• 3
  • 4
2006-09-06, 17:10
Medlem
johanbtks avatar
Nr jag tnker p det s kanske SD gynnas p ett stt av detta. Den smutskastning som media skulle utsatt/utstter SD fr kanske helt och hllet verskuggas av FP-skandalen.
Citera
2006-09-06, 17:12
Medlem
pbelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Nr jag tnker p det s kanske SD gynnas p ett stt av detta. Den smutskastning som media skulle utsatt/utstter SD fr kanske helt och hllet verskuggas av FP-skandalen.

Det blurrar iaf kontrasterna i medie mobbningen av Sd, s kanske.
Citera
2006-09-06, 18:07
Medlem
indens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk

Jo faktiskt, Insider snder ju sitt frmodade hata SD-program imorgon klockan 22:00 men SVT snder ju utfrgningen med lejonkungen redan 20:00 och har efter det telefonvkteri.
Citera
2006-09-06, 19:56
Bannlyst
De enda som detta gynnar r S, ingen annan.

Ja, sjlvklart gynnar det GP, DN, SVD, Expressen, Aftonbladet, DI osv. rtt ordentligt ocks. Man kanske skulle hoppa p hypen och trycka t-shirts med "Jag blev hackad av Lars" motiv och krnga dyrt p sveavgen 68.
Citera
2006-09-06, 21:17
Medlem
Jag tror att sd kan gynnas. De r ju ett missnjesparti och fps vljare r troligen vldigt flyktiga. Se hur det sg ut 2002 nr de mer n dubblade opinionsiffror (och resultat) med sitt sprktest. Sdana lttpverkade/oinsatta vljare kan mycket vl rsta p sd.
Citera
2006-09-06, 21:20
Medlem
Sjuttiotvs avatar
Enligt Aftonbladets frtjusande Helle Klein kan detta gynna SD. Hon sa alldeles nyss i Aktuellt nt i stil med: Det hr spr p politikerfraktet vilket gynnar Sverigedemokraterna och andra icke-demokratiska krafter.

Citera
2006-09-06, 23:07
Medlem
Vaftrudners avatar
Gynnar definitivt SD

FP-affren kommer definitivt att gynna SD. Mnga mnniskor hade redan tidigare ett mindre politikerfrakt; och denna affren lr inte minska det. Det r p ngot stt det ultimata beviset p att de etablerade riksdagspartierna inte skyr ngra medel. Medias storbasuner och krigsrubriker lgger en vt filt ver hela politiken som id - "vem kan man lita p?"

Mellan 20-30% av de svenska vljarna r REJLT trtta p invandring/integration, men har tvekat att rsta p ett parti som Sverigedemokraterna. De har tvekat fr att politiker och media sger att det r frmlingsfientligt att rsta p SD. Men FP-skandalen kan fr mnga bli ett "alibi" fr att rsta p ett annat parti n riksdagspartierna. Man resonerar ungefr (fr det mesta kanske inte medvetet, utan undermedvetet) att "nu har riksdagspartierna svikit mig/oss - varfr skall jag lita p dem?"

Ett vettigt och oerhrt stdat invandringskritiskt parti och som inte konstant motarbetades av media skulle troligen redan idag ha en potential kring 20-30% (jmfr Norge och Danmark). Eller vnd p det: om sossarna pltsligt fick fr sig att vilja strama t invandringen rejlt och kanske sga: "nu skall vi tnka p Sverige och svenskarna i frsta hand", ja inte skulle vljarna fly socialdemokraterna! Snarare tvrtom. De skulle rent av kunna locka till sig massor av nya vljare; p s vis skulle ett invandringskritiskt parti ha en nnu strre potential.

SD har 2,9% i senaste redovisade Sifo (5/9). Den korrekta siffran r med all skerhet hgre, ven utan hnsyn till FP-skandalen. Detta frmst av tv skl:

1) SD r inget av de alternativ som lses upp av SIFO-folket (de lser bara upp riksdagspartierna). Det krvs allts en aktiv handling p ett annat stt, fr att ange SD som parti i Sifo-underskningen.

2) Mnga vgar helt enkelt inte ange SD. De r a) Allmnt generade fr att bertta att de tnker rsta p ett "frmlingsfientligt parti", b) De r rdda att deras rst registreras och c) Det kan vara ngon som "busringer".

