2026-06-19, 11:23
  #1
Medlem
USA försöker öka sin oljeproduktion ("Drill, baby, drill!").
Men titar man på de globala produktionssiffrorna så har oljeproduktionen planat ut ungefär sedan 2018. Corona gav förstås en dipp, så även kriget mot Iran.
Sammantaget börjar världen gå över till andra energikällor; till och med Kina kommer minska sin oljekonsumtion i år.
https://www.reuters.com/business/energy/petrochina-forecasts-chinese-oil-consumption-will-drop-49-this-year-2026-06-18/

Nu kommer ju inte oljan försvinna någonstans i närtid. Länder som Nigeria kommer att producera mycket olja för den lokala och snabbt växande befolkningen. Men i största allmänhet...

En sjunkande efterfrågan gör ju att de oljeproducerande länderna står inför besvärliga val:

- OPEC+ kan förstås minska produktionen för att hålla uppe priset, men den totala inkomsten från oljan (dollar/fat * antal sålda fat) är den viktigaste parametern. Lyckas man höja priset genom att minska produktionen så innebär det ändå inte större inkomster.

- OPEC såg sitt första avhopp i år: Någon som vill producera så mycket dom kan, för att sälja vad som säljas kan medan det fortfarande finns en marknad att sälja till.

- Värdet av den kvarvarande oljan (den som ännu inte pumpats upp) ser ut att krympa drastiskt om efterfrågan minskar och framtiden känns oviss. Då kanske det är lika bra att sälja så mycket som möjligt och åtminstone få något för oljan. I framtiden kanske den blir mer eller mindre värdelös? (Kom ihåg att oljan kostade 3 dollar/fat en gång i tiden!)

- Länder som ryssland har inget val. De kan inte vara utan inkomsterna, eftersom de reserver man en gång byggt upp är förslösade på ett meningslöst krig. Ryssland kommer att sälja allt dom kan producera till vadhelst pris de kan få.

- Men priset på marknaden består inte av ren vinst. Just för ryssland är produktionskostnaden en stor del av priset. Sjunker priset för mycket är det olönsamt att ens pumpa upp oljan.

Allt det här påverkar besluten. Förutsättningarna är olika för de olika länderna.
Arabstaterna producerar olja billigt och kan därför fortsätta även om priset sjunker.
Ryssland och Venezuela kan inte fortsätta pumpa om priset sjunker till hälften av dagens pris.
Sjunkande efterfrågan ger en vittring av kommande priskrig.
Slutet på olje-eran innebär att all olja man inte pumpat upp blir värdelös.

Att diskutera: Hur borde (och hur kommer) de oljeproducerande länderna agera?
Citera
2026-06-19, 12:05
  #2
Medlem
Arons avatar
vadå planat ut, oljekonsumptionen har gått upp med 5% sen 2018 och spås öka med 5% fram till 2030 från dagens datum
Citera
2026-06-19, 12:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
vadå planat ut, oljekonsumptionen har gått upp med 5% sen 2018 och spås öka med 5% fram till 2030 från dagens datum

2026 år siffror är försstås inte tillgängliga ännu, men mellan 2018 och 2025 steg råoljeproduktionen med ca 1,5%, vilket enligt mig är en platå. Titta gärna på trenden fram till 2018, så kanske du förstår vad jag menar.
https://ourworldindata.org/grapher/oil-production-by-country?country=~OWID_WRL

De oljeproducerande ländernas kartell (OPEC+) förutspår en stabil ökning fram till åtminstone 2050, men de talar i egen sak. Tittar man på kurvorna så ser det annorlunda ut.

Och som länken i TS visar så räknar världens näst-största oljekonsument, Kina, minska sin konsumtion med 4,9% i år. Det är ett drastiskt trendbrott.

Så tillbaka till ämnet i TS:
Vad händer med de oljeproducerande länderna ifall det visar sig att vi passerat 'peak oil'?
Citera
2026-06-19, 13:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
vadå planat ut, oljekonsumptionen har gått upp med 5% sen 2018 och spås öka med 5% fram till 2030 från dagens datum

Kommer inte öka kommande 20åren, snarare gå ner. Elektrifiering i väst. Afrika och Indien ökar.
Citera
2026-06-19, 13:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
2026 år siffror är försstås inte tillgängliga ännu, men mellan 2018 och 2025 steg råoljeproduktionen med ca 1,5%, vilket enligt mig är en platå. Titta gärna på trenden fram till 2018, så kanske du förstår vad jag menar.
https://ourworldindata.org/grapher/oil-production-by-country?country=~OWID_WRL

De oljeproducerande ländernas kartell (OPEC+) förutspår en stabil ökning fram till åtminstone 2050, men de talar i egen sak. Tittar man på kurvorna så ser det annorlunda ut.

Och som länken i TS visar så räknar världens näst-största oljekonsument, Kina, minska sin konsumtion med 4,9% i år. Det är ett drastiskt trendbrott.

Så tillbaka till ämnet i TS:
Vad händer med de oljeproducerande länderna ifall det visar sig att vi passerat 'peak oil'?


Idag är det mer peak demand än peak production.

Elbilar är överlägsna och kommer ersätta bensin och diesel världen över så någon klassik peak oil blir det inte. Man har ju sagt ett oljereserverna bara räcker 20-50 år till i snart 50 år..
Kommande 20 åren så är det väl troligt ett efterfrågan går ner upp till 20%. Tillväxtländer flyg sjöfart och petrokemisk industri kommer hålla upp efterfrågan.
Citera
2026-06-19, 13:47
  #6
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fore1
Idag är det mer peak demand än peak production.

Elbilar är överlägsna och kommer ersätta bensin och diesel världen över så någon klassik peak oil blir det inte. Man har ju sagt ett oljereserverna bara räcker 20-50 år till i snart 50 år..
Kommande 20 åren så är det väl troligt ett efterfrågan går ner upp till 20%. Tillväxtländer flyg sjöfart och petrokemisk industri kommer hålla upp efterfrågan.
Har du ens bil?

Om elbilen var överlägsen skulle då värdeförlusten vara lika enorm som den är? Ja om den nu är så överlägsen?

Jag är inte anti-elbilar men elbilen har flera utmaningar kvar att lösa innan den möjligtvis blir överlägsen.
Citera
2026-06-19, 13:53
  #7
Medlem
Ryssland och USA har en minskande oljereserv som räcker i 10 till 15 år
Kanada har olja kvar till 80 år
venezuela så mycket mycket mer ..
Bäde länder ligger under hot att bli helt annekterad av USA Pga detta
Även Grönland kan bli ett Nyckel land , så Även de ligger under militärt hot
Citera
2026-06-19, 13:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Har du ens bil?

Om elbilen var överlägsen skulle då värdeförlusten vara lika enorm som den är? Ja om den nu är så överlägsen?

Jag är inte anti-elbilar men elbilen har flera utmaningar kvar att lösa innan den möjligtvis blir överlägsen.

Har en V90 cross country D4 och en Model Y.
Dagens elbilar bilar är betydligt bättre än den Tesla jag älskar att köra och äga. Årets modeller av BMW Volvo Mercedes är så pass bra att behovet av bensin och diesel inte länge finns för 95% av bilägarna. Värdeminskningen har varit brutal men något finansbolaget och företagen stått för på premiumbilar. Köpte min model Y för under 50% av nypris, 3 år gamal. Nu kommer det bra billiga elbilar med vettig räckvidd för under 300tkr. Ingen kommer köra bensin eller diesel om 5år.
Citera
2026-06-19, 14:00
  #9
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fore1
Idag är det mer peak demand än peak production.

Elbilar är överlägsna och kommer ersätta bensin och diesel världen över så någon klassik peak oil blir det inte. Man har ju sagt ett oljereserverna bara räcker 20-50 år till i snart 50 år..
Kommande 20 åren så är det väl troligt ett efterfrågan går ner upp till 20%. Tillväxtländer flyg sjöfart och petrokemisk industri kommer hålla upp efterfrågan.


Dom har sagt att oljan tar slut sedan dom fann oljan.. det finns så mycket olja att det lär räcka fram till solen kollapsar.. Finns enorma mängder olja i våra hav.

Elbilar kan vara framtiden? Vem vet, idag ser det icke ut som det. Utan politikernas hjälp faller elbil-industrin som en sten.

Nej, jag har inget emot EV's.
Citera
2026-06-19, 14:15
  #10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Dom har sagt att oljan tar slut sedan dom fann oljan.. det finns så mycket olja att det lär räcka fram till solen kollapsar.. Finns enorma mängder olja i våra hav.

Peak oil är inte att oljan tar slut utan handlar om produktions-topp (inte stopp). Den ursprungliga diskussionen på 1960-talet var enligt en formel som specifikt beskrev konventionell oljeutveckling där man pumpar upp oljan efter att man borrat ett hål och inkluderar inte saker som tjärsand eller frackingolja. Det är viktigt att komma ihåg det om man ska leka viktigpetter och säga hur fel de hade.
Citera
2026-06-19, 14:19
  #11
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Peak oil är inte att oljan tar slut utan handlar om produktions-topp (inte stopp). Den ursprungliga diskussionen på 1960-talet var enligt en formel som specifikt beskrev konventionell oljeutveckling där man pumpar upp oljan efter att man borrat ett hål och inkluderar inte saker som tjärsand eller frackingolja. Det är viktigt att komma ihåg det om man ska leka viktigpetter och säga hur fel de hade.


Jaha, då förstår jag. Dock står jag fast vid att oljan inte kommer att ta slut på ett bra tag.
Citera
2026-06-19, 14:24
  #12
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Jaha, då förstår jag. Dock står jag fast vid att oljan inte kommer att ta slut på ett bra tag.

Det är irrelevant för sammanhanget. Det finns en punkt oavsett vilken metod du använder för att utvinna oljan där det kostar mer energi att utvinna oljan än vad du får av att bränna den. Så med en klassisk oljeproduktion med ett oljeborrtorn så når man den punkten vid ungefär halva oljefältet mer eller mindre. Vid fracking så kan man pressa oljefälten betydligt mer och det är i princip enbart p.g.a fracking och tjärsand som vi fortfarande använder olja för förbränning, hade vi inte haft de teknikerna hade all olja idag bara använts för andra saker som plast och dylikt eftersom vi annars hade nått maxpunkten för alla kända oljereserver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in