2025-08-30, 02:58
  #1
Medlem
Ja, varför är det så? Men först kan vi ta några exempel på att det verkligen är så...

Handikappad - funktionshindrad - funktionsvarierad

Det sistnämnda är inte lika tydligt som varken det etablerade "handikappad" eller "funktionsnedsatt". Har för mig att det står någon flummig artikel på Wikipedia, om att "funktionsvarierad" även kan betyda att någon fungerar bättre. Trams... Det används bara när funktionen är nedsatt, varför "funktionshindrad" är tydligare.

Sen har vi...

Könsbyte - könskorrigerande behandling (eller vård) -könsbekräftande behandling

Hade man frågat en svensk man som levt på en öde ö i 50 år, hade han nog haft lite svårt med den andra termen och kanske varit oförstående inför den tredje.

Dessutom är "könsbekräftande behandling" inte neutralt som "könsbyte" är, utan det implicerar att det upplevda könet är det rätta könet. Det är därför svårare att använda begreppet på ett kritiskt sätt...

Skrämmande är också att i stort sett alla journalister m.fl. bytte uttryck när de motsvarande engelska uttrycken började användas i USA.

Vi kan ta ett exempel till som kanske inte är till för att skydda någon speciell grupp, men som ändå följer samma mall och blir otydligare....

Global uppvärmning - klimatförändringar

Vad är felet? "Global uppvärmning" som tidigare användes berättar tydligt vad som menas, medan "klimatförändringar" kan innebära vad som helst. Förändras klimatet kan det bli varmare men egentligen också kallare, varför det är väldigt lätt för en politiker eller forskare att säga att han eller hon tror på klimatförändringar.

Och om vi återvänder till mannen på den öde ön... Han hade nog förstått vad exakt "global uppvärmning" innebär men inte "klimatförändringar"...

Så är det alltid så här, att politiskt korrekta uttryck är otydligare, och varför i så fall? Jag tror jag har ett svar, men ska först låta er komma med förslag. Har ni också exempel som visar denna ökade otydlighet hos politiskt korrekta uttryck, så ta gärna upp dem...
__________________
Senast redigerad av Snobird 2025-08-30 kl. 03:05.
Citera
2025-08-30, 03:13
  #2
Medlem
Sereenas avatar
Hela syftet är väl att orden ska vara så intetsägande som möjligt medan dom fortfarande låter lagom formella och tekniska så att talaren kan svamla på bäst dom vill, och om nån sedan försöker påpekar att dom hade fel så kan dom alltid påstå att det var ju inte alls hur dom menade vad dom sa.
Citera
2025-08-30, 04:00
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, varför är det så? Men först kan vi ta några exempel på att det verkligen är så...
Negerboll säger mindre än chokladboll. Det borde för övrigt heta kakaoboll.

Känner för övrigt att vissa nya ord kommer till bara för att vi som inte är insatta ska göra bort oss. Råkar man säga handikappramp istället för ramp för rörelsehindrade (eller vad det kan heta nu för tiden) så kan man få onda ögat, oavsett hur goda intentioner man har. Eller om man råkar säga rullstolsbunden, jösses.

Jag ska nog börja ge onda ögat till lekmän som inte kan de korrekta fackuttrycken som finns inom min profession.
__________________
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-30 kl. 04:09.
Citera
2025-08-30, 04:09
  #4
Medlem
particulum1s avatar
Det kallas eufemism.
Citera
2025-08-30, 04:18
  #5
Medlem
Pripps0.0s avatar
Psyop. Psykologisk operation.

Det handlar inte bar om ord, bilder är det nya onda.
Det fanns en tid när man sa att det ”fanns i tidningen med bilder och allt”.

Nyligen har vi matats med en välmående mamma med ett svältande barn in konflikten mellan Israel och Palestina. Ett högst välmående barn i bakgrunden har klipps bort i msm. Det ”svältande” barnet var högst troligt sjukt i något som inte berörde kriget.

Vi har också knasiga meningsuppbyggnader dagligen i pressen, som är fördummande.

Detta pågår dagligen för att bryta ner vårt intellekt.
Citera
2025-08-30, 04:22
  #6
Medlem
Pripps0.0s avatar
Att vara politiskt korrekt innebär att bara flyta med i allt som presenteras för dig så länge det inte rubbar dina cirklar.
Citera
2025-08-30, 04:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Negerboll säger mindre än chokladboll. Det borde för övrigt heta kakaoboll.

Känner för övrigt att vissa nya ord kommer till bara för att vi som inte är insatta ska göra bort oss. Råkar man säga handikappramp istället för ramp för rörelsehindrade (eller vad det kan heta nu för tiden) så kan man få onda ögat, oavsett hur goda intentioner man har. Eller om man råkar säga rullstolsbunden, jösses.

Jag ska nog börja ge onda ögat till lekmän som inte kan de korrekta fackuttrycken som finns inom min profession.

Tror nog det heter rullstolsramp om man inte vill kränka folk.
Min mamma är lastgammal och använder rullstol men "handikappad" är hon inte, Miffo
Citera
2025-08-30, 04:57
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Tror nog det heter rullstolsramp om man inte vill kränka folk.
Du ser, jag vill absolut inte kränka eller nedvärdera någon, ändå så blir det fel. Jag vill bara visa vägen så snubben på hjul kan ta sig in i huset. Nästa gång ska jag hålla käft.
Citera
2025-08-30, 07:29
  #9
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Tror nog det heter rullstolsramp om man inte vill kränka folk.
Min mamma är lastgammal och använder rullstol men "handikappad" är hon inte, Miffo

Finns det verkligen inga nyord för rullstol? Det förvånar mig!
Citera
2025-08-30, 07:43
  #10
Medlem
Egentligen är funktionsvarierad tydligare än ordet handikappad, om man inte har hört något av orden tidigare och inte kan engelska. I så fall säger ordet handikappad ingenting. Ordet handikapp kommer av engelskans handicap, och betyder ordagrant hand i mössa (hand in cap) och handlar om ett sätt att väga vad en häst ska ta i extra vikt vid en tävling. Hur man egentligen kopplar det till människors funktionsvariation är en lång historia. Man ska inte missta politisk korrekthet, och berättigad upprördhet inför detta, med språk. Ordet handikapp är objektivt språkligt sett helt värdelöst.
Citera
2025-08-30, 07:53
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Negerboll säger mindre än chokladboll. Det borde för övrigt heta kakaoboll.

Känner för övrigt att vissa nya ord kommer till bara för att vi som inte är insatta ska göra bort oss. Råkar man säga handikappramp istället för ramp för rörelsehindrade (eller vad det kan heta nu för tiden) så kan man få onda ögat, oavsett hur goda intentioner man har. Eller om man råkar säga rullstolsbunden, jösses.

Jag ska nog börja ge onda ögat till lekmän som inte kan de korrekta fackuttrycken som finns inom min profession.
Ja, och det blir hjärtskärande i relationer över generationsgränser.

Barnen är lika hjärntvättade som de i Hitlerjungen var,
skulle kunna ange far och mor, farmor, farfar, mormor, morfar.

Och skammen -- jag kommer från de mest avskyvärda
Citera
2025-08-30, 08:01
  #12
Medlem
fjollciggs avatar
Ordet handikappad är förvisso etablerat, men om vi slänger det i nyllet på mannen från den öde ön så är det ju inte supertydligt vad det beskriver. Det fick mig att fundera på varifrån ordet kommer.

Min första tanke var hand-i-kappa, alltså nån som står med båda händerna i kappfickorna, vilket skulle hindra dess funktion. Rätt logiskt, ändå.

Men nej, ordet finns ju även på engelska, och det egentliga ursprunget ”hand in cap” och har med hasardspel att göra. Man la pengarna i en mössa för att jämna ut oddsen, och blev senare en sportterm för att beskriva begränsningar som gör tävlingen mer jämn.

Edit: Tvåa på bollen? Helveteeee
__________________
Senast redigerad av fjollcigg 2025-08-30 kl. 08:03. Anledning: handikapp
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in