• 1
  • 2
2006-09-22, 16:30
Medlem
SeymoreHunters avatar
Hur ska man gå tillväga rent politiskt om man vill sätta stopp för den dagliga våldtäkt som sker mot vårt Svenska språk? Man tar bort äldre, högtidliga ord och ersätter dessa med exempelvis "aina", "guzz" och "para" och menar att dessa ord ska ges utrymme i den nya Svenskan.

Finns det något man kan göra åt detta på politisk nivå? Blir förbannad när man ser hur Svenska Akademien spyr på vårt språk varje år.
Citera
2006-09-22, 16:31
Medlem
Själv blev jag allra mest upprörd nu när dom senast tog bort ordet "förbrytarfysionomi", det är ett ord vi allt mera behöver nu egentligen.
Citera
2006-09-22, 16:38
Medlem
Dr. Löhks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeymoreHunter
Hur ska man gå tillväga rent politiskt om man vill sätta stopp för den dagliga våldtäkt som sker mot vårt Svenska språk? Man tar bort äldre, högtidliga ord och ersätter dessa med exempelvis "aina", "guzz" och "para" och menar att dessa ord ska ges utrymme i den nya Svenskan.

Finns det något man kan göra åt detta på politisk nivå? Blir förbannad när man ser hur Svenska Akademien spyr på vårt språk varje år.

Språket är dynamiskt, tro det eller ej. Sluta gnälla och gilla läget. Eller så kan du starta en språkuppfostringskampanj, men jag tror tyvärr inte att den går hem.
Citera
2006-09-22, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr. Löhk
Språket är dynamiskt, tro det eller ej. Sluta gnälla och gilla läget. Eller så kan du starta en språkuppfostringskampanj, men jag tror tyvärr inte att den går hem.

Att tvångsplantera in ghettoslang i ett språk har ingenting med dynamik att göra, det är snarare terrorism eller något. Kulturkapitalförstörelse?

Språklig dynamik kan man bara tala om i sådana fall där folk själva tar till sig orden, som en naturlig process. Som dom där orden som påstås komma från romani, typ tjej och vad det nu är. Men ord som "guzz" är ord som bara används typ på gringoz redaktion och knappast något naturligt folkligt.
Citera
2006-09-22, 16:44
Medlem
Niss3s avatar
Språk är i ständig förändring, det är inget vi kan göra något åt. Vi får inte ställa svenska och förortssvenska mot varandra för då kommer vi få en motsatt effekt än det vi vill ha (vi som vill bevara det fina i det svenska språket). Slang och ghettosvenska beror mycket på bristande ordförråd. Återigen tillbaks till skolan, dom bär ett ansvar där.
Citera
2006-09-22, 17:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Akademins...

...uppgift skall vara att ge riktlinjer för hur språket skall vara, inte hur det i verkligheten används av socialgrupp 23. I skolorna skall en god svenska läras ut genom att god litteratur och andra goda läromedel nyttjas. Dålig elevsvenska skall leda till underkänt i modersmålsämnet och att eleven får gå om klassen. En särskild stiftelse bör inrättas som har som uppgift att granska svenska språkets användning i offentligheten, t ex TV, radio, tidningar, reklam osv.
Citera
2006-09-22, 17:20
Medlem
SeymoreHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...uppgift skall vara att ge riktlinjer för hur språket skall vara, inte hur det i verkligheten används av socialgrupp 23. I skolorna skall en god svenska läras ut genom att god litteratur och andra goda läromedel nyttjas. Dålig elevsvenska skall leda till underkänt i modersmålsämnet och att eleven får gå om klassen. En särskild stiftelse bör inrättas som har som uppgift att granska svenska språkets användning i offentligheten, t ex TV, radio, tidningar, reklam osv.

Håller med. Det har gått för långt. Det är fanimej skandal att människor som studerar på högskolenivå/universitetsnivå inte ens kan skriva en essä på "akademiskt språk". Vissa idioter skriver till och med talspråk när de ska skriva en rapport. Herregud.
Citera
2006-09-22, 17:22
Medlem
Kapten Stofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Själv blev jag allra mest upprörd nu när dom senast tog bort ordet "förbrytarfysionomi", det är ett ord vi allt mera behöver nu egentligen.

Citera
2006-09-22, 21:18
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeymoreHunter
Hur ska man gå tillväga rent politiskt om man vill sätta stopp för den dagliga våldtäkt som sker mot vårt Svenska språk?

Man börjar med att avhålla sig från anglicismer, som till exempel att använda Svenska mitt i en mening istället för svenska. :)
Citera
2006-09-22, 21:22
Medlem
Isaac_As avatar
Bollen är i rullning tack vare SD´s valresultat och pkismen spelar på sista versen. När vinden vänder kommer akademien gladeligen kasta ut en massa skitord som pkeliten har tvingat på svenskarna. Vi går mot en renessans i nationalism!
Citera
2006-09-22, 22:15
Medlem
karlxipfalzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Man börjar med att avhålla sig från anglicismer, som till exempel att använda Svenska mitt i en mening istället för svenska.

Jag tror inte han hajja vad du menade.
Citera
2006-09-22, 22:20
Medlem
relativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Man börjar med att avhålla sig från anglicismer, som till exempel att använda Svenska mitt i en mening istället för svenska.

Det är alltid en början.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in