2006-09-18, 12:37
Medlem
Jag tänker mig en sverigekarta med kommuner/län i blåa eller röda färger. All intressant och lättsamt upplagd statistisk över valet är också välkommet.

Föresten varför är alltid högerpartierna till vänster (och tvärtom) när de radas upp i diagram?
Citera
2006-09-18, 12:53
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogo the Clown
Jag tänker mig en sverigekarta med kommuner/län i blåa eller röda färger. All intressant och lättsamt upplagd statistisk över valet är också välkommet.

Det enklaste jag hittade var den här.
http://www.aftonbladet.se/flash/val2006/valkartaXXX.swf
Känns nästan lite som USA:s val på något sätt, men lite tvärtom.

Citat:
Föresten varför är alltid högerpartierna till vänster (och tvärtom) när de radas upp i diagram?

Jag vet att det finns en gammal tråd om det, men jag minns inte vad man kom fram till. Märkligt är det dock.
Citera
2006-09-18, 13:33
Medlem
Den där kartan säger ju egentligen allt. Inavlade enstöringar och renuppfödare röstar rött medan vi i den civiliserade världen röstar blått.
Citera
2006-09-18, 13:36
Medlem
johanbtks avatar
En karta över Sverigedemokraternas valframgångar i kommunerna.
Citera
2006-09-18, 13:40
Medlem
Mad Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
En karta över Sverigedemokraternas valframgångar i kommunerna.
Är det röda SD? Isåfall har någon sumpat Karlskrona där de faktiskt fick 8 mandat.
Citera
2006-09-18, 13:42
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad Jack
Är det röda SD? Isåfall har någon sumpat Karlskrona där de faktiskt fick 8 mandat.
Då är det Sverigedemokraterna som gjort fel.
Det är jag som ritat upp kartan efter listan som finns på deras hemsida. Pinsamt för SD.

Edit: Jag ser att SD håller på och uppdaterar listan just nu. Jag får göra en ny karta lite senare.
Citera
2006-09-18, 13:46
Medlem
Mad Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Då är det Sverigedemokratena som gjort fel.
Det är jag som ritat upp kartan efter listan som finns på deras hemsida. Pinsamt för SD.

Edit: Jag ser att SD håller på och uppdaterar listan just nu. Jag får göra en ny karta lite senare.
Ah, okey. Då är det väl på gång. Så här såg det ut i Karlskrona, ifall någon nu undrade.
Citera
2006-09-18, 14:00
Medlem
Bleeps avatar
Ingen karta, men en föredömligt enkel sajtsida från SVT där man snabbt kollar hur det gått överallt:

http://svt.se/webbproduktioner/Val06...s/riksdag.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in