2006-09-19, 11:20
Medlem
whiskeyportions avatar
Alliansen vill sänka skatten genom att höja grundavdraget, men jag ställer mig frågande till om man ens kan kalla detta för en skattesänkning. Ett bättre ord vore väl omstrukturering av skattebasen. För om kommunerna minskar sina skatteintäkter genom att grundavdraget/arbetsavdraget stiger vill de kompensera det och förmodligen sker det genom höjda kommunalskatter. Det innebär en högre marginalskatt för alla vilket knappast kan ha varit syftet.

Eller ökar man samtidigt statsbidragen till kommunerna?
Citera
2006-09-19, 11:26
Medlem
Realizts avatar
Alliansen lär ha lovat sänka skatten för anställda med ca 750 kr i ett första steg och sen ytterligare 250 kr per månad. Finansiering i form av höjd a-kasseavgift och trafikförsäkring skulle visst göra att 500 spänn per månad återstår för en bilägande a-kassemedlem. Delvis finansieras det väl av att somliga a-kassmedlemmar inte är anställda (t.ex. de arbetslösa) och därför deltar i finansieringen med utan att få del av skattesänkningen.

Märker ni hur futtigt det är att snacka om dessa ynka hundringar per månad, med tanke på att medellöntagaren betalar ca 15 000 kr i månaden i löneskatter (och ytterligare ca 5000 spänn i moms och straffskatter på bl.a. energi m.m.)

Så nej, borgarna kommer INTE att sänka skatten! Tvärtom fortsätter de väl på samma sätt som de gjort 2002-2006 i de borgerligt styrda kommunerna och HÖJER skatterna istället! Och höjer MER än vad vänstern gjorde i sina kommuner.

Jag har väldigt låga förväntningar på vad borgarna ska åstadkomma i sakpolitiken. Och jag är ändå rädd för att jag kommer att bli grymt besviken...
Citera
2006-09-19, 11:35
Medlem
Inkomstskatten baseras ju mest på kommunalskatten. Hur ska sänkningen av skatten gå till egentligen?
Citera
2006-09-19, 11:35
Medlem
whiskeyportions avatar
Visst, men en skattesänkning genom höjt grundavdrag innebär i princip lägre kommunalskatt då få löntagare betalar statlig inkomstskatt.

Avgiften till A-kassan går mig veterligen till staten och inte till kommunen. Så hur ska det finansieras, egentligen?
Citera
2006-09-19, 11:44
Bannlyst
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=37092&a=662677

Citat:
Därför blir det skattesänkningar i statsbudgeten för nästa år, säger Olofsson. Hon tror också att förslaget om skatterabatt för hushållsnära tjänster kan komma igång nästa år.

Kan man då se skattesänkningar som ersättning för tex sänkt a-kassa på ett eller annat sätt?
Citera
2006-09-19, 12:33
Medlem
spatrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Alliansen lär ha lovat sänka skatten för anställda med ca 750 kr i ett första steg och sen ytterligare 250 kr per månad.

Det innebär ju att om tre år (36 månader) har skatten sänkts med :
750+250*36=9750kr

Okej, jag larvade mig.. Har tråkigt osv.. Förlåt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in