USA försöker öka sin oljeproduktion ("Drill, baby, drill!").
Men titar man på de globala produktionssiffrorna så har oljeproduktionen planat ut ungefär sedan 2018. Corona gav förstås en dipp, så även kriget mot Iran.
Sammantaget börjar världen gå över till andra energikällor; till och med Kina kommer minska sin oljekonsumtion i år.
https://www.reuters.com/business/energy/petrochina-forecasts-chinese-oil-consumption-will-drop-49-this-year-2026-06-18/
Nu kommer ju inte oljan försvinna någonstans i närtid. Länder som Nigeria kommer att producera mycket olja för den lokala och snabbt växande befolkningen. Men i största allmänhet...
En sjunkande efterfrågan gör ju att de oljeproducerande länderna står inför besvärliga val:
- OPEC+ kan förstås minska produktionen för att hålla uppe priset, men den totala inkomsten från oljan (dollar/fat * antal sålda fat) är den viktigaste parametern. Lyckas man höja priset genom att minska produktionen så innebär det ändå inte större inkomster.
- OPEC såg sitt första avhopp i år: Någon som vill producera så mycket dom kan, för att sälja vad som säljas kan medan det fortfarande finns en marknad att sälja till.
- Värdet av den kvarvarande oljan (den som ännu inte pumpats upp) ser ut att krympa drastiskt om efterfrågan minskar och framtiden känns oviss. Då kanske det är lika bra att sälja så mycket som möjligt och åtminstone få något för oljan. I framtiden kanske den blir mer eller mindre värdelös? (Kom ihåg att oljan kostade 3 dollar/fat en gång i tiden!)
- Länder som ryssland har inget val. De kan inte vara utan inkomsterna, eftersom de reserver man en gång byggt upp är förslösade på ett meningslöst krig. Ryssland kommer att sälja allt dom kan producera till vadhelst pris de kan få.
- Men priset på marknaden består inte av ren vinst. Just för ryssland är produktionskostnaden en stor del av priset. Sjunker priset för mycket är det olönsamt att ens pumpa upp oljan.
Allt det här påverkar besluten. Förutsättningarna är olika för de olika länderna.
Arabstaterna producerar olja billigt och kan därför fortsätta även om priset sjunker.
Ryssland och Venezuela kan inte fortsätta pumpa om priset sjunker till hälften av dagens pris.
Sjunkande efterfrågan ger en vittring av kommande priskrig.
Slutet på olje-eran innebär att all olja man inte pumpat upp blir värdelös.
Att diskutera: Hur borde (och hur kommer) de oljeproducerande länderna agera?
Men titar man på de globala produktionssiffrorna så har oljeproduktionen planat ut ungefär sedan 2018. Corona gav förstås en dipp, så även kriget mot Iran.
Sammantaget börjar världen gå över till andra energikällor; till och med Kina kommer minska sin oljekonsumtion i år.
https://www.reuters.com/business/energy/petrochina-forecasts-chinese-oil-consumption-will-drop-49-this-year-2026-06-18/
Nu kommer ju inte oljan försvinna någonstans i närtid. Länder som Nigeria kommer att producera mycket olja för den lokala och snabbt växande befolkningen. Men i största allmänhet...
En sjunkande efterfrågan gör ju att de oljeproducerande länderna står inför besvärliga val:
- OPEC+ kan förstås minska produktionen för att hålla uppe priset, men den totala inkomsten från oljan (dollar/fat * antal sålda fat) är den viktigaste parametern. Lyckas man höja priset genom att minska produktionen så innebär det ändå inte större inkomster.
- OPEC såg sitt första avhopp i år: Någon som vill producera så mycket dom kan, för att sälja vad som säljas kan medan det fortfarande finns en marknad att sälja till.
- Värdet av den kvarvarande oljan (den som ännu inte pumpats upp) ser ut att krympa drastiskt om efterfrågan minskar och framtiden känns oviss. Då kanske det är lika bra att sälja så mycket som möjligt och åtminstone få något för oljan. I framtiden kanske den blir mer eller mindre värdelös? (Kom ihåg att oljan kostade 3 dollar/fat en gång i tiden!)
- Länder som ryssland har inget val. De kan inte vara utan inkomsterna, eftersom de reserver man en gång byggt upp är förslösade på ett meningslöst krig. Ryssland kommer att sälja allt dom kan producera till vadhelst pris de kan få.
- Men priset på marknaden består inte av ren vinst. Just för ryssland är produktionskostnaden en stor del av priset. Sjunker priset för mycket är det olönsamt att ens pumpa upp oljan.
Allt det här påverkar besluten. Förutsättningarna är olika för de olika länderna.
Arabstaterna producerar olja billigt och kan därför fortsätta även om priset sjunker.
Ryssland och Venezuela kan inte fortsätta pumpa om priset sjunker till hälften av dagens pris.
Sjunkande efterfrågan ger en vittring av kommande priskrig.
Slutet på olje-eran innebär att all olja man inte pumpat upp blir värdelös.
Att diskutera: Hur borde (och hur kommer) de oljeproducerande länderna agera?