2026-05-23, 00:58
  #1
Medlem
Populuss avatar
Beställt en Jonsbo N5 och tänkte omvandla min tower-NAS till en ordentlig NAS, som inte känns så ghetto.

Jag skriver ned specsen nedanför:

Kod:
  • Jonsbo N5 Svart: 12x 3.5" & 4x 2.5".
  • Kingston KC1000 M.2 HHHL: 240 GB
  • AMD Ryzen 3 3100: 4-core (8-threads) 3.6GHz. Cache: 18MB.
  • Nvidia GeForce GTX 1060: 3 GB GDDR5
  • Corsair DDR4 CLI16 Value Select: 16 GB (2x8). 2400 MHz.
  • FSP HYPER M 500W: Modular.
  • ASUS Prime X370-PRO: 8x SATA ports
  • LSI 9300-16i 16-Port 12Gb/s SAS Controller HBA Card with P16 IT Mode for ZFS TrueNAS unRAID
  • 10Gtek MiniSAS HD SFF-8643 Breakout to 4xSATA Cable, for Server JBOD/Storage Tray & SAS RAID Controller Compatibility, 0.5m(1.6ft) 4

Tanken är att använda UnRAID. Att transcoda media med 1060't. Uppgradera minne till 32gb i framtiden.
500 wattaren räcker med hårsmån, 434W har jag räknat ut att jag behöver för 11 HDD i varierande kvalité och storlek, plus en SSD och en NVMe.

Kommer aktivera 'staggered spin-up' om möjligheten finns i BIOS, det känns nästan som ett krav i.o.m att PSU:n knappt räcker till.

SATA portarna på moderkortet kommer inte utnyttjas alls för att undvika använda flera chipset/firmware för lagringen.

Det är första gången jag använder mig utav ett HBA kort så det ska bli spännande, inga konstigheter där tror jag inte.


Nu ville jag fråga er, kära vänner här på Flashback, om bygget kommer stå på egna ben i många år framöver? Allting är redan beställt men det kan ju faktiskt vara så att jag har glömt något, låt mig veta.
Citera
2026-05-23, 09:31
  #2
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Populus
Beställt en Jonsbo N5 och tänkte omvandla min tower-NAS till en ordentlig NAS, som inte känns så ghetto.

Jag skriver ned specsen nedanför:

Kod:
  • Jonsbo N5 Svart: 12x 3.5" & 4x 2.5".
  • Kingston KC1000 M.2 HHHL: 240 GB
  • AMD Ryzen 3 3100: 4-core (8-threads) 3.6GHz. Cache: 18MB.
  • Nvidia GeForce GTX 1060: 3 GB GDDR5
  • Corsair DDR4 CLI16 Value Select: 16 GB (2x8). 2400 MHz.
  • FSP HYPER M 500W: Modular.
  • ASUS Prime X370-PRO: 8x SATA ports
  • LSI 9300-16i 16-Port 12Gb/s SAS Controller HBA Card with P16 IT Mode for ZFS TrueNAS unRAID
  • 10Gtek MiniSAS HD SFF-8643 Breakout to 4xSATA Cable, for Server JBOD/Storage Tray & SAS RAID Controller Compatibility, 0.5m(1.6ft) 4

Tanken är att använda UnRAID. Att transcoda media med 1060't. Uppgradera minne till 32gb i framtiden.
500 wattaren räcker med hårsmån, 434W har jag räknat ut att jag behöver för 11 HDD i varierande kvalité och storlek, plus en SSD och en NVMe.

Kommer aktivera 'staggered spin-up' om möjligheten finns i BIOS, det känns nästan som ett krav i.o.m att PSU:n knappt räcker till.

SATA portarna på moderkortet kommer inte utnyttjas alls för att undvika använda flera chipset/firmware för lagringen.

Det är första gången jag använder mig utav ett HBA kort så det ska bli spännande, inga konstigheter där tror jag inte.


Nu ville jag fråga er, kära vänner här på Flashback, om bygget kommer stå på egna ben i många år framöver? Allting är redan beställt men det kan ju faktiskt vara så att jag har glömt något, låt mig veta.

Med tanke på att du kör unraid så håller den så länge dom väljer att ha programmet och stödja det.

Fördelen (har själv liknande upsättning) är ju att vill man öka prestandan är det ju bara byta moderkort och cpu och minne grafikkort.

Nackdelen med unraid är ju att man bränner igenom en del usb minnen med tiden så var noga med att ha backupper på stickan.
Citera
2026-05-23, 17:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av memymo


Nackdelen med unraid är ju att man bränner igenom en del usb minnen med tiden så var noga med att ha backupper på stickan.

Då får du uppdatera dig lite granna nu då. Nytt i senaste versionen är att unraid kan ligga på en disk. Egen eller delad med cachedisken om man så vill.
Licensen kan ligga kvar på usb om man vill, eller så kan tpm2 nyttjas för helt usb-fri körning.

Personligen har jag inte uppdaterat till detta, är osäker om mitt kinesium-moderkort har tpm2 aktiverat. Om inte så får jag ju ändå ha licensen på usb, och då kan likagärna unraid ligga där osså.
Men för nyinstallation (eller om ett usb krashar), så är unraid bättre numera.
Citera
2026-05-23, 17:43
  #4
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Då får du uppdatera dig lite granna nu då. Nytt i senaste versionen är att unraid kan ligga på en disk. Egen eller delad med cachedisken om man så vill.
Licensen kan ligga kvar på usb om man vill, eller så kan tpm2 nyttjas för helt usb-fri körning.

Personligen har jag inte uppdaterat till detta, är osäker om mitt kinesium-moderkort har tpm2 aktiverat. Om inte så får jag ju ändå ha licensen på usb, och då kan likagärna unraid ligga där osså.
Men för nyinstallation (eller om ett usb krashar), så är unraid bättre numera.

Får jag ta det steget när jag bygger om servern nästa gång. Men det är positiva nyheter =)
Citera
2026-05-24, 17:15
  #5
Medlem
Populuss avatar
Kände inte till att Unraid brukar ligga på ett USB. Tanken var att köra det på min NVMe. Och det verkar ju gå nu. (=
Citera
2026-06-20, 00:10
  #6
Moderator
memymos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Populus
Kände inte till att Unraid brukar ligga på ett USB. Tanken var att köra det på min NVMe. Och det verkar ju gå nu. (=

Nu har jag äntligen byggt i chassit (legat i 2 månader utan att jag orkat ta tag i det... pga väntan på andra saker )


Men nu så kan jag ge lite feedback på det chassit.

Sjukt smidigt i området för moderkortet etc. Lätt att komma åt m.m
Nackdel TAPPA inte bort den lilla medföljande skruvmejseln för att öppna den delen. Någon liten liten insektenyckel.

Men utrymmet för att komma åt den övre delen var genomtänkt.

Montera diskarna.
Mycket enkelt. Handtagen för att dra ur hårddiskarna känns som de ska gå sönder men med tanke på att dom inte har släde för varje disk så fungerar det ok. Hade hellre haft en släde man monterar diskarna i.

Baksidan. HA INTE LÅNGT nätagg. Det blir trångt av hellvete mot backplaten för de 4 diskarna.
Jag är glad att jag kunde pressa lite utan att de blev något fel.

Och då backplatsen ( den för 8 och den för 4) kräver totalt 3 st molex ström och 2 st sata ström så blir det mycket kablar i en klump bakom allt. Så att montera det snyggt var mer eller mindre omöjligt.

Ljudnivån. Det är 3 st fläktar förmonterade. Dessa har ganska hög ljudnivå så kommer byta ut dessa mot noktua fläktar istället.
Men kylningen fungerar kanonbra för mina diskar. (gamla chassit låg på mellan 40 och 60 grader)
Idag har jag pressat den lite och inte kommit över 40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in