• 1
  • 2
2006-08-30, 14:39
Medlem
Bottenskraps avatar
Hallå där alla gamla brädspelsnördar!

En polare köpte nyligen i ett utbrott av åttiotalsnostalgi ett exemplar av det gamla fantasybrädspelet Dungeonquest (Drakborgen på svenska) på tradera, och efter att ha spelat några partier återupptäckte även jag detta fantastiska spel. Problemet är bara att dylika spel inte verkar alls lika populära längre, i dessa tider av digital underhållning och sudoku-tramserier. Jag letar även efter det gamla spelet Talisman från samma era, men det verkar ännu svårare att hitta, och om det finns brukar det vara jävligt dyrt.

Frågan är nu om någon av er är bevandrad i denna miljö och känner till några nya bra brädspel i samma anda? Då är jag alltså inte ute efter strategispel utan mer rena äventyrsspel med kort man drar, monster att betvinga o.s.v. Annars kanske ni har tips på bra hemsidor eller affärer i Sthlms-området där de kan tänkas sälja sådana spel?

Mvh
/ Bottenskrap
Citera
2006-08-30, 14:58
Medlem
Nasonexs avatar
finns ju ett nytt Drakborgen, som kom för ett par år sedan (4?) som är som gamla drakborgen + expansionen.

kan annars rekommendera http://www.worldofboardgames.com/

en svensk sida som säljer brädspel och sällskapsspel.

www.drakborgen.nu är lite outdated, men det är iaf hemsidan till det upphottade drakborgen som som jag skrev om
Citera
2006-08-30, 15:11
Medlem
Tigrovis avatar
http://www.boardgamegeek.com/game/714 Talisman...oh, vilka flashbacks man får! Fanns det inte en datorversion av Talisman också?
Spelade Drakborgen också, hade en kompis som fick alla de där spelen...
Citera
2006-08-30, 15:17
Medlem
Bottenskraps avatar
Tackar för länkarna! Jaså, ett Talisman i very good condition säljs för 900$!

Undrar om min polare som hade det när vi var små har det kvar, man kanske skulle höra av sig så här tio år efter, bjuda en hundring och hoppas att snubben har noll koll.

Brädspelet World of Warcraft verkar ju stort och roligt. Någon som testat det?
Citera
2007-12-05, 23:51
Medlem
humleodumles avatar
Talisman har precis givits ut i ny tappning. Fenix gav spelet 18/20 och menar att det är t.om bättre än förra versionen! Kostnad är 450 kr. Tack humleodumle!

För hela recensionen köp senaste numret av Fenix i en pressbyråbutik. Du kan ju oxå kolla här

blackindustries.com

För riktiga fans finns sidan talismanisland.com

Är själv ingen supergillare av detta spel även om jag nostalgiskt kan minnas tillbaks.. Det som dödar spelet är att det är så enkelt att satsa på innerringen direkt..tycker jag
Citera
2007-12-06, 00:11
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humleodumle
Talisman har precis givits ut i ny tappning.

Det där vill jag ha! letat som en galning efter talisman. Fick ett första utgåvan av Drakborgen för 200:-
Varför finns alldrig klistermärket kvar? Det står på alla annonser att det är utan klistermärke.
Citera
2007-12-06, 00:43
Medlem
Nemesis1s avatar
Dungeon Quest eller Drakborgen har jag aldrig hört talas om, men däremot finns ju Drakriddarna och Hero Quest... Hero Quest är ju väldigt känt iaf, det är ju gjort av Games Workshop (samma som gör Warhammer)...
Citera
2007-12-06, 23:51
Medlem
humleodumles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Det där vill jag ha! letat som en galning efter talisman. Fick ett första utgåvan av Drakborgen för 200:-
Varför finns alldrig klistermärket kvar? Det står på alla annonser att det är utan klistermärke.

Tack humleodumle!
Citera
2007-12-07, 05:17
Medlem
fuskas avatar
Tack humleodumle!
Citera
2007-12-07, 11:34
Medlem
__carls avatar
jag har både talisman och drakborgen

Finns även ett (nytt) Sagan om ringen spel som är fantastiskt roligt. Kan vara Reiner Knizia som har gjort det, men jag är inte helt säker.
Citera
2007-12-08, 00:30
Medlem
Fargoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Dungeon Quest eller Drakborgen har jag aldrig hört talas om, men däremot finns ju Drakriddarna och Hero Quest... Hero Quest är ju väldigt känt iaf, det är ju gjort av Games Workshop (samma som gör Warhammer)...

Hero Quest är antagligen definitionen av nostalgi och salighet.
Citera
2007-12-08, 08:17
Medlem
TheRockerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1

Fan nu kommer jag ju ihåg att jag hade Hero Quest en gång i tiden. Undrar vad som hände med de, jag måste ha slängt de Jag minns knappt vad spelet gick ut på men man skulle ta sig igenom en borg har jag för mig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in