2026-06-18, 20:26
  #1
Medlem
1FFs avatar
Detta skydd kan fås lite billigare nu under en "Sommarförsäljning": https://xanasoft.com/product-category/sandboxie/

Om man ska betala för något skydd numera, så är det väl detta.
Citera
2026-06-19, 00:39
  #2
Medlem
Streckkods avatar
Många år sen Sandboxie blev gratis.

Just sayin'...
Citera
2026-06-19, 07:24
  #3
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streckkod
Många år sen Sandboxie blev gratis.

Just sayin'...

Men inte med tillgång till alla egenskaper hos Plus, samt att en "köp-sandboxie-skärm" visas vid programstart.
Citera
2026-06-19, 08:12
  #4
Medlem
Ichwills avatar
Ursäkta att jag frågar, men vad är en Sandboxie för något?
Citera
2026-06-19, 10:57
  #5
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Ursäkta att jag frågar, men vad är en Sandboxie för något?

Sandlåda att leka i. Frågor besvaras här: https://sandboxie-plus.com/sandboxie/frequentlyaskedquestions/
Citera
2026-06-19, 11:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Detta skydd kan fås lite billigare nu under en "Sommarförsäljning": https://xanasoft.com/product-category/sandboxie/

Om man ska betala för något skydd numera, så är det väl detta.

Om du bara vill surfa runt lite, testa skumma applikationer och vill ha ett snabb extra lager säkerhet fyller Sandboxie ett hyfsat bra syfte. Men du är inte särskilt säker..
Fortfarande öppen för kernel exploits i operativsystemet osv. Sandboxie har haft en del problem med säkerhetshål.
Citera
2026-06-19, 11:20
  #7
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen7910
Om du bara vill surfa runt lite, testa skumma applikationer och vill ha ett snabb extra lager säkerhet fyller Sandboxie ett hyfsat bra syfte. Men du är inte särskilt säker..
Fortfarande öppen för kernel exploits i operativsystemet osv. Sandboxie har haft en del problem med säkerhetshål.

Nu är ju de flesta webbläsare väldigt säkra för gemene man, men med Sandboxie blir de oerhört säkra, i stort sett skadebefriade.

Säkerhetshål samt kernelproblem är oerhört sällsynta i Sandboxie. Oerhört. Mig veterligen. Annan info än så får du gärna posta här som upplysning.
Citera
2026-06-19, 11:23
  #8
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Sandlåda att leka i. Frågor besvaras här: https://sandboxie-plus.com/sandboxie/frequentlyaskedquestions/
Jag kommer inte in på länkarna, men tack ändå.
Citera
2026-06-19, 11:30
  #9
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Jag kommer inte in på länkarna, men tack ändå.

Detta är informativt nog också: https://www.google.com/search?q=how+does+sandboxie+work&oq=how+does+sandb oxie+work&gs_lcrp=EgRlZGdlKgYIABBFGDkyBggAEEUYOTIK CAEQABgTGBYYHjIKCAIQABgTGBYYHjIKCAMQABgTGBYYHjIKCA QQABgTGBYY HjIMCAUQABgKGBMYFhgeMgoIBhAAGBMYFhgeMgoIBxAAGBMYFh geMgoICBAAGBMYFhge0gEJMTE1ODRqMGo3qAIAsAIA&sourcei d=chrome&ie=UTF-8
Citera
2026-06-19, 11:33
  #10
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Detta är informativt nog också: https://www.google.com/search?q=how+does+sandboxie+work&oq=how+does+sandb oxie+work&gs_lcrp=EgRlZGdlKgYIABBFGDkyBggAEEUYOTIK CAEQABgTGBYYHjIKCAIQABgTGBYYHjIKCAMQABgTGBYYHjIKCA QQABgTGBYY HjIMCAUQABgKGBMYFhgeMgoIBhAAGBMYFhgeMgoIBxAAGBMYFh geMgoICBAAGBMYFhge0gEJMTE1ODRqMGo3qAIAsAIA&sourcei d=chrome&ie=UTF-8
Tack, jag ska kolla upp det där när jag får mer tid över. 🍻
Citera
2026-06-20, 00:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Nu är ju de flesta webbläsare väldigt säkra för gemene man, men med Sandboxie blir de oerhört säkra, i stort sett skadebefriade.

Säkerhetshål samt kernelproblem är oerhört sällsynta i Sandboxie. Oerhört. Mig veterligen. Annan info än så får du gärna posta här som upplysning.

Nej, de är absolut inte "väldigt säkra"..Sen blir det såklart ett ytterligare säkerhetslager med Sandboxie.

Ex. på säkerhetshål relaterade till Sandboxie:

Ex. CVE-2026-34459, kunde ge hackers fullständiga systembehörigheter..
CVE-2025-64721, i princip lika illa..osv osv. Finns många rapporter om säkerhetshål.

https://github.com/sandboxie-plus/Sandboxie/security

Nu säger det inte allt om verkligheten, då alla har listor över hot och patchar för dessa.
Men det där är hål som ändå får anses vara allvarliga.

Sen får man komma ihåg att mörkerantalet är hyfsat stort.

Så länge du inte har ett säkrare operativsystem eller gör dig mer anonym på nätverk är du sårbar. Tro inget annat. För en duktig hacker är det inte extremt svårt att hitta vägar för att prata med host OS på ett sätt man inte vill eftersom Sandboxie är programvarubaserad isolering..

Sitter man på en Windows burk som många gör kan man lika gärna använda Windows Sandbox.. Bättre.
Citera
2026-06-20, 01:55
  #12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen7910
Nej, de är absolut inte "väldigt säkra"..Sen blir det såklart ett ytterligare säkerhetslager med Sandboxie.

Ex. på säkerhetshål relaterade till Sandboxie:

Ex. CVE-2026-34459, kunde ge hackers fullständiga systembehörigheter..
CVE-2025-64721, i princip lika illa..osv osv. Finns många rapporter om säkerhetshål.

https://github.com/sandboxie-plus/Sandboxie/security

Nu säger det inte allt om verkligheten, då alla har listor över hot och patchar för dessa.
Men det där är hål som ändå får anses vara allvarliga.

Sen får man komma ihåg att mörkerantalet är hyfsat stort.

Så länge du inte har ett säkrare operativsystem eller gör dig mer anonym på nätverk är du sårbar. Tro inget annat. För en duktig hacker är det inte extremt svårt att hitta vägar för att prata med host OS på ett sätt man inte vill eftersom Sandboxie är programvarubaserad isolering..

Sitter man på en Windows burk som många gör kan man lika gärna använda Windows Sandbox.. Bättre.

Länken visar på intressanta extremfall sett utifrån en "vanlig användares" horisont.

För "Gemene man" är de stora och kända webbläsarna väldigt säkra. Man måste syssla med mycket konstiga saker för att de inte ska vara det. Samma gäller Sandboxie, där för övrigt hackers inte heller vanligen är ett problem för gemene man.

Ja Windows sandbox är ett alternativ på Windows Pro-version om än väldigt begränsad vad gäller användning jämfört med Sandboxie. På home-versionen där den går att aktivera från dess "dolda läge" brukar den inte fungera så problemfritt.

Hursom, jag lämnar detta nu då jag bara ville upplysa eventuellt intresserade om att det gick att köpa Sandboxie till ett lägre pris.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in