Citat:
Ursprungligen postat av
robiniskogen
Mkt fitt o bröd snack under Risk 1 om alkohol osv, men inte ett ord på hur bilister ska bete sig när MC är på vägarna. Övningkör nu ska skaffa HD när klar och det jag märker nu är att det är en massa käringbilar som väjar in i en på motorvägen för dom har ingen koll. Eftersom bilister är no 1 orsak till MC bortgångnar så borde trafikskolar även teori ta upp MC hur dom ska vara extra vaksamma. Nu var det ett bra tag sen jag tog B körkortet så saker o ting kanske har förändrats men vad jag kommer ihåg så gick vi aldrig igenom MC.
Jag tycker det vore bättre att föraren borde gå igenom hur man beter sig gentemot MC
Men ingår inte det redan i utbildningen? Problemet är kanske att det är mycket som inte fastnar, det verkar iaf så när man ser hur endel beter sig i trafiken. Förklaringen skulle ju kunna vara att det är många utan körkort som är ute i trafiken, men det kan också vara så att de har körkort bara det att de glömt bort allt det där de lärde sig.
Rent generellt så skall man väl inte bete sig på ett speciellt sett emot MC, det är bara det att det är viktigare att man beter sig som man ska gentemot mindre skyddade trafikanter.
Som sagt, självbevarelsedrift: att som MC-förare propsa på företräde när man har det kan vara en dyrköpt erfarenhet, att rent av göra det nar man
inte inte har det är utomordentligt korkat.