2026-06-17, 17:51
  #1
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kvinnor-far-vanta-langst-pa-akuten


Citat:
Kvinnor får vänta längre: ”År efter år”

Socialstyrelsens statistik visar också att kvinnor i alla åldrar fick vänta längre på akuten än män.

– Vi ser att mönstret återkommer år efter år. Vad det beror på vet vi inte i dag, men det är en fråga som skulle behöva undersökas närmare, exempelvis inom forskningen, säger Bruno Ziegler, medicinskt sakkunnig på Socialstyrelsen.

Det beror naturligtvis på att kvinnor söker vård för lättare åkommor som inte prioriteras på akuten? Vad tror ni? Eller sitter läkarna och prioriterar män högre än kvinnor?
Citera
2026-06-17, 17:55
  #2
Medlem
Det är för det är kvinnor som tar emot och bedömer och vi vet ju alla hur illa kvinnor behandlar andra kvinnor. I synnerhet om de är snygga.
Citera
2026-06-17, 17:58
  #3
Medlem
Tomtekukars avatar
Män dör tidigare, tar livet av sig oftare och utgör majoriteten av dödsolyckorna på jobbet. Då är kön plötsligt ointressant.

Men om.......kvinnor väntar några minuter längre på akuten. Då är samhället misstänkt patriarkalt.
Konsekvens verkar inte vara en prioriterad dygd.
Citera
2026-06-17, 18:03
  #4
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Meningslös undersökning om man inte fördjupar sig i vilka åkommor som prioriteras/ inte prioriteras.

Kan anta, då män är mindre benägna att söka vård, att män som väl söker vård på akuten -gör det med tydligare åkommor än kvinnliga patienter.
Citera
2026-06-17, 18:04
  #5
Medlem
JustTrollings avatar
Patienterna prioriteras efter hur allvarligt deras tillstånd är. Vad det är man söker vård för på akuten.

Att kvinnor får vänta längre beror således, högst troligtvis, på att kvinnor söker för saker som inte är lika akut att behandla fort. Kanske fortfarande akut nog att åka till akuten, men som kan vänta lite.

Att försöka spinna det till att vården triagerar baserat på kön... kommer väl någon att göra.
Citera
2026-06-17, 18:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Patienterna prioriteras efter hur allvarligt deras tillstånd är. Vad det är man söker vård för på akuten.

Att kvinnor får vänta längre beror således, högst troligtvis, på att kvinnor söker för saker som inte är lika akut att behandla fort. Kanske fortfarande akut nog att åka till akuten, men som kan vänta lite.

Att försöka spinna det till att vården triagerar baserat på kön... kommer väl någon att göra.

En mer meningsfull jämförelse vore att se på väntetiden för samma åkomma på samma ort.
- Får kvinnor med hjärtinfarkt vänta längre än män med hjärtinfart? Då är det diskriminering
- Får kvinnor med skottskador i bröstregionen vänta längre än män med skottskador på samma ställe? Då är det diskriminering
- Får kvinnor med lunginflamation och hög feber vänta längre än män i samma ålder med samma symptom? Då är det diskriminering

Men att säga att "kvinnor får vänta längre" säger ju inget speciellt alls om saken.

En sak vet jag dock: På krogen en helgkväll efter löning får kvinnorna vänta längre i toalettkön. Men det beror ju på att dom kräver att ha en egen, separat toalettkö, inte på grund av diskriminering.
Citera
2026-06-17, 18:23
  #7
Medlem
okok1s avatar
Det finns riktiga problem med kvinnor och vården. Att de inte alltid blir trodda, speciellt av en manlig läkare. Att deras smärta inte tas på allvar osv.

Detta är ju bara så patetiskt...
Citera
2026-06-17, 18:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kvinnor-far-vanta-langst-pa-akuten




Det beror naturligtvis på att kvinnor söker vård för lättare åkommor som inte prioriteras på akuten? Vad tror ni? Eller sitter läkarna och prioriterar män högre än kvinnor?

Så är det, kvinnor söker sig till akuten när dom har lite höstsnuva. Män söker sig till akuten när de har brutit ryggen, blivit knivhuggen i ett slagsmål eller håller på att dö.

Män gör allt för att undvika åka in, kvinnor är så nojiga för det minsta lilla att de mer än gärna åker in.
Citera
2026-06-17, 18:33
  #9
Medlem
dude2ks avatar
Fast hur vet dem egentligen? Vissa av männen kanske identifierar sig som kvinnor.
Citera
2026-06-17, 18:39
  #10
Medlem
Jordgubbes avatar
Nu vill jag att de går vidare med hypoteserna
- snygga kvinnor får vänta längre, av illvilja
- invandrare kloggar igen akuten med onödigt
- vissa borde komma till akuten, men gör aldrig
Citera
2026-06-17, 18:50
  #11
Medlem
Glödskals avatar
En lågoddsare är att män i högre utsträckning behöver akut vård för kroppskador och problem med hjärta.
Citera
2026-06-17, 19:26
  #12
Medlem
Alla får vänta länge, och sen får man en alvedon och får gå hem
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in