• 1
  • 2
2006-09-20, 19:09
Medlem
ariers avatar
När Moderaterna gick ut i strid med sin valkampanj så fick vi se bilder och texter så som "Varför skall bara Stockholmarna få rösta när det gäller hela länet?" Och "Vi lovar att räkna med hela resultatet och ta hänsyn till vad ni vill"

Och vad hände! Moderaterna tillsammans med sitt block vann valet och snabbt som attan kom ju såklart resultatet från stockholms försöket upp!
Det resultat som kom i stockholm upp var att 239 000 röstade Ja och 212 000 röstade nej. Men slår man ihop dessa siffror med kranskommunerna som Moderaterna sa så blir det ett klart nej med över 60 000 röster i skillnad. Det är ett nej med 52,6% om man räknar med alla kommuner som Moderaterna sa att dom skulle om dom fick makten.

Då tycker man att svaret på frågan : Skall vi ha kvar vägtullarna? Ett klart nej!

Men vad kan vi läsa idag då? Jo ett nej är inte så självklart i den borgliga regeringen! Trots att större delen utav det borgliga blocket säger nej till vägtullarna så är minst 11 borgliga riksdagsledarmöter för ett trängselförsök.

Så hur fan ska dom ha det. Och framför allt hur skall vi hantera detta? Hur skall vi hanterat att man säger i en valkampanj klart och tydligt att alla röster skall vägas in. Och när det sen kommer till skott så är det totalt motsatt!

Är det mer än jag som ser detta som ett svek från den nya borgliga regeringen?
Citera
2006-09-20, 19:15
Medlem
Det handlar väl egentligen om 2 st käppar i hjulet:

1) Kristina Axén Olin. Om tullarna inte permanentas får hon börja sitt bossande över Sthlms stad med att köra över majoriteten. Inte så taktiskt inför nästa val.

2) Centerfittorna. De blir våta i byxorna vid blotta tanken på att "profilera sig" och "sticka ut" trots att de gått till val som en tajt allians.

Några bra förslag på att lösa 1 och 2 utan att det straffar sig senare?
Citera
2006-09-20, 19:19
Medlem
insideouts avatar
det är bara att tacka billström för detta, det är verkligen ett moment 22
Citera
2006-09-20, 19:26
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det handlar väl egentligen om 2 st käppar i hjulet:

1) Kristina Axén Olin. Om tullarna inte permanentas får hon börja sitt bossande över Sthlms stad med att köra över majoriteten. Inte så taktiskt inför nästa val.

2) Centerfittorna. De blir våta i byxorna vid blotta tanken på att "profilera sig" och "sticka ut" trots att de gått till val som en tajt allians.

Några bra förslag på att lösa 1 och 2 utan att det straffar sig senare?

Jo det är ju såhär jag också såg det hela! Varför måste centern vara med i alliansen?
Inte själva försöket jag irriterar mig över. Utan sättet det kom igenom på och sättet det nu håller på att permatiserat!
Horan Billström sa nej till trängselförsöket live, stockholmarna sa nej. Ändå gick det igenom pga att sossarna var tvungna utav miljöpomparna. Redan där skulle det ha blivit kravaller! Men nej nej Svenskarna tiger som vanligt!
Nu då. Större delen utav alliansen sa att om vi vinner så BLIR det ingen trängselskatt om det är det som Stockholmarna vill. Och det vill vi INTE. Det hade ju inte spelat någon roll om 100% utav Stockholms invånare sa nej. Det hade ju ändå blivit av pga konstiga paragrafer mellan partierna som vi väljare inte får se!

Så varför är det ingen som ställer sig och ock skriker ut sitt tycke? Reinfeld borde ju säga nej. Men han säger ju bara -inga kommentarer, jag måste prata med mina partikamrater!
Citera
2006-09-20, 19:32
Medlem
Robin Woods avatar
Så länge jag har lyssnat och spånat på politiken, har det bara visat sig att ju mer man ljuger desto större framgångar får man. Alltså ju mer man manipulerar folk kan man också vända på frågor till sin fördel i alla lägen.
Så vad ska folk i största allmänhet göra då de aldrig får konkreta svar på frågor, och media är fullskitet med rövslickande karriärister som gör vad som hellst för att gå vidare.
Den dagen de vaknar upp ur och inser att nu går det inte längre, då har den politiska adeln för länge sedan flytt landet!
Citera
2006-09-20, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Jo det är ju såhär jag också såg det hela! Varför måste centern vara med i alliansen?
Inte själva försöket jag irriterar mig över. Utan sättet det kom igenom på och sättet det nu håller på att permatiserat!
Horan Billström sa nej till trängselförsöket live, stockholmarna sa nej. Ändå gick det igenom pga att sossarna var tvungna utav miljöpomparna. Redan där skulle det ha blivit kravaller! Men nej nej Svenskarna tiger som vanligt!
Nu då. Större delen utav alliansen sa att om vi vinner så BLIR det ingen trängselskatt om det är det som Stockholmarna vill. Och det vill vi INTE. Det hade ju inte spelat någon roll om 100% utav Stockholms invånare sa nej. Det hade ju ändå blivit av pga konstiga paragrafer mellan partierna som vi väljare inte får se!

Så varför är det ingen som ställer sig och ock skriker ut sitt tycke? Reinfeld borde ju säga nej. Men han säger ju bara -inga kommentarer, jag måste prata med mina partikamrater!
Hmm...

Jag tycker nog att ett nej är det enda rätta.

På kort sikt kanske Axen Olin vinner på att fjäska för Stockholmarna, men på lång sikt kommer hon att uppfattas som en kappvändare.

Alliansen har ju dessutom mer eller mindre gått till val på att låta kranskommunerna fälla avgörandet, och ett brutet vallöfte är ett högst olämpligt första beslut för den nya regeringen.
Citera
2006-09-20, 19:42
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Hmm...

På kort sikt kanske Axen Olin vinner på att fjäska för Stockholmarna, men på lång sikt kommer hon att uppfattas som en kappvändare.

Alliansen har ju dessutom mer eller mindre gått till val på att låta kranskommunerna fälla avgörandet, och ett brutet vallöfte är ett högst olämpligt första beslut för den nya regeringen.

Jag tycker att dom kan säga ja till biltullar om det byggs nya vägar, alltså att man får nåt för pengarna. Annars blir det ju bara mer för mindre.
Citera
2006-09-20, 19:51
Medlem
ariers avatar
Citat:
Hmm...

Jo det är klart. men vafan gör det då blir det ju en ny efterträdare som är likadan, från början till slut! Snart kan ju till och med Billström och Laila Freivalds gå till snabbköpet utan att behöva kolla sig över ryggen!

Det händer ju gång på gång och vi svenskar bara sväljer! När ska det bli en ändring i grundlagen som säger att Valfjäsket som utlovas måste genomföras!?
Citera
2006-09-21, 16:19
Medlem
ariers avatar
Är det bara vi fyra på detta forum som tycker att detta är förjävligt?
Citera
2006-09-21, 16:40
Medlem
Flasherns avatar
Jo det är löjligt, är ju ett solklart nej...

Det är människorna i kranskommunerna som lider av tullarna, de som redan bor i Sthlm rörs väl inte lika mycket av dom?
Citera
2006-09-21, 21:57
Medlem
Skrupelfri Knöls avatar
Allting är som vanligt Annika Billströms fel!

Den här folkomröstningen har misskötts från början till slut. Först kunde inte politikerna enas om enbart Stockholms stads (sorry Gavne) invånare skulle få rösta eller om även övriga kommuner i länet skulle hålla omröstningar. Sedan kunde man inte enas om utformningen av valsedlarna. I båda fallen avgick Annika Billströms linje med "segern", men hon skyllde allt på opositionen: "Jag ville att alla partier skulle enas men moderaterna ville inte" (Billströms definition av en kompromiss är att alla lägger sig platt och säger "Ja Annika").

Följden blev att endast hälften av länets kommuner röstade, och att Stockholm hade en extremt vänstervinklad formulering på sin valsedel.

Det enda raka vore att göra om folkomröstningen illa kvickt, denna gång i SAMTLIGA kommuner i länet och med SAMMA formulering på valsedeln.

Det man förhoppningsvis har lärt sig av det här debaclet är att man inte ska låta politiker utforma valsedlar. Detta bör överlåtas till en kommission av oberoende statsvetare.
Citera
2006-10-02, 17:00
Medlem
ariers avatar
Sådär. Nu har borgarpacket sag sitt och det vart tydligen ett Ja!
Jag röstade själv blått utav flera anledningar, dels för att det stod : Vi säger nej till vägtullar! Nu när Feinfeld vart frågad om varför dom hade skrivit just det på sina valsedlar så vart svaret : Vi skrev, vi säger nej till vägtullar. Pga att vi säger nej till det förslaget som sossarna ville driva igenom.

Hur länge sakll detta få pågå? Hur länge skall våra politiker få ljuga och manipulera? Varför säger inte höga personer nej, det får vara nog nu?

Varför är vi inte ute på gator och demostrerar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in