3) Urvalet i Sifo har inte tagit hnsyn till att det finns kommuner dr SD kommer att f exceptionellt mnga rster. Jag tror att SD kommer att g stort framt i mnga Sknekommuner - Landskrona kan t.ex. bli rena skrllen, med uppemot 15-20% (i.o.f.s. kanske med strre andel i kommunalvalen).

4) En annan skevhet r ldershnsynen i valunderskningarna. Svenska ungdomar r betydligt mer offer fr mngkulturen n den ldre generationen. I skolvalet i vras blev SD tredje strsta parti. Denna skevhet har jag svrt att tro att de tar tillrcklig hnsyn till i statistiken.

Sammanfattningsvis tror jag att enbart FP-skandalen i slutnden kan generera 1 procentenhet eller fler rster; innefattande inte enbart rster frn folkpartiet, utan frn alla riksdagspartier (i enlighet med tidigare resonemang).

Om inget ofrutstt intrffar, s tror jag att SD kommer att n ver 4%. Det r t.o.m. ingen orimlighet med uppemot 5-6%. Jmfr t.ex. med Junilistan i Europaparlamentsvalet 2004 (13 juni), dr de fick 3% i Demoskop i brjan av maj 2004. De landade p 14% i sjlva valet en dryg mnad senare! Ngot som ingen hade frvntat sig - svl media som andra partier hade grovt missbedmt folket.
Citera
2006-09-06, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
"
Om inget ofrutstt intrffar, s tror jag att SD kommer att n ver 4%. Det r t.o.m. ingen orimlighet med uppemot 5-6%. Jmfr t.ex. med Junilistan i Europaparlamentsvalet 2004 (13 juni), dr de fick 3% i Demoskop i brjan av maj 2004. De landade p 14% i sjlva valet en dryg mnad senare! Ngot som ingen hade frvntat sig - svl media som andra partier hade grovt missbedmt folket.

Ny Demokrati fick 6,7 % i valet 1991. Junilistan fick som sagt 14 % i parlamentsvalet. Det visar att det finns en stor grupp vljare som r ppna fr nya alternativ.
Citera
2006-09-07, 14:02
Medlem
Kanske, vi fr se. FP bestr ju av kappvndare s deras vljarkr r vl inte lng drifrn.
Citera
2006-09-07, 14:27
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campion
Folkpartiet har ju p ett falskt och illasinnat vis frskt framst som ett parti som invandringskritiska kan rsta p.
Skitsnack! Jag har sjlv talat med riksdagsledamoten Martin Andreasson, och han sade att han brukar ta pulsen p nya medlemmar och frga varfr de gick med i Fp. Ingen, jag repeterar, ingen har sagt att de gick med i Fp fr att de trttnade p sngvtarna i SD och ND.

Visst r det skillnad mellan att rsta och vara partimedlem. Men nu r det shr att om en hund biter en man r det ingen nyhet, men om en man biter en hund r det en nyhet. M har tjatat om lag och ordning s lnge ngon orkar minnas. Men om Fp kommer med ett frslag som bara r hlften s strngt som M:s s blir Fp utmlade som fascister, efterssom deras gamla snllhetsstmpel inte gller lngre.

Vad gller sprktest SOM EN DEL AV MEDBORGARSKAPSPROCESSEN OCH INGET ANNAT s skulle det vara en tergng om det frslaget (som Fp inte knuffar fr detta val) gr igenom. Det folk bekvmt nog glmmer bort r att nr man rstar s utvar man direkt makt ver staten. Drfr s kan de inte stlla sig frgan om det r bra eller dligt att folk som inte kan bilda sig en egen uppfatting i en frga har rtt att bestmma ver den.

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-09-07, 14:53
Medlem
Duracell Bunnys avatar
Det r nog inte speciellt mnga som gr frn fp till Sverigedemokraterna. Jag har sjlv kritiska sikter om invandringen men skulle aldrig kunna tnka mig att rsta p ett parti bestende av bittra mobbingoffer. Det kommer att bli antingen fp eller m fr min del, har lite svrt att bestmma mig. "Spionskandalen" skiter jag i.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in