Har en Odin 2 som följer med mig på mina resor, en fin fin kompanjon att spela spel och kolla film på. Även om enheten har ett inbyggt minne så har jag alla mina spel och filmer på ett Micro-SD kort då jag tycker det blir lättare att föra över filer på det sättet. RetroArch är fantastiskt bra, och rullar på utan konstigheter men jag tycker att Emulation Station är bättre och mindre rörig som frontend än vad RetroArch är.
Har rätt nyligt installerat Nintendo Switch emulatorn "Eden" som rullar på oväntat bra. Har även testat vanliga android APK spel och de funkar oftast utmärkt också, men t ex. Blasphemous (android APK) är det eftersläpning i ljudet om jag använder trådlösa hörlurar.
Rekommenderar starkt att du kollar in guiderna hos
Retro Game Corps. Så sätt dig ner med en kopp kaffe och läs i lugn och ro och lär dig själv hur du ställer in din nya maskin. Det är absolut inte svårt om du bara tar det lungt, och det är dessutom väldigt bra att du lär dig själv då du inte alltid kan få hjälp om någon alltid ska göra allt åt dig.
Bios och rom filer får du leta upp själv, det är ingen som kommer länka dom till dig men de är väldigt lätta att hitta med en sökning.
Enklare emulatorer såsom SNES, NES, Megadrive t ex. kommer inte kräva speciellt mycket i inställningar, kanske att du behöver ställa in några knappar och ev. "hotkeys" (menyknappar) men det är allt.
I mer avancerade emulatorer (PS2, PS3) blir det krångligare då alla spel inte alltid rullar på med samma inställningar som funkade för ett spel. Där får man ta och försöka felsöka själv och närapå alltid finns den en videoguide på YouTube eller något forum för vad som funkar.