förlora något då är vi kvitt. Men jag känner ändå att jag väldigt mån när andra är sjuka oavsett situation medan andra bara vill att jag finnas till hands för dom 24-7 sällan de frågar ”kommer du orka hoppas du blir bättre”. Istället är det att personen säger ”toppen du har varit hos läkaren nu är di frisk tills på Fredag så åker vi”.

Långsökt men kan det vara ett slags "pepp" eller typ "uppmuntran" även om du kanske inte uppskattar den typen av Pepp. Låter som problemet främst ligger i hur du känner att du blivit bemöt. Och du har all rätt att känna så!

Det är svårt att ge tips på hur man kan ta upp det med sin kompis också.
Citera
Igår, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlFarbman
Om du vill sluta vara en people pleaser så måste du sluta vara en people pleaser. Du vet ju själv vad du behöver göra. Att du skriver här är bara ett sätt att försöka hitta en lösning som inte känns lika jobbig för dig.
Nothing changes if nothing changes.

Jag vet och håller med dig till 💯 men jag tänker i min hjärna att jag kanske överreagerar mitt sjukdomstillstånd? Även om jag vet att jag är sjuk så är det skönt att ventilera med andra och se vad de säger.
Citera
Igår, 23:39
Medlem
Citat:
Långsökt men kan det vara ett slags "pepp" eller typ "uppmuntran" även om du kanske inte uppskattar den typen av Pepp. Låter som problemet främst ligger i hur du känner att du blivit bemöt. Och du har all rätt att känna så!

Det är svårt att ge tips på hur man kan ta upp det med sin kompis också.

Kan absolut vara så också, inget fel med det. Men personen i fråga har inte frågat sen i Lördags om jag mår bättre, tänker att man kan kika in ett sms skadar inte, jag har fått uppdatera denna person och känt i huvudet att jag måste bli frisk har liksom satt sig psykiskt i mitt huvud, svårt att ens förklara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in