2006-09-17, 17:50
Medlem
Ssjoss avatar
Jag anser att 4% spärren starkt uppmanar folk till att inte rösta på dem partierna som inte har så stor chance att komma in i riksdagen. Vidare leder den till sympatiröstning för att rädda hotade partier över 4% spärren.

Detta är något som jag ser som negativt för demokratin som helhet.

Mitt förslag:
Varje person som röstar får en möjlighet att ge ett sekundärt val om partiert han inte röstar på kommer in i riksdagen. I så fall flyttas denna persons röst från det partiet han ursprungligen röstade på till det andra.

Som backup kan varje parti som inte kommer in i riksdagen få välja vilket parti dem vill stödja med sina röster(Dem personerna som inte angivit något personligt backup parti)

På detta sätt skulle det kännas bättre att rösta på diverse mindre partier som bättre speglar ens egen åsikt istället för dem etablerade riksdagspartierna. Detta kan på sikt leda till att partier som inte är inne i riksdagen får mer medial uppmärksamhet och på sikt lyckas ta sig in i riksdagen.
Citera
2006-09-17, 18:30
Medlem
Vilsens avatar
Eller så tar man bort den här odemokratiska gränsen så kan Gudrun, Falkvinge, SD-nisse, nisse lundgren, kalle anka och linda rosing få varsin plats som folket vill att de ska ha och så länge de inte får mer makt än någon annan ledamot så va fan ska man klaga på det för?

Blir det för mycket strul i riksdagen så får man väl förändra hur riksdagen fungerar istället för att stjäla 5% av väljarnas röster.
Valdeltagandet skulle säkert stiga också och då kan äntligen alla extrema partier få säga vad de tycker och kan debatteras med de andra så folk vet vad de egentligen står för.
Synd att inga politiker i riksdagen tror på demokrati eller lyssnar på väljarna.

edit: det första sd borde göra om de var i riksdagen vore ju att lägga förslag som alla andra partier är för, så att de måste rösta emot för att stoppa sd och samtidigt går emot sig själva
Citera
2006-09-17, 21:45
Medlem
Ssjoss avatar
Men om man inför ett nytt regelverk något i stil med mitt förslag så kan man behålla "stabiliteten" i riksdagen fast ändå ge mindre partier mer spelrum.

Om jag hade fått valet att lägga en backup röst om partiet jag röstade på inte kom in i riksdagen hade jag nog röstat på något mer liberalt alternativ än det borgerliga blocket.
Citera
2006-09-17, 22:00
Medlem
volvo 240s avatar
http://www.flashback.org/showthread.php?t=375688
http://www.flashback.org/showthread.php?t=375689
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